DZIŚ JEST:   23   CZERWCA   2018 r.

Św. Józefa Cafasso
Św. Tomasza Garnet
 
 
 
 

Bezżenność dla Królestwa – przeżytek i okrucieństwo?

Bezżenność dla Królestwa – przeżytek i okrucieństwo?
FOT.Lukasz Zarzycki/Echo Dnia/FORUM

Chyba nic nie jest tak silnym znakiem sprzeciwu dla współczesnego świata, jak dobrowolne dziewictwo wybrane dla Królestwa Bożego. Pod warunkiem, że wynika ono ze świadomego wyboru, wyrzeczenia się dobra małżeństwa w imię jeszcze większego dobra. Wprawdzie nie każdy został powołany do tego stanu życia, to jednak każdy chrześcijanin musi zdawać sobie sprawę z nauki Kościoła o jego wartości.

 

Bezżenność dla Królestwa

„Bo są niezdatni do małżeństwa, którzy z łona matki takimi się urodzili; i są niezdatni do małżeństwa, których ludzie takimi uczynili; a są i tacy bezżenni, którzy dla królestwa niebieskiego sami zostali bezżenni. Kto może pojąć, niech pojmuje!”. (Mt 19;3-12).

 

„Wówczas Piotr rzekł: oto my opuściliśmy swoją własność i poszliśmy za Tobą. On im odpowiedział: Zaprawdę, powiadam wam: Nikt nie opuszcza domu albo żony, braci, rodziców albo dzieci dla królestwa Bożego, żeby nie otrzymał daleko więcej w tym czasie, a w wieku przyszłym - życia wiecznego” (Łk 18;28-30).

 

Chrystusowe nauczanie o dobrowolnej bezżenności – punkt zwrotny

Jan Paweł II w audiencji generalnej z 17 marca 1982 roku podkreślił, ze w czasach Chrystusa wśród starożytnych Izraelitów małżeństwo było wyborem oczywistym. Celibat kojarzono głownie z mężczyznami niezdolnymi do małżeństwa z powodów defektów cielesnych (eunuchowie). Jednak wprowadzenie przez Chrystusa kategorii bezżenności wybranej dobrowolnie, dla Królestwa Niebieskiego, stanowiło punkt zwrotny. Jak podkreśla święty papież, słowa te zostały wyryte w świadomości pierwszych chrześcijan, a niewykluczone, ze także u innych osób. (święty Jan Paweł II, audiencja generalna z 17 marca 1982 opracowanie: mjend)

 

Rada świętego Pawła

„Nie mam zaś nakazu Pańskiego, co do dziewic, lecz daję radę, jako ten, który - wskutek doznanego od Pana miłosierdzia - godzien jest, aby mu wierzono. Uważam, iż przy obecnych utrapieniach dobrze jest tak zostać, dobrze to dla człowieka tak żyć. Jesteś związany z żoną? Nie usiłuj odłączać się od niej! Jesteś wolny? Nie szukaj żony! Ale jeżeli się ożenisz, nie grzeszysz. Podobnie i dziewica, jeśli wychodzi za mąż, nie grzeszy. Tacy jednak cierpieć będą udręki w ciele, a ja chciałbym ich wam oszczędzić. Mówię, bracia, czas jest krótki.

 

Trzeba, więc, aby ci, którzy mają żony, tak żyli, jakby byli nieżonaci, a ci, którzy płaczą, tak jakby nie płakali, ci zaś, co się radują, tak jakby się nie radowali; ci, którzy nabywają, jak gdyby nie posiadali; ci, którzy używają tego świata, tak jakby z niego nie korzystali. Przemija bowiem postać tego świata. Chciałbym, żebyście byli wolni od utrapień. Człowiek bezżenny troszczy się o sprawy Pana, o to, jak by się przypodobać Panu. Ten zaś, kto wstąpił w związek małżeński, zabiega o sprawy świata, o to, jak by się przypodobać żonie. I doznaje rozterki. Podobnie i kobieta: niezamężna i dziewica troszczy się o sprawy Pana, o to, by była święta i ciałem, i duchem. Ta zaś, która wyszła za mąż, zabiega o sprawy świata, o to, jak by się przypodobać mężowi. Mówię to dla waszego pożytku, nie zaś, by zastawiać na was pułapkę; po to, byście godnie i z upodobaniem trwali przy Panu.

 

Jeżeli ktoś jednak uważa, że nieuczciwość popełnia wobec swej dziewicy, jako że przeszły już jej lata i jest przekonany, że tak powinien postąpić, niech czyni, co chce: nie grzeszy; niech się pobiorą! Lecz jeśli ktoś, bez jakiegokolwiek przymusu, w pełni panując nad swoją wolą, postanowił sobie mocno w sercu zachować nietkniętą swoją dziewicę, dobrze czyni.

 

Tak więc dobrze czyni, kto poślubia swoją dziewicę, a jeszcze lepiej ten, kto jej nie poślubia. Żona związana jest tak długo, jak długo żyje jej mąż. Jeżeli mąż umrze, może poślubić kogo chce, byleby w Panu. Szczęśliwszą jednak będzie, jeżeli pozostanie tak, jak jest, zgodnie z moją radą. A wydaje mi się, że ja też mam Ducha Bożego". (1 Kor 7; 25-40).

 

Dziewice i wdowy konsekrowane – prastara, ale wciąż aktualna Tradycja

„Począwszy od czasów apostolskich dziewice i wdowy chrześcijańskie, powołane przez Pana, by poświęcić się Mu w sposób niepodzielny (Por. 1 Kor 7, 34-36) w większej wolności serca, ciała i ducha, podejmowały za aprobatą Kościoła decyzję życia w stanie dziewictwa "dla Królestwa niebieskiego" (Mt 19, 12) (Katechizm Kościoła Katolickiego 922).

 

 „Wyrażając święty zamiar wierniejszego pójścia za Chrystusem, dziewice zostają poświęcone Bogu przez biskupa diecezjalnego według zaaprobowanego obrzędu liturgicznego oraz mistycznie poślubione Chrystusowi, Synowi Bożemu, i włączone w służbę Kościoła" (KPK, kan. 604, § 1) . Przez ten uroczysty obrzęd (Consecratio virginum) dziewica staje się osobą konsekrowaną, transcendentnym znakiem miłości Kościoła do Chrystusa, eschatologicznym obrazem tej niebieskiej Oblubienicy i przyszłego życia" (Pontificale Romanum, Konsekracja dziewic, 1) (Katechizm Kościoła Katolickiego 923).

 

Pełna czystość dla Królestwa u obydwu płci

„Chrystus jest centrum całego życia chrześcijańskiego. Więź z Nim zajmuje pierwsze miejsce przed wszystkimi innymi więzami rodzinnymi lub społecznymi (Por. Łk 14, 26; Mk 10, 28-31). Od początku istnienia Kościoła byli mężczyźni i kobiety, którzy zrezygnowali z wielkiego dobra małżeństwa, by iść za Barankiem, dokądkolwiek się uda (Por. Ap 14, 4). by troszczyć się o sprawy Pana i starać się Jemu podobać (Por. 1 Kor 7, 32). by wyjść naprzeciw przychodzącemu Oblubieńcowi (Por. Mt 25, 6). Sam Chrystus powołał niektórych, by szli za Nim, przyjmując taki sposób życia, którego On pozostaje wzorem:

 

Bo są niezdatni do małżeństwa, którzy z łona matki takimi się urodzili; i są niezdatni do małżeństwa, których ludzie takimi uczynili; a są i tacy bezżenni, którzy dla Królestwa niebieskiego sami zostali bezżenni. Kto może pojąć, niech pojmuje! (Mt 19, 12). (Katechizm Kościoła Katolickiego 1618).

 

Dziewictwo znakiem wieczności

Dziewictwo dla Królestwa Bożego jest rozwinięciem łaski chrztu, wymownym znakiem pierwszeństwa więzi z Chrystusem, żarliwego oczekiwania 922-924 na Jego powrót, znakiem, który przypomina także, że małżeństwo jest rzeczywistością obecnego świata, który przemija (Por. Mk 12, 25; 1 Kor 7, 31). (Katechizm Kościoła Katolickiego 1619).

 

Obiektywna wyższość dziewictwa nie niweczy godności małżeństwa

Obie rzeczywistości: sakrament małżeństwa i dziewictwo dla Królestwa Bożego pochodzą od samego Pana. To On nadaje im sens i udziela koniecznej łaski, by żyć zgodnie z Jego wolą (Por. Mt 19, 3-12). Szacunek dla dziewictwa ze względu na Królestwo (…) i chrześcijańskie rozumienie małżeństwa są nierozdzielne i wzajemnie się uzupełniają:

 

Kto potępia małżeństwo, pozbawia także dziewictwo jego chwały; kto natomiast je chwali, czyni dziewictwo bardziej godnym podziwu i chwalebnym. To, co wydaje się dobrem tylko w porównaniu ze złem, nie może być wielkim dobrem; ale to, co jest lepsze od tego, co wszyscy uważają za dobro, jest z pewnością dobrem w stopniu najwyższym (Św. Jan Chryzostom, De virginilate, 10, 1: PG 48, 540 A; por. Jan Paweł II, adhort. apost. Familiaris consortio, 16). (Katechizm Kościoła Katolickiego 1620).

 

 

mjend

 

 

Zaczynamy cykl #błędy współczesności. Bo nauka Kościoła jest wieczna!

 

Ubóstwienie ubóstwa. Czy bieda wystarczy do zbawienia?

Ekumenizm ponad wszystko?

Przede wszystkim filantropia?

„Starsi bracia” ważniejsi niż Prawda?

Miłość to tylko uczucie?

„Dobroludzizm”. Czy istnieje szczęście bez Boga?

Zbawienie należne z automatu?

Protestantyzm równie dobry co katolicyzm?

Zgubne konsekwencje odrzucenia prymatu Piotra

Czy komunizm można pogodzić z chrześcijaństwem?

Biedny Kościół? Nie tędy droga?

Czy to możliwe, aby piekło nie istniało?

Katoliccy nauczyciele mają nauczać po laicku?

Czy chrzestny może być niewierzący lub „niepraktykujący”?

Obrona własności prywatnej nie ma nic wspólnego z religią?

  

   


DATA: 2018-05-04 13:59
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
10
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

@jagoda 1.Przypomnę, że szafarzami małżeństwa wg nauki Kościoła Katolickiego są osoby zainteresowane a nie ksiądz. 2. "nastolatki w większości to dziewice i prawiczkowie"- mocno w to wątpie 3. Rozumiem prawictwo w kapłaństwie. Ale jak się pisze, że czymś lepszym jest ofiarowanie Bogu dziewictwa jak np. w zakonie, dziewice konsekrowane, celibatariusze/szki świeccy to czemu nie są sakramentami, a małżeństwo jest, chociaż jak napisano jest dobrą drogą ale mniej szlachetną niż wyżej wymienione?
1 miesiąc temu / trooper
 
@17 godzin temu / do okirex "umis cytoc kumie"?!
1 miesiąc temu / okirex
 
@trooper, Dziewictwo i prawictwo są lepsze ze względu na lepszą Osobę, której seksualność jest ofiarowywana - czyli na Boga. Dziewictwo i prawictwo istnieją też bez sakramentu, wszystkie dzieci i nastolatki w większości to dziewice i prawiczkowie. Nie ofiarowują swej seksualności nikomu. Sam akt ofiarowania dla służby - ze względu na Boga (Kapłaństwo), ze względu na człowieka (małżeństwo) może stać się sakramentem. Sakrament taki jest aktem wolnej woli, darem - rezygnacją z czegoś wartościowego dla każdego człowieka - z dowolnego rozporządzania własną seksualnością. Dlatego sakrament jest zawsze czymś bardziej wartościowym - nawet od strony ludzkiej - gdy jest świadomym aktem ofiarowania czegoś jedynego Bogu (celibat-Kapłaństwo) lub zachowania wyłączności seksualnej dla jednej osoby męża/żony (wyłączność-małżeństwo). Od strony Bożej sakramenty są widzialnymi znakami dla Kościoła, niewidzialnej łaski uświęcającej. Bo jak ktoś żyje w taki sposób, to musi mieć łaskę...
1 miesiąc temu / Jagoda
 
@okirex, Zresztą Twój argument - że Księża mają życie prywatne i nie mają czasu dla wiernych - wskazuje na to, że chciałbyś aby Księża mieli więcej czasu dla parafian i ubolewasz, że tak nie jest, gdyż mają też życie prywatne. Z pewnością tego czasu dla wiernych nie dodałoby Księżom zajmowanie się dodatkowo żoną i piątką dzieci. Wierni są w różnym wieku, staruszki wolą godziny poranne, zapracowani wieczorne, a Ksiądz ma tylko 24 godz. do dyspozycji. Ksiądz musi mieć też czas dla Boga - na PRYWATNĄ modlitwę. Choć sakramenty są darmowe, to nie wszyscy są godni ich udzielać - sam Bóg wyznaczył w ST specjalne pokolenie dla wykonywania czynności świętych. Jeśli nie Ksiądz, a np. aktor będzie udzielał ślubu dwojgu aktorom - wiadomo, że sakrament nie zostanie udzielony, nawet jeśli wszyscy uczestnicy tego aktu to byliby katolicy. Władza udzielania sakramentów jest przekazywana wraz z sakramentem Kapłaństwa, od Chrystusa Kapłana do papieża, przez biskupów, aż do wikarego.
1 miesiąc temu / Jagoda
 
@ okirex, Człowiek jest skończony, ma psychikę, która potrzebuje regeneracji - dlatego Ksiądz ma też życie prywatne aby mógł odpocząć - a nie po to aby miał się w tym czasie rozmnażać, zajmować dziećmi i żoną - gdyż to by go jeszcze bardziej zmęczyło...Wyższość dziewictwa polega na wyższej Osobie, której ktoś poświęca swą seksualność. Bóg jest wyższą Osobą, niż człowiek, pod każdym względem. Seksualność sama w sobie nie ma wartości mniejszej lub większej - nabiera wartości w zależności do tego, czy człowiekowi - w małżeństwie, czy Bogu - w życiu konsekrowanym jest poświęcona. Rozumiały to już ludy pierwotne - gdy dziewice westalki podkładały ogień dla bożków - były godne to czynić, jako czynność poświęconą - poniekąd dla tamtych ludów "świętą"...Jest godzina 9.33 - wiele kancelarii parafialnych jest teraz otwartych i tam dyżurują właśnie Księża, dyspozycyjni i gotowi wysłuchać problemów wiernych - zapraszam do osobistego sprawdzenia jak to jest w Waszej
1 miesiąc temu / Jagoda
 
Haniu, przeczytaj! "Obiektywna wyższość dziewictwa" jak widac sa... pozdrawiam....
1 miesiąc temu / okirex
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.