DZIŚ JEST:   18   SIERPNIA   2018 r.

Św. Heleny, cesarzowej
Bł. Sancji Janiny Szymkowiak
 
 
 
 

Depresja, pasja, internet i nastolatki

Depresja, pasja, internet i nastolatki
fot. porah / sxc.hu

Czy rzeczywiście za niepokojący wzrost tendencji samobójczych i depresji u nastolatków, które przez wiele godzin dziennie są dostępne online, odpowiedzialne są internet i tzw. „nowe media”?

 

Jean M. Twenge z zespołem przeanalizowali dane z trzech badań statystycznych przeprowadzanych co roku w USA. Są to dane reprezentatywne dla całej populacji amerykańskich nastolatków. Okazało się, że choć poziom depresyjności i tendencji samobójczych u młodzieży obniżał się z roku na rok, nastąpił gwałtowny wzrost prób samobójczych i diagnoz depresji od roku 2010.  Był to rok, w którym do powszechnego użytku weszły smartfony, wykorzystywane głównie jako narzędzie dostępu do internetu. Od tego momentu wzrasta też liczba godzin, które amerykańska młodzież spędza codziennie online.

 

Badacze wzięli pod uwagę inne czynniki, które mogły wpływać na powstanie problemu, jednak okazało się, że najsilniejsza zależność jest prosta – im więcej godzin online tym wyższa depresyjność i skłonności samobójcze. Czy można z tego wyciągnąć wniosek – „nie siedź online, bo się zabijesz”? To bardziej skomplikowane.

 

Polskie badania - konkretne raport NASK „Nastolatki wobec internetu” pokazują, że smartfony stały się podstawowym dla  młodzieży sposobem dostępu do internetu, a aż 93,4  proc. sprawdza internet wiele razy dziennie, będąc praktycznie non stop dostępnym online. Dodatkowo 31,3 proc.  polskich nastolatków używa smartfonu jako narzędzia komunikacji internetowej ponad 5 godzin dziennie. 

 

To, co umyka tego typu analizom to jakość czasu spędzanego w internecie. Na tym tle ciekawe są badania prof. Jacka Pyżalskiego z UAM. W 2012 roku opublikował wyniki badan nad polskimi gimnazjalistami. Okazało się, że 46,9 proc. z nich potrafi stworzyć stronę internetową, a 25,9 proc. prowadzi bloga. To, co ważne – zachowania młodzieży w świecie wirtualnym i rzeczywistym okazały się być ze sobą związane. Na przykład młodzież  dopuszczająca się cyberprzemocy, stosuje też przemoc słowną lub fizyczną wobec kolegów w relacjach „twarzą w twarz”. Z drugiej strony młodzież będąca twórcą treści internetowych – w postaci blogów czy videoblogów to osoby działające aktywnie w świecie rzeczywistym.

 

Badania profesora Pyżalskiego pokazują, że prawie 40 proc. młodych blogerów prowadzi też tradycyjne pamiętniki (tylko 9 proc. tych co blogerami nie są pisze pamiętnik papierowy). Z kolei 48 proc. aktywnych administratorów w sieci (prowadzących np. grupy czy fanpage na Facebooku, lub moderujących fora internetowe) pełni też role przywódcze w świecie rzeczywistym (zastępowi, przewodniczący klasy itp.). Z kolei tylko 31 proc. osób, które nie angażują się w „przywództwo” internetowe pełni role liderów w codziennym życiu. Ostatnia interesująca informacja z badań prof. Pyżalskiego: 51 proc. wolontariuszy internetowych działa też w tradycyjnym wolontariacie (wśród osób niezaangażowanych w wolontariat internetowy tylko 25 proc. jest wolontariuszami w świecie pozawirtualnym).

 

Jak to wygląda w praktyce? Widzimy nastolatka z zespołu koszykówki, który jednocześnie prowadzi bloga poświęconego efektywnym treningom sportowym. Widzimy dziewczynę promującą działania prolife online, jednocześnie zaangażowaną w wolontariat pomocy samotnym matkom. Innymi słowy – pozytywna twórczość internetowa jest uzupełnieniem zaangażowania i zainteresowań rozwijanych poza internetem. Dla tych młodych ludzi smartfon, czy internet są zaledwie narzędziem pomagającym w rozwoju pasji. Nie zniewala ich, nie wywołuje depresji.

 

Potwierdzają to dane z raportu amerykańskiego. Naukowcy pokazali, że najmniej depresyjni są nastolatkowie uprawiający sport. Na drugim miejscu czynników chroniących pojawiło się zaangażowanie religijne. Młodzież, która poświęca czas ćwiczeniom fizycznym lub/i uczęszcza do kościoła co najmniej raz w tygodniu mniej czasu poświęca internetowi i jest zdrowsza psychicznie.

 

Dobrze podsumowuje to moja szesnastoletnia córka, która stwierdza, że ma za dużo pasji i za dużo ciekawych rzeczy do robienia w świecie rzeczywistym, by tracić czas na głupoty w internecie. Wydaje się zatem, że nie ma prostej zależności pt. „Media społecznościowe i smartfon powodują, że dzieciaki popełniają samobójstwa”. Wygląda raczej na to, że pozbawiona pasji i zainteresowań młodzież sięga po smartfon w celu walki z nudą. Rezultatem może być zarówno uzależnienie od smartfonu, szukanie antidotum na beznadzieję świata rzeczywistego w świecie wirtualnym, jak również odkrywanie mrocznych części internetu, w postaci forów i grup czy to przesiąkniętych wulgarnym czarnym humorem, czy zabawiających się odmóżdżającymi rozrywkami, w tym cyberprzemocą, czy wprost promujących samobójstwa jako najlepszą formę „radzenia sobie” z problemami życia.

 

Czy jest na to antidotum? Pomagajmy młodzieży rozwijać pasje. Przyjaciele, rodzina, hobby, sport itp. mogą pozytywnie wypełnić czas. Wiara z kolei nadaje życiu głębszy sens. Zaangażowaniu religijnemu towarzyszy z reguły poczucie wspólnoty i wsparcia ze strony osób o podobnym światopoglądzie. To wszystko są czynniki przeciwdziałające depresyjności.

 

Bogna Białecka, psycholog


DATA: 2018-01-29 08:25
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
5
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Dzieciom należny ograniczyć dostęp do internetu i komputera. Moja córka długo zmagała się z problemami związanymi z samooceną. Wszystkiemu winne byłe te blogerki, instagramy itp. Na szczęście bardzo pomogła nam Pani psycholog Marta Śleboda z Krakowa, którą bardzo polecam do tego typu problemów :)
5 miesięcy temu / Ela
 
Bardzo trafny artykul. I to czym skorupka za mlodu nasiaknie jest wazne. Rozmawialam kiedys z ojcem nastolatka, ktory byl zdecydowanym antiliferem i nie widzial zwiazku miedzy takimi pogladami o proba samobojcza swojego syna. Kochajmy dzieci, rozmawiajmy z nimi.
6 miesięcy temu / KL
 
Oczywiście że ma to związek. Przemoc w sieci jest powszechna, podobnie jak psychomanipulacja. Poza tym siec uzależnia co przekłada się na godziny spędzone z nosem w ekranie zamiast na zabawie na świeżym powietrzu. Wszystko to są elementy tej samej układanki.
6 miesięcy temu / sowa
 
Jak zwykle bardzo mądry artykuł p. Bogny Białeckiej, polecam jej wykłady internetowe
6 miesięcy temu / Karol
 
Nic do dodania. Bardzo mądry artykuł.
6 miesięcy temu / One
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.