DZIŚ JEST:   23   WRZEŚNIA   2018 r.

XXV Niedziela zwykła
Św. Ojca Pio z Pietrelciny
Św. Tekli, męczennicy
 
 
 
 

Efektywna nauka z tabletem? Niekoniecznie

Efektywna nauka z tabletem? Niekoniecznie
źródło: pixabay.com
#EDUKACJA    #EKONOMIA    #BOGNA BIAŁECKA    #PSYCHOLOGIA    #BADANIA    #NAUKA    #SZKOŁA    #TABLET    #PODRĘCZNIK    #INTERNET    #WIEDZA    #RODZICE    #NAUCZANIE

Nawoływania, aby rezygnować z podręczników na rzecz tabletów mimo, że mogą mieć uzasadnienie ekonomiczne, u przeciętnego ucznia pogłębią tylko jego problemy z nauką.

 

Od kilku lat krąży po Internecie obrazek z podpisem: „Czapki z głów dla pokolenia naszych rodziców, którzy ukończyli szkołę bez Google i Wikipedii”. A my być może patrzymy z zazdrością na nasze dzieci, które mogą błyskawicznie znaleźć w internecie informacje na każdy temat.

 

Niedawno córka robiła prezentację o najbardziej niezwykłych ogrodach świata. Dowiedziałyśmy się między innymi, jak stworzyć ogród-zegar, w którym czas (z dokładnością do godziny) można odczytać obserwując stopień otwarcia kwiatów różnych gatunków roślin. Wiedza specjalistyczna, pasjonująca, na wyciągnięcie ręki.

 

Czy jednak ta ogromna dostępność wiedzy sprawia, że nasze dzieci stają się mądrzejsze od nas?

 

Popularny cykl nagrań „matura to bzdura” ukazujący braki w podstawowej wiedzy o świecie młodego pokolenia zdaje się temu przeczyć. Z jednej strony winimy coraz bardziej uproszczony program nauczania, z drugiej niby dla chcącego nie ma nic trudnego, a kopalnia wiedzy jest od nas na kliknięcie. Mimo to niewielu nastolatków potrafi zrobić porządną kwerendę po zasobach internetowych. Czy to jedyny problem?

 

Już badania z roku 2011 (Daniel Wegner, Betsy Sparrow, Jenny Liu) pokazały, że gdy korzystamy z Internetu do wyszukiwania informacji, mamy tendencję by pamiętać mniej więcej, gdzie tę informację widzieliśmy, jednak bez konkretów, czyli istoty tego, czego szukaliśmy. O ile nie zrobimy pisemnych notatek, wiedza umyka i pozostaje tylko niejasne wrażenie, że „gdzieś o tym słyszeliśmy”.

 

Problemów jest więcej. Okazuje się, że wkraczającą coraz mocniej do nauki technologia jednocześnie powoduje spadek efektywności uczenia. Zajęły się tym Patricia A. Alexander i Lauren M. Singer z Uniwersytetu Maryland, a  wyniki ich badań powinny stać się ostrzeżeniem dla entuzjastów nowinek postulujących większe wykorzystanie mediów elektronicznych w nauce.

 

Badaczki rozpoczęły od metaanalizy wszystkich prac, które ukazały się w temacie od roku 1992 do 2016. Okazało się, że gdy tekst ma więcej niż jedną stronę (ekran) długości uczniowie mają problem, by przeczytać go ze zrozumieniem. Jest to wynikiem zaburzenia płynności czytania wskutek przewijania tekstu na ekranie. 

 

Badaczki przeprowadziły następnie trzy eksperymenty (podsumowane w publikacji z 2017 r.), porównujące rozumienie tekstów drukowanych i ekranowych. Młodzi ludzie zaznaczali, czy wolą czytać teksty drukowane czy ekranowe (większość wolała ekran). Następnie mieli określić główne przesłanie tekstu i kluczowe informacje oraz dokonać samooceny – na ile dobrze poradzili sobie z zadaniem. Uczniowie czytali szybciej teksty ekranowe i oceniali, że świetnie sobie poradzili. Jednak obiektywna analiza udowodniła, że lepiej rozumiane były teksty drukowane. Choć w obu przypadkach uczestnicy eksperymentów potrafili odtworzyć główną myśl, przy czytaniu tekstów ekranowych mieli problemy z wyłapaniem kluczowych, ważnych treści. Jedynym przypadkiem, gdy nie było widać różnicy były krótkie, jednoakapitowe, proste informacje.  

 

Dlatego, gdy zależy nam na tym, aby uczniowie przeczytali ze zrozumieniem i przyswoili konkretne treści – potrzebne są drukowane podręczniki. Gdy chodzi z kolei o załapanie „ogólnego wrażenia” – możemy korzystać z wersji elektronicznych tekstu. Powinny one jednak być bardziej kompaktowe, mieszczące się na jednym ekranie.

 

Jedna grupa badanych radziła sobie równie dobrze w czytaniu ze zrozumieniem obu form tekstu – ci, którzy celowo opóźniali czytanie, zamiast prześlizgiwania się wzrokiem. Dlatego jeśli konieczne jest korzystanie z mediów elektronicznych z braku tekstu drukowanego warto świadomie i celowo czytać powoli. 

 

Badania  Alexander i Singer udowadniają jedno – nawoływania by rezygnować z podręczników na rzecz tabletów choć mogą mieć uzasadnienie ekonomiczne, u przeciętnego ucznia pogłębią tylko jego problemy z nauką.

 

Mimo to widać światową tendencję do eliminacji podręczników na rzecz tabletów. Niektóre szkoły szczycą się faktem, iż każdy uczeń wyposażony jest w tablet, który może wziąć do domu. Jak widać, to trend, który może odwrócić się przeciw uczniom, tym bardziej, że jak zwróciła uwagę Dawn Hawkins, prezes organizacji walczącej z eksploatacją seksualną, podczas konferencji „Porno-kokaina na kliknięcie” – choć szkoły z reguły wprowadzają jakiś rodzaj antypornograficznego filtrowania informacji dostarczanych za pośrednictwem sieci Wi-Fi w szkole, poza terenem szkoły tablety te nie są w żaden sposób zabezpieczone przed szkodliwymi treściami. To oczywiście osobny temat, jednak jeśli szkoła waszego dziecka jest „nienowoczesna” i nie narzuca uczniom konieczności korzystania z elektronicznych gadżetów, wasze dzieci są wbrew pozorom, wygrane. 

 

Bogna Białecka, psycholog

 

Pytam.edu.pl Tylko prawda jest ciekawa


DATA: 2018-09-04 07:00
AUTOR: BOGNA BIAŁECKA
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
9
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Tak, jestem wkurzony tymi treściami, choć czuję się w dobrym nurcie naprawdę konserwatystą. Tymi zaś treściami jestem wkurzony - dokładniej niektórymi z nich - bo pachną konserwatyzmem bezmyślnym. Pan Jezus powiedział o ojcu rodziny, że "wydobywa rzeczy stare i nowe" - tutaj, wyeksponowane zostają treścij, jak w typowym konserwatyźmie, ubóstwiającym jedynie konserwacje, wbrew logice nawet - i nawet wbrew temu co Pan Jezus powiedział, że i w nowym są dobre rzeczy. Owszem - popieram zdanie (cytuję z pamięci) "niech te wyniki badań wezmą pod rozwagę entuzjaści zastępowania tabletem podręczników". Faktycznie bowiem należy rozważyć te badania i wyciągnąć mądre wnioski. NIe są mądrymi wnioskami dalej padające słowa autorytarne, coś w rodzaju, że tylko drukowane podręczniki mogą służyć czytaniu ze zrozumieniem! Naprawdę tak Pani Redaktorka czy Pani Autorka już ubóstwiła stare? A może - trzeba raczej pomyśleć, jak nauczyć czytania ze zrozumieniem za pomocą nowej technologi
12 dni temu / wkurzony
 
Oczywiście, że tradycyjne metody są lepsze. Już same ekrany męczą wzrok i głowę. Można by rozważać ewentualnie korzystanie z wyświetlaczy e-papierowych jednak to nie ma żadnego uzasadnienia w przypadku młodych ludzi i jest drogą technologią. Zupełnie niepotrzebny nadmiar. Można zrobić proste doświadczenie chociażby na przykładzie nauki wiersza. Spróbować nauczyć się go w pokoju pełnym gadżetów, z ekranu tabletu/monitora itp. i spróbować wziąć zwykłą kartkę i wejść do pokoju z "czterema ścianami" :) i co najwyżej szafą i łóżkiem lub krzesłem do siedzenia. Oczywiście w warunkach z pierwszego przypadku będzie trudniej się nauczyć. Gorzej się będzie skupić. Niestety często jesteśmy niewolnikami nadmiaru, hałasu, natłoku informacji :(
21 dni temu / qlnick
 
Potwierdzają się moje spostrzeżenia z obserwacji na mnie samym co do efektywności czytania. Do tej pory podejrzewałem, że to efekt wychowania w epoce przedkomputerowej. Okazuje się, że to normalna reakcja,
22 dni temu / stasiu
 
Gdzie sa te rzesze okulistów? Dlaczego nikt nie podejmuje tematu jaki wpływ na nasz wzrok będzie miało np 80 lat gapienia sie w cieklokrystaliczny wyświetlacz? Skutki smartfonow i tabletow zobaczą doktory ale dopiero za kilka lat. Na razie nikt jeszcze nie odwazy sie zrobić badan.
22 dni temu / zzz
 
Wystarczy przeczytać tytuł i już wiadomo o co chodzi, więc w czym problem?
22 dni temu / Stormer
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.