DZIŚ JEST:   16   SIERPNIA   2018 r.

Św. Stefana, króla
Św. Rocha
 
 
 
 

Watykan zmienia nauczanie w sprawie kary śmierci. Teraz jest „niedopuszczalna”

Watykan zmienia nauczanie w sprawie kary śmierci. Teraz jest „niedopuszczalna”
Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: pixabay.com

W Watykanie opublikowano opracowane przez Kongregację Nauki Wiary i zaaprobowane rzez Ojca Świętego nowe brzmienie n. 2267 Katechizmu Kościoła Katolickiego na temat kary śmierci.

 

 

Oto zmieniony tekst n. 2267 Katechizmu Kościoła Katolickiego w tłumaczeniu na język polski:

 

Wymierzanie kary śmierci, dokonywane przez prawowitą władzę, po sprawiedliwym procesie, przez długi czas było uważane za adekwatną do ciężaru odpowiedź na niektóre przestępstwa i dopuszczalny, choć krańcowy, środek ochrony dobra wspólnego.

 

Dziś coraz bardziej umacnia się świadomość, że osoba nie traci swej godności nawet po popełnieniu najcięższych przestępstw. Co więcej, rozpowszechniło się nowe rozumienie sensu sankcji karnych stosowanych przez państwo. Ponadto, zostały wprowadzone skuteczniejsze systemy ograniczania wolności, które gwarantują należytą obronę obywateli, a jednocześnie w sposób definitywny nie odbierają skazańcowi możliwości odkupienia win.

 

Dlatego też Kościół w świetle Ewangelii naucza, że „kara śmierci jest niedopuszczalna, ponieważ jest zamachem na nienaruszalność i godność osoby”[1], i z determinacją angażuje się na rzecz jej zniesienia na całym świecie.

 

[1] Franciszek, Przemówienie do Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji (11 października 2017).

 

 

W zaaprobowanym przez Franciszka liście Kongregacji Nauki Wiary do biskupów czytamy, że papież poprosił o przeformułowanie nauczania Kościoła, tak by lepiej odzwierciedlało rozwój doktryny.

 

Zgodnie z dokumentem, nawet jeśli w przeszłości kara śmierci była możliwa do zaakceptowania, to obecnie istniejące systemy więziennictwa pozwalają na skuteczną obronę społeczeństwa przed przestępcą. Dzięki temu nie istnieje już konieczność wykonywania kary śmierci. Do tego dochodzi rozwój doktryny o ludzkiej godności, jaką posiadają nawet najgorsi zbrodniarze.

 

Autor listu podkreśla, że nawet w obowiązującym dotąd brzmieniu Katechizm nie uznawał kary śmierci za proporcjonalną karę za poważną zbrodnię, lecz jedynie dopuszczał ją w razie ostateczności.

 

Kongregacja Nauki Wiary powołuje się również na wypowiedzi Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka przeciwko karze śmierci. Podkreśla jednocześnie, że na władzach publicznych wciąż ciąży obowiązek ochrony życia obywateli.

 

 

Źródła: KAI/press.vatican.va/ncregister.com

MWł / mjend

 

 

Dotychczas paragraf 2267 głosił:

 

„Kiedy tożsamość i odpowiedzialność winowajcy są w pełni udowodnione, tradycyjne nauczanie Kościoła nie wyklucza zastosowania kary śmierci, jeśli jest ona jedynym dostępnym sposobem skutecznej ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym napastnikiem.


Jeżeli jednak środki bezkrwawe wystarczą do obrony i zachowania bezpieczeństwa osób przed napastnikiem, władza powinna ograniczyć się do tych środków, ponieważ są bardziej zgodne z konkretnymi uwarunkowaniami dobra wspólnego i bardziej odpowiadają godności osoby ludzkiej.


Istotnie dzisiaj, biorąc pod uwagę możliwości, jakimi dysponuje państwo, aby skutecznie ukarać zbrodnię i unieszkodliwić tego, kto ją popełnił, nie odbierając mu ostatecznie możliwości skruchy, przypadki absolutnej konieczności usunięcia winowajcy są bardzo rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale”.

 

    


DATA: 2018-08-03 08:00
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
4
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Trudno chyba o bardziej absurdalne użycie sformułowania "Roma locuta - causa finita". Otóż jak najbardziej, Rzym wypowiedział się już wiele wieków temu na ten temat, dlatego faktycznie "causa finita" i Franciszek nie może tego nauczania zmienić. I nie, nie tylko nauczanie nieomylne Kościoła nie może być podważane, bo nieomylne definicje dogmatyczne czy tzw. anathemy pojawiają się zazwyczaj dopiero wtedy, gdy ktoś pewne odwieczne prawdy wiary ośmielił się kwestionować, dlatego nie jest katolickim mówić "nie ma dogmatu, można dowolnie". Nie, zasada "in dubio libertas" dotyczy jedynie bardzo wąskiego spektrum opinii teologicznych opartych na najniższym poziomie hierarchii prawd wiary, czyli tzw. Opinio tolerata, jednak nauczanie na temat kary śmierci ma zdecydowanie wyższą rangę i jest od wieków niezmienne, więc pomimo braku dogmatów, nie można tej nauki kwestionować (co najwyżej może z racji tej uporczywości będzie trzeba ogłosić to stanowisko w sposób dogmatyczny).
1 dzień temu / incuss
 
Nie, Kościół nie wypowiedział się jednoznacznie. Jednoznaczne wypowiedzi Kościoła to wypowiedzi o atrybucie nieomylności, a ta wypowiedź takiego atrybutu nie ma. Nie jest to sprzeczne z Biblią? Serio? Przeczytaj najpierw choćby Rdz9,6, Wj32,28, Mt15,4, Mt18,6. W sprawie cudzołożnicy (a nie nierządnicy) Pan Jezus powiedział: "Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci na nią kamień". Czyli Pan Jezus dopuścił wykonanie kary śmierci pod warunkiem, że pierwszy kamieniem rzuci ktoś bez grzechu. Tak sytuacja współcześnie byłaby możliwa, gdyby kat odbył spowiedź przed wykonaniem wyroku śmierci.
2 dni temu / do Zitella
 
Michał, Kościół wypowiedział się jednoznacznie - kara smierci jest niedopuszczalnia. Roma locuta - causa finita. I nie jest to sprzeczne z Biblią. Jak postapił Jezus w sprawie nierządnicy, którą miano zgodnie z prawem ukamieniować? Nie przyłączył się do tego (a prawo pozwalało) i dzięki Niemu ta kobieta przeżyła, nie zastosowano tej kary.
2 dni temu / Zitella
 
Wciąż pamiętać nie chcemy, o tym że "bój toczymy nie z krwią i ciałem ..." św. Paweł do Efezjan, Rdz. 6, oraz że to Bóg jest Panem życia i śmierci. Początkiem i Końcem... Problemem jest, że zwyrodnialcy są wśród nas...takimi się przecież nie urodzili.. Daje do myślenia, prawda..? A może pora uderzyć się w pierś i oddać ster Panu Bogu? Za dużo w nas mędrkowania, a za mało wespół -z Nim- działania.
2 dni temu / anna
 
Biblia i nauka Kościoła swoje, a Papież i jego Katechizm swoje. Kogo/czego powinien słuchać katolik?
3 dni temu / Michał
 
Czyli myliło się 260 papieży, ojcowie Kościoła, a nawet ci którzy spisali Stary i Nowy Testament. Tylko Franek ma rację. Uważajmy na wilków w owczej skórze bo prowadzą owce na rzeż!
4 dni temu / normalny
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.