DZIŚ JEST:   09   LIPCA   2020 r.

Św. Weroniki Giuliani
Św. Augustyna Zhao Rong
 
 
 
 

Paweł Lisicki dla PCh24: Kościoły muszą pozostać otwarte. Czasowo można przystać na restrykcje

Paweł Lisicki dla PCh24: Kościoły muszą pozostać otwarte. Czasowo można przystać na restrykcje
Białystok, katedra. Michal Kosc / Forum

Po swojej poprzedniej wypowiedzi, w której stwierdziłem, że odmowa udzielania sakramentów i zamknięcie kościołów na cztery spusty oznacza zdradę Chrystusa przez włoskich biskupów posypały się na mnie gromy. To skądinąd zabawne, ale wielu uznało mnie wręcz za podręcznikowy przykład fanatyzmu. Cóż, przykro mi, ale z niczego się nie wycofuję. Bowiem niezależnie od wrzasku i krzyku pozostaje faktem, że dla katolika życie nadprzyrodzone i zbawienie są ważniejsze od życia doczesnego. Uniemożliwiając mu dostęp do sakramentów, jeśli tylko ich pragnie i ma taką potrzebę, to odebranie mu podstawowego prawa.

 

Większość współczesnych, również katolików, w ogóle nie dostrzega różnicy między porządkiem przyrodzonym i naturalnym, a nadprzyrodzonym. Dla nich sakramenty mogą być co najwyżej symbolami jakiejś duchowości. Traktują je tak jak inne przejawy „transcendencji” – dość koszmarne słowo, które rozpanoszyło się za sprawą mętnej niemieckiej filozofii i zawiera wszystko to co wyższe i duchowe. Co do zasady sakramenty są więc jedynie symbolami, tak jak piękne obrazy czy wzniosła muzyka. W sytuacji zagrożenia zatem można ich zabronić tak jak innych przyjemności. Tyle, że takie podejście nie ma nic wspólnego z nauką Kościoła. Zgodnie z nią eucharystia nie jest żadnym symbolem, ale realnym Ciałem Chrystusa. Udział w niej daje życie wieczne – choć w konkretnych warunkach może wystarczyć samo pragnienie jej spożycia. Dlatego właśnie odmowa jej udzielania i niedopuszczanie wiernych do sakramentów to coś, na co nie wolno się zgodzić. Eucharystia nigdy nie jest czymś niebezpiecznym.

 

W porządku naturalnym obrona życia doczesnego jest czymś słusznym i właściwym. Nic dziwnego zatem, że władza stara się zapobiec rozprzestrzenianiu epidemii. Próbuje tym samym maksymalnie ograniczyć wszelkie możliwe zgromadzenia, również religijne. Ma do tego prawo. Tam gdzie jest więcej ludzi większe jest prawdopodobieństwo zarażenia. Ale nawet w porządku przyrodzonym można dyskutować na temat skuteczności różnych posunięć. Nie ma bowiem tu rozwiązań idealnych. Wersja, która wprowadził polski rząd polega na podjęciu ostrych środków - zakaz zgromadzeń, zamknięcie szkół, centrów handlowych, ograniczenie liczebności na mszach - które mają na celu maksymalne ograniczenie prawdopodobieństwa rozszerzania się zarazy. Ta strategia, myślę że w polskich warunkach konfliktu politycznego trudno było o inną, może przynieść rezultaty. Być może, trzeba mieć nadzieję, za pewien czas tempo wzrostu zachorowań spadnie. Może uda się znaleźć skuteczniejsze leki. Może ciepło przyczyni się do osłabienia wirusa. Oby tak było.

 

Jednak polska strategia ma też swoją wysoką cenę, a jest nią możliwy kryzys gospodarczy. Niestety, w naszym niedoskonałym świecie coś jest za coś. Odwrotną politykę prowadzi Wielka Brytania czy w pewnym stopniu Niemcy: tam uznano, że obywateli lepiej jest z zarazą oswoić bo i tak nie da się jej, ani z powodów praktycznych ani ze względu na cenę dla gospodarki, całkiem zwalczyć. Mam nadzieję, że słuszność jest po stronie Polski, ale nie wiem. Za kilka tygodni okaże się, kto podjął właściwą decyzję.

 

O ile w porządku naturalnym można dyskutować nad tym, jakie metody ochrony są najlepsze, to dla katolika życie nadprzyrodzone jest czymś najważniejszym. W czasach zarazy jest to jeszcze bardziej widoczne, niż w czasie zwykłym. Kościoły muszą pozostać otwarte, nawet jeśli czasowo można przystać na restrykcje co do liczebności wiernych w jednym miejscu, a dostęp do sakramentów zawsze otwarty – w czasie zagrożenia jeszcze bardziej niż normalnie. To jest ta linia graniczna, od której Kościół, tak biskupi jak księża, nie ma prawa, sądzę, odstąpić.

 

Paweł Lisicki

 

 

Polecamy także nasz e-tygodnik.

Aby go pobrać wystarczy kliknąć TUTAJ.

 

 


DATA: 2020-03-16 14:57
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
23
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Kiedy uczestnictwo we Mszy Swietej jest niemozliwe z powodu nie wpuszczania na Msze wiernych to w jaki sposob zdrowy czlowiek ma przyjac realnie Komunie Swieta czy istnieje jakis kanon na to? jak ma poprosic i kiedy? jak moga sie zgadzac Kaplani sami odprawiac bez wiernych Msze? zostawiajac ludzi np.przed telewizorem. Dziekuje
3 miesiące temu / Pytajacy
 
Zamknąć do rzeczy za odchylenia lewicowe i cenzurę, popieranie pisk/ów! Cha cha
3 miesiące temu / Paweł K.
 
@TOLEK "jak szczur gdzie pieprz rośnie"... pięknie to tak obrażać tych, którzy z troski o swoje zdrowie czy zdrowie swoich rodzin nie uczestniczyli we mszy św. w tradycyjny sposób, tylko skorzystali z dyspensy i świętowali Dzień Pański inaczej? Złośliwość podpowiadała mi bardziej ciętą odpowiedź, ale no nie godzi się. Pokój z Tobą.
3 miesiące temu / mikron
 
przeczytałem tylko wstęp i zacząłem się śmiać. nie dalej jak wczoraj i przedwczoraj zostałem okrzyknięty fanatykiem idiotą samolubnym i jeszcze wieloma innymi epitetami za to że w niedzielę jako kościelny wypełniałem swoje obowiązki i nie uciekłem jak szczur gdzie pieprz rośnie. Tak że Panie Pawle jesteśmy w jednym i tym samym klubie.
3 miesiące temu / Tolek
 
Całkowicie się zgadzam z Pawłem Lisickim. Jako katolicy powinniśmy wołać głośno o naszych prawach i protestować przed zamykaniem kościołów. Tymczasem daliśmy się zapędzić do domów jak stado baranów.Mea culpa!
3 miesiące temu / Calf
 
Jak Ci dziecko złapie wirusa też tak napiszesz?
3 miesiące temu / @Samanta
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.