W ramach powołanej przez resort cyfryzacji Grupy Roboczej ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży w internecie omówiony zostanie m.in. problem uzależnienia od komórek posiadających dostęp do sieci. Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna”, istnieją pomysły stworzenia w szkołach stref wolnych od takich urządzeń.
Dziennik zapytał osoby z Forum Oświatowego dla Nauczycieli i Dyrektorów o kwestię zakazania posługiwania się telefonami w szkołach. 66 proc. uczestników ankiety wskazało, że w ich placówkach takie rozwiązanie jest praktykowane, a kolejne 27 proc. stwierdziło, że najpewniej w nieodległej przyszłości zakaz zostanie wprowadzony, gdyż cieszy się poparciem pracowników. 88,5 proc. odpowiadających poparło ograniczenia dostępu do komórek – zdaniem 59 proc. nauczycieli obostrzenia winny dotyczyć wyłącznie uczniów, a wedle 16,7 proc. grono pedagogiczne powinno w tej kwestii wykazać się z uczniami solidarnością.
Wesprzyj nas już teraz!
Z przytaczanych przez „DGP” opinii nauczycieli wynika, że zakaz posługiwania się telefonami zmusiłby uczniów do wzajemnego komunikowania się, co może ograniczyć trudności z budowaniem relacji i akceptacją, a w konsekwencji zmniejszyć samotność prowadzącą często do zaburzeń depresyjnych.
Kwestia zakazu używania urządzeń mobilnych stanowi obecnie materię regulowaną przez statut szkoły – zauważa w rozmowie z „DGP” rzecznik MEN Anna Ostrowska dodając, że sprawa ma znaczenie nie tylko porządkowe, ale i wychowawcze. To jednak nie wszystko, gdyż urządzenia mobilne mogą być wykorzystywane do nagrywania uczniów bądź nauczycieli, a rozpowszechnianie materiałów w sieci może służyć ośmieszaniu – stwierdza przedstawiciel resortu.
Dziennik przywołuje jednak także opinie nauczycieli wskazujących na zalety wynikające z dostępu do telefonów komórkowych w szkołach. Urządzenia mogą bowiem stanowić narzędzie dostępu do wiedzy, co jest przydatne szczególnie w warunkach niedostatecznej infrastruktury komputerowej w szkole.
Źródło: „Dziennik Gazeta Prawna” / tvp.info
MWł
Polecamy również:
Depresja, pasja, internet i nastolatki
*
Efektywna nauka z tabletem? Niekoniecznie