DZIŚ JEST:   12   GRUDNIA   2019 r.

NMP z Guadalupe
Św. Finiana z Clonard
Bł. Konrad z Offidy
 
 
 
 

Silniki diesla będą zakazane w polskich miastach? Zadecydują lokalne samorządy

Silniki diesla będą zakazane w polskich miastach? Zadecydują lokalne samorządy
Photography by: Osvaldo Gago, commons.wikimedia.org

Walka o „czyste powietrze” w Polsce przeniesie się na poziom gmin. Jak wynika z pisma Ministerstwa Infrastruktury, problem zanieczyszczeń komunikacyjnych jest lokalny i to na tym poziomie należy z nim walczyć. A to oznacza, że samorządy – na wzór zachodnich sąsiadów – winny wprowadzać tzw. strefy czystego transportu. Innymi słowy, czekają nas zakazy i ograniczenia dla pojazdów napędzanych olejem napędowym. A to jeszcze nie wszystko!

 

O problem emisji zanieczyszczeń pochodzących z silników diesla pytali przedstawicieli rządu posłowie Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska - Koalicja Obywatelska. Chodziło m.in. o informacje dotyczące działań „ograniczających obecność samochodów z silnikiem diesla na naszych ulicach”. Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że to nie regulacje na szczeblu centralnym, ale inicjatywy lokalne mają być kluczem do poprawy jakości powietrza. Jednym z możliwych wyjść jest zaś wprowadzanie stref czystego transportu.

 

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz w odpowiedzi udzielonej posłowi Grzegorzowi Furgo wskazał, że „środkiem prowadzącym do eliminacji wskazanych przyczyn, a w konsekwencji występowania sytuacji przekroczeń standardów jakości powietrza określonych dla dwutlenku azotu, jest ograniczenie emisji pochodzących ze źródeł związanych z transportem samochodowym”.

 

Problem występuje w dużych aglomeracjach. Jak zauważył wiceminister, „do potencjalnych działań naprawczych” mogą należeć np. „wprowadzanie stref ograniczonej emisji komunikacyjnej, wprowadzanie nowoczesnych niskoemisyjnych paliw i technologii transportowych oraz wdrażanie systemów zarządzania ruchem ulicznym, prowadzących m.in. do zwiększenia płynności ruchu i właściwej jego organizacji”. Co więcej, „do poprawy sytuacji przyczynić mogą się również kontrole emisji spalin z pojazdów prowadzone na drogach przez uprawnione do tego służby wyposażone w odpowiednią aparaturę pomiarową”.

 

Resort wskazał tu na ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wprowadza została możliwość utworzenia przez gminy stref czystego transportu. „Do strefy czystego transportu wjeżdżać będą mogły pojazdy elektryczne, napędzane wodorem, napędzane gazem ziemnym oraz pozostałe pojazdy, których katalog jest określony przepisami ustawy”  - czytamy.

 

Jak podał wiceminister, „Rada Gminy, w uchwale ustanawiającej strefę, będzie mogła wskazać dodatkowe wyłączenia, kierując się interesami i potrzebami lokalnych społeczności, jak również może dostosować strefy do realizowanej przez siebie polityki dotyczącej transportu publicznego”.

 

Ponadto ustawa ta „przewiduje także wprowadzenie preferencji podatkowej dla samochodów osobowych stanowiących pojazdy elektryczne, hybrydowe i pojazdy napędzane wodorem, w postaci zwolnienia tego rodzaju pojazdów z podatku akcyzowego”.

 

Resort podkreślił też, że o ile strefy ograniczonej emisji (LEZ) „z punktu widzenia osiągnięcia celów środowiskowych dla pyłu PM10/PM2,5, można zaklasyfikować jedynie jako działanie wspomagające”, to w przypadku NO2, gdzie „emisja z transportu drogowego stanowi główne źródło przekroczeń poziomu dopuszczalnego, przeprowadzone symulacje potwierdziły możliwość uzyskania właściwego efektu ekologicznego przy zastosowaniu LEZ”. Stąd wniosek, że w miastach, gdzie problemy przekroczenia poziomu dopuszczalnego NO2 występują, strefy mogą być „rekomendowane jako podstawowe działanie naprawcze”.

 

Pełna treść odpowiedzi na interpelację dostępna jest TUTAJ. 

 

Źródło: sejm.gov.pl

MA


DATA: 2018-12-24 14:46
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
8
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

oby wprowadzili zakaz najlepiej ustawowy na całą Polskę.. za dieslem nie da rady jechać, taki smród.. sporo aut nie ma dpf albo ma je powycinane.. oddychac sie nie da.. NIE DAJMY SIĘ TRUĆ.. diesle na złom albo do muzeum
5 miesięcy temu / pb
 
dobra dobra kupię se parowóz albo auto na holtz gaz i będę kochał ekologów inaczej
10 miesięcy temu / pol
 
No skandal. Jak można dążyć do wyeliminowania ropy z użytku skoro Polska importuje ropę z Rosji a węgiel ma swój!
10 miesięcy temu / ala wilk
 
W powyższym artykule znalazłem bardzo ciekawy: pojazd napędzany wodorem. Wodór, w stosowanych już na świecie rozwiązaniach w zakresie napędu samochodów, w wyniku syntezy z tlenem, zawartym w powietrzu, tworzy wodę i jednocześnie ten proces syntezy staje się źródłem energii elektrycznej, która zasila tradycyjny, elektryczny silnik. Technologiczną barierą tego rozwiązania w Polsce są materiały/tworzywa, niezbędne do zainicjowania i utrzymania procesu syntezy. Mówiąc krótko: tzw. pojazd napędzany wodorem to jedno z rozwiązań pojazdów elektrycznych. Produkcja energii elektrycznej do napędu tzw. bezemisyjnych pojazdów jest dziś bardzo kosztowna i stale jest źródłem znaczącego zapylenia powietrza nad Polską i krajami, do których wiatr przenosi te pyły. "Anwer is blowing the wind." Najbogatsze, samochodowe koncerny usiłują rozwiązać ten problem. Ostatnio, przewidują produkcję elektryczny samochodów, współpracę w tym zakresie połączyły się dwa koncerny: Ford i VW. Prawdopod
10 miesięcy temu / PiWie
 
To tylko taka ściema. Znam ich zwolenników. Mają wypasione fury na ropę. Nie zrozumieją, że ich władza zabrania im lnsu w centrum miast. Będą chodzić ogłupiali i pytać jak żyć, zak żyć.
10 miesięcy temu / MSBS
 
A co ze smogiem elektromagnetycznym? W tym względzie polskie prawo nie chroni ludzi. Nikt nie wykonuje badań natężenia pola elektromagnetycznego. Podczas wydawania zgody na budowę wież telefonii komórkowej wszystko skupia się wokół strony budowlanej projektów. To jest przestępstwo wobec milionów obywateli.
10 miesięcy temu / stan
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.