DZIŚ JEST:   24   LISTOPADA   2020 r.

Chrystusa Króla Wszechświata
Św. Andrzeja Tran An Dung i towarzyszy
 
 
 
 

Świadek obrad niemieckiej Drogi Synodalnej: „Miałem wrażenie, że wymyślają Kościół od nowa”

Świadek obrad niemieckiej Drogi Synodalnej: „Miałem wrażenie, że wymyślają Kościół od nowa”
Fot. dbk.de / KNA / Oppitz

Moim zdaniem już od dawna trwa w niektórych środowiskach katolickich w Niemczech proces, który można nazwać doktrynalną schizmą de facto. Jest to widoczne m.in. w nauczaniu, w wielu eksperymentach liturgicznych i relacji do Kościoła powszechnego. Potwierdzeniem tej tezy są pojawiające się podczas obrad (…) idee doktrynalne zaprzeczające sakramentalności i apostolskości Kościoła – pisze Tomasz Kycia, polski dziennikarz, który był świadkiem dyskusji w ramach Drogi Synodalnej.  

 

 

Relacja zatytułowana „Droga synodalna – ku odnowie czy ku schizmie?” ukazała się na łamach portalu kwartalnika „Więź”. Autor przez cały dzień był świadkiem berlińskiej sesji plenarnej z 4 września, w kuluarach rozmawiał z jej uczestnikami. Większość z liczącej pół setki grupy należy do Komitetu Centralnego Katolików Niemieckich (ZdK), od lata starającego się forsować radykalne zmiany w nauczaniu Kościoła. Obecnych było także siedmiu biskupów z różnych części kraju.

 

W ramach trwającej od około roku Drogi Synodalnej prowadzone są na osobnych forach dyskusje dotyczące: podziału władzy w Kościele, kapłaństwa kobiet, celibatu oraz zmian w katolickiej etyce seksualnej.

 

„Część niemieckich biskupów i świeckich jest przekonana, że wybrany format rozmów (nieznany w Kodeksie Prawa Kanonicznego, gdzie mowa jedynie o synodach, na których głos decydujący mają biskupi) może być modelowy dla całego Kościoła powszechnego. Ich zdaniem, konkluzje z niemieckiej debaty mogłyby być przyczynkiem do ewentualnego europejskiego synodu powszechnego w Watykanie” – czytamy w relacji.

 

Sesja, której przysłuchiwał się autor, dotyczyła dwóch dokumentów roboczych. Pierwszy z nich, opierający się na idei równouprawnienia płci, przewiduje dopuszczenie kobiet do wszystkich możliwych urzędów w Kościele, czyli również do święceń prezbiteratu.

 

Pełna równość i parytety

- Większość tego forum jest za tym, by przegłosować, że kazanie podczas Eucharystii mogą głosić także świeccy mężczyźni i świeckie kobiety – mówiła Daniela Engelhard, kierownik Wydziału Duszpasterstwa w diecezji Osnabrück. Profesor Stefanie Heiden z rady diecezjalnej archidiecezji Hamburga ubolewała natomiast, że – jej zdaniem – prawo kanoniczne w dzisiejszym kształcie nosi znamiona dyskryminacji, ponieważ nie dopuszcza kobiet do stanu kapłańskiego.

 

- Kodeks prawa kanonicznego został stworzony przez mężczyzn dla mężczyzn, dlatego tak trudno go zmienić – żałował Gregor Podschun, przewodniczący Związku Niemieckiej Młodzieży Katolickiej.

 

- Powinniśmy wyjść poza binarne rozumienie płci i wziąć pod uwagę bi- i transseksualistów – apelowała z kolei Mara Klein, zajmująca się studiami katechetycznymi na uniwersytecie w Halle. Jak wyznała,  sama nie definiuje się ani jako kobieta, ani jako mężczyzna.

 

- W kwestii kobiet stawiamy się na marginesie społeczno-politycznym! Powinniśmy to dać Rzymianom do zrozumienia! – nawoływała Karin Kortmann, polityk SPD, a zarazem wiceprzewodnicząca Komitetu Centralnego Katolików Niemieckich.

 

„Dyskutanci cały czas posługiwali się językiem politycznym” – zauważył autor relacji.

 

 

„W pewnym momencie głos zabrał biskup Erfurtu Ulrich Neymeyr, który przyznał, że teologicznie może sobie wyobrazić święcenia kobiet, ale jako Kościół niemiecki jesteśmy tylko częścią całości. Na przykład w Indiach czy w Polsce jesteśmy postrzegani jako protestanci. Tam nie rozumieją, co my tu robimy. Jego uwagę skwitował głos z sali, że w Indiach czy w Polsce panuje niesprawiedliwość” – napisał Tomasz Kycia.

 

„Kompletny reset”

Drugi omawiany wówczas dokument roboczy nosi tytuł: „Życie w udanych związkach. Żyć miłością w seksualności i partnerstwie”.

 

„Dokument ten określa seksualność jako poliwalentną, wychodząc poza nauczanie Kościoła, które wiąże współżycie płciowe z budowaniem relacji w małżeństwie i otwartością na przekazywanie życia. Dyskusja nad tym dokumentem również zdominowana była przez język społeczno-polityczny i kręciła się wokół nowej definicji seksualności, która koniecznie powinna być uwolniona od kontekstu małżeństwa. Tekst roboczy docenia na przykład różne orientacje seksualne i tożsamości płciowe oraz długotrwałe, wierne i ekskluzywne związki tych osób” – czytamy w relacji.

 

Jak podkreśla Tomasz Kycia, większość uczestników domagała się by przesłać do Watykanu listę żądań dotyczących zmiany etyki seksualnej. „Przez moment pojawiła się opcja, by doktrynę Kościoła odkryć na nowo i zgłębić, a w konkretnej niemieckiej sytuacji kulturowej polepszyć przygotowanie do małżeństwa. Szybko jednak uczestnicy debaty zgodzili się, że katolickiej etyce seksualnej potrzebny jest kompletny reset” – napisał autor.

 

Winfried Quecke reprezentujący radę diecezji Hildesheim skrytykował debatę i tekst dokumentu roboczego jako… „zbytnio skupione na przeżywaniu seksualności w stabilnym partnerstwie”. – A co z ludźmi, którzy żyją w partnerstwie, lecz są otwarci na kontakty seksualne z innymi? – zastanawiał się uczestnik.

 

„Droga synodalna nie jest jednak ruchem odnowy w Kościele w Niemczech. To spotkania pozbawione przestrzeni duchowej, oderwane od rytmu liturgicznego, zredukowane do rozmów o charakterze kościelno-politycznym, gdzie podstawową hermeneutyką jest socjologia. Odniosłem wrażenie, jakoby uczestnicy Drogi synodalnej wymyślali Kościół od nowa, tu i teraz, pomijając kompletnie dwa tysiące lat Tradycji, bogactwa teologicznego i rozwoju doktryny, dwa tysiące lat fundamentów Apostołów, Ojców i Doktorów Kościoła i wielu innych świętych” – napisał Tomasz Kycia.

 

„Moim zdaniem już od dawna trwa w niektórych środowiskach katolickich w Niemczech proces, który można nazwać doktrynalną schizmą de facto. Jest to widoczne m.in. w nauczaniu, w wielu eksperymentach liturgicznych i relacji do Kościoła powszechnego. Potwierdzeniem tej tezy są pojawiające się podczas obrad Drogi synodalnej idee doktrynalne zaprzeczające sakramentalności i apostolskości Kościoła” – dodał autor w podsumowaniu.

 

 

Źródło: wiez.com.pl

RoM

 

 

 

 


DATA: 2020-10-03 17:08
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
10
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

nie ludzie to zmienili ,tylko się dostosowali
1 miesiąc temu / do Murem
 
Wchodzę do pięknej starej polskiej świątyni. Co widzę? Piękny ołtarz, lecz nieużywany. Przed ołtarzem stoi stół, za stołem stoi kapłan, odwrócony od Boga, twarzą do ludzi. Do mikrofonu deklamuje, ludzie odpowiadają. Wokół stołu młode kobiety ubrane jak ministranci. Obok zespół muzyczny, w składzie coś jak The Beatles. Czy grają "Imagine"? Już prawie tak. Oto kościół wyimaginowany, wymyślony na nowo. Już teraz w większości polskich świątyń.
1 miesiąc temu / Murem
 
Podpiszę się z imienia i nazwiska-dwa cytaty "Pierwszy z nich, opierający się na idei równouprawnienia płci, przewiduje dopuszczenie kobiet do wszystkich możliwych urzędów w Kościele, czyli również do święceń prezbiteratu". Drugi - "I dopuszczanie kobiet do kapłaństwa." Ktoś kto rozważa takie zagadnienia jest heretykiem/heretyczką, którzy powinni zostać usunięci z kościoła. Katolikowi nawet do głowy nie powinno przyjść, by dyskutować na takie tematy. I niech zgadnę czy nasz feminizujący się kościół to skrytykuje? Oczywiście pytanie retoryczne. Naprawdę "ciekawa" przyszłość idzie dla kościoła i w naszym kraju. W końcu od zawsze wszystkie nowości przychodziły do nas z zachodu.
1 miesiąc temu / Damian Szymczak
 
Czyli taki nowy niemiecko-pseudo katolicki kościół
1 miesiąc temu / kali
 
... że jest Pan Bóg to im nie przyjdzie do głowy.
1 miesiąc temu / ela
 
Po lewej stronie zawsze jest ta maniera że my jesteśmy lepszymi chrześcijanami niż tamci. U nas też to częste. Nawet w kontekście pandemi. Ale i wcześniej też tak było. Bywa to dla mnie szokujące bo gdy ja trzymam się tego żeby w dni świąteczne nie robić np.zakupów to natrafialem na postawy jakby w kontrze motywowane właśnie tym. Wcale nie tym że u kogoś wiara poprostu oslabla.
1 miesiąc temu / dch
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.