DZIŚ JEST:   20   LIPCA   2019 r.

Św. Małgorzaty, męczennicy
Bł. Czesława Odrowąża, kapłana
 
 
 
 

Św. Maciej Apostoł

Św. Maciej Apostoł
By Reinhardhauke (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Odejście Judasza spowodowało lukę w gronie Apostołów. Aby uchwycić jej znaczenie, trzeba przede wszystkim pamiętać o symbolice liczby dwanaście w tradycji biblijnej – mówi dla PCh24.pl ks. dr hab. Janusz Królikowski, profesor UPJPII, wykładowca teologii dogmatycznej.


W kontekście św. Macieja Apostoła trudno nie zapytać o tego, którego Maciej zastąpił – o Judasza Iskariotę. Co o nim wiemy?


Judasz jest postacią powszechnie znaną, więc proponuję nie poświęcać mu zbyt wiele uwagi. Wiemy, że był jednym z dwunastu Apostołów, zarządzał wspólną kasą Jezusa i uczniów, dopuszczając się sprzeniewierzeń, a w końcu wydał Jezusa arcykapłanom. Z powodu wyrzutów sumienia oddał otrzymane pieniądze i powiesił się.

Warto przede wszystkim pamiętać, że odejście Judasza spowodowało lukę w gronie Apostołów. Aby uchwycić jej znaczenie, trzeba przede wszystkim pamiętać o symbolice liczby dwanaście w tradycji biblijnej. Odwołuje się ona przede wszystkim do liczby dwunastu pokoleń żydowskich, które symbolizują całość żydów wybranych przez Boga. W Nowym Testamencie Dwunastu jest symbolem wszystkich wybranych przez Boga, czyli nowego Ludu Bożego, którzy rodzą się ze świadectwa dawanego zmartwychwstaniu Jezusa. Stąd też luka spowodowana śmiercią Judasza w jakiś sposób narusza pierwotny symbolizm, który domaga się odbudowania. Dlatego tak szybko Apostołowie przystępują do wyboru następcy. Dzieje Apostolskie relacjonują, że jest to pierwsze działanie, które podejmują Apostołowie po zesłaniu Ducha Świętego.


Tak, Dzieje Apostolskie relacjonują szczegółowo to wydarzenie. Jaki miało ono przebieg?


W wyborze warto zwrócić uwagę, że odbywa się ono drogą losowania. Apostołowie nie chcą  dokonywać arbitralnego wyboru, kierując się własnymi racjami. Zdają się na działanie Boże. Zawarta jest w tym kontynuacja tego, co dokonało się w przypadku powołania Apostołów. To sam Chrystus dokonał ich wyboru. „Wybrał tych, których sam chciał” – relacjonują Ewangeliści. Apostołom została zlecona boska misja, stąd także potrzebny był boski wybór.


Druga rzecz, która zwraca uwagę przy wyborze Macieja, to kandydaci. Piotr jasno sformułował kryterium doboru kandydatów: „Trzeba więc, aby jeden z tych, którzy towarzyszyli nam przez cały czas, kiedy Pan Jezus przebywał z nami, począwszy od chrztu Janowego aż do dnia, w którym został wzięty od nas do nieba”. Kandydatem może więc być tylko świadek życia Jezusa, który ma stać się świadkiem w Kościele. Prawdopodobnie chodzi o wspominanych w Ewangeliach 72 uczniów.


Niejako „konkurentem” Macieja był Józef, zwany Barsabą, z przydomkiem Justus. Czy coś o nim wiemy?


Niestety, nie wiemy nic więcej oprócz jego wspomnienia w kontekście wyboru następcy Judasza. W każdym jednak razie musiał spełniać kryterium wyznaczone przez Piotra, a więc należał do świadków życia i działalności Jezusa.


Oprócz tego wydarzenia Pismo Święte nic nie mówi nam o św. Macieju Apostole. A co na jego temat mówi tradycja i Ojcowie Kościoła?


Tradycja podaje dość sprzeczne wiadomości. Na początku na pewno działał w Judei. Do pochodzenia od Macieja Apostoła powołuje się Kościół w Etiopii. Miał działać również w rejonie Morza Kaspijskiego, w Macedonii i Azji Mniejszej. Znana jest apokryficzna Ewangelia Macieja, którą wspominają Orygenes, św. Ambroży i św. Hieronim, a Klemens Aleksandryjski wspomina Tradycję Macieja, zwane również Dziejami św. Macieja (być może chodzi o wspomnianą Ewangelię).


Jaką śmiercią zmarł Maciej Apostoł?


Tradycja mówi o śmierci męczeńskiej. Nie znamy bliższych szczegółów dotyczących jego męczeństwa. W niewiadomych okolicznościach jego relikwie trafiły do Rzymu. W IV wieku św. Helena przewiozła je z Rzymu do Trewiru, gdzie były czczone najpierw w kościele Świętego Eucheriusza, a potem w opactwie Świętego Macieja. Zostały przewiezione zapewne częściowo, ponieważ do dzisiaj są czczone także w Rzymie w bazylice Matki Bożej Większej i w Padwie w bazylice Świętej Justyny.



Bóg zapłać za rozmowę!


Rozmawiał Kajetan Rajski


DATA: 2014-05-14 10:21
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.