DZIŚ JEST:   13   GRUDNIA   2018 r.

Św. Otylia z Hohenburga
Św. Łucji, męczennicy
 
 
 
 

O zwodniczym marksizmie i nowym totalitaryzmie. Abp Gądecki na Synodzie Młodych

O zwodniczym marksizmie i nowym totalitaryzmie. Abp Gądecki na Synodzie Młodych
abp. Stanislaw Gadecki Fot: Krystian Maj/FORUM

Postmodernistyczny totalitaryzm, który zabija duszę, ale nie ciało młodych – to jedna z kwestii interwencji abp. Stanisława Gądeckiego na Synodzie Młodych.

 

9 października przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski przypomniał, że dzisiejsze czasy określa się jako erę postmodernistyczną, czasami nazywaną także epoką posthumanistyczną, w której nie można już stworzyć globalnej wizji. Świat wydaje się być rozczłonkowany. Trudno znaleźć w nim podstawy etyczne, ludzkie czy religijne. Nasze czasy są silnie naznaczone relatywizmem, który dotyka przede wszystkim dusze młodych ludzi.

 

Metropolita poznański podczas Synodu Młodych przestrzegł przed niebezpieczeństwem „ukrytego totalitaryzmu”, określającym kontekst, w którym przyszło żyć i dorastać młodym ludziom. Zwrócił uwagę, że różni się on od totalitaryzmów XX wieku, ponieważ nie domaga się przemocy, jak komunizm czy nazizm, ale okazuje się znacznie bardziej skuteczny. „Nie zabija ciał młodych, lecz ich dusze” - zauważył hierarcha.

 

Według duchownego, jest to „zakamuflowany totalitaryzm”, który poprzez bezpośrednią lub pośrednią komunikację medialną wywiera wpływ na młodych ludzi. „Wykluczając opinie, które nie pasują do istniejącego dyskursu społecznego, nie używa przemocy, ale raczej wykorzystuje władzę pieniądza, propagandy i ośmieszania” – wskazał arcybiskup. Przypomniał, że najważniejszym punktem obrony przed postmodernistycznym totalitaryzmem jest rodzina, co potwierdzają ostatnie badania przeprowadzone w siedmiu krajach europejskich: w Austrii, Czechach, Niemczech, Polsce, Słowacji, Rumunii i na Węgrzech. Pokazują one, że rodzina jest jedyną społecznie zakorzenioną strukturą i najważniejszym punktem odniesienia. Kościoły chrześcijańskie, a zwłaszcza Kościół katolicki tradycyjnie reprezentują drugą formę obrony przed tym nowym zakamuflowanym totalitaryzmem.

 

Metropolita Poznański przypomniał niedawne uroczystości w Trewirze na cześć jednego z twórców ideologii komunistycznej, Karola Marksa i odsłonięcie jego pomnika, co każe nam zapytać, czy świat zachodni jest mniej odporny na totalitarną ideologię w wersji komunistycznej niż w wersji nazistowskiej? Szef episkopatu Polski zwrócił uwagę, że ideologie XX wieku zasadniczo chciały stworzyć nowego człowieka i nowy świat, zrywając radykalnie z przeszłością. Teraz jest to klucz do pojawiania się wzorców myślowych charakterystycznych dla dzisiejszych młodych ludzi i przykład myślenia przedtotalitarnego. Ostatnie badania bowiem wyraźnie pokazują, że ta linia myślenia bardzo dobrze odzwierciedla zmiany, dokonujące się w rozumieniu małżeństwa i rodziny, a także silną tendencję młodych do redefiniowania tych pojęć.

 

„W tej sytuacji rolą Kościoła jest ochrona młodych ludzi, aby nie ulegli pokusie postmodernistycznego totalitaryzmu, który może manifestować się w bardzo atrakcyjny sposób, pod pozorem ochrony ludzkiej wolności” - zauważył arcybiskup Gądecki. Zdaniem polskiego purpurata, Kościół powinien - jako antidotum na uwodzicielski postmodernizm – zaproponować przesłanie Listu św. Pawła do Filipian. Duchowny przypomniał słowa Apostoła, który napisał: „W końcu bracia, wszystko, co jest prawdziwe, co godne, sprawiedliwe, co czyste, co mile, co zasługuje na uznanie: jeśli jest jakąś cnotą i czynem chwalebnym – to miejcie na myśli!”

 

Wcześniej, w podsumowaniach dotyczących prac nad „Instrumentum laboris”, polski duchowny podkreślał, by w dokumencie końcowym wybrzmiał mocno aspekt nauczania Kościoła. Chodzi o to, by Kościół był przedstawiany nie tylko jako wielka rodzina, wspólnota wierzących, ale także jako „Matka i Nauczyciel”. Chociaż wielu uczestników Synodu stwierdziło, że Kościół winien być „bardziej empatyczny”, formując i wspierając różne ruchy liturgiczne, abp Gądecki zauważył, że ważne jest wyartykułowanie misji zbawczej Kocioła.

 

Podsumowując prace w grupach, metropolita Gądecki mówił o dążeniu duchownych do lepszej formacji przyszłych kapłanów, by potrafili mieć dobry kontakt z młodzieżą katolicką, a także różnych kultur i wierzeń. Podkreślano też potrzebę wychowania młodych ludzi, prowadząc do osobistego spotkania z Chrystusem w wierze, łasce, byciu świadkiem Chrystusa i czynnym uczestnikiem w budowaniu świata otwartego na Ewangelię.  

 

W podsumowaniu z 5 października, polscy delegaci na Synod zwrócili uwagę na kwestie życia w małżeństwie, roli ojca w rodzinie, młodych imigrantów i świadectwo życia młodych ludzi. Wskazano na potrzebę właściwego przygotowania do małżeństwa. Biskup pomocniczy z Kielc, Marian Florczyk mówił o potrzebie uwzględnienia kontekstu kulturowego w katechezach przedmałżeńskich, ponieważ wzrasta liczba małżeństw mieszanych.

 

Podczas dyskusji w grupach z udziałem polskich duchownych wskazano na ważną rolę ojca w rodzinie, którego przykład przyciąga dzieci do wiary. Kolejnym tematem była kwestia imigrantów w szerokim znaczeniu. Polscy hierarchowie mówili o bardzo złym stanie religijnym przybyszy. Zastanawiano się, jakiej pomocy należy im udzielać. Zwrócono także uwagę na młodych ludzi ewangelizujących pośród rówieśników, dających im przykład swoim życiem. „Chodzi o to, aby młodzi wierzący poprowadzili innych młodych ludzi do Jezusa Chrystusa, ponieważ On jest tym, który kształtuje ich życie. Kościół jest w rzeczywistości wspólnotą, która charakteryzuje się wiarą w Jezusa Chrystusa, który żyje dzięki tej wierze” -  podkreślił biskup Florczyk.

 

Biskup pomocniczy z diecezji warszawsko-praskiej, ks. Marek Solarczyk wskazał, że „podnoszone [podczas Synodu] kwestie pokazują z jednej strony całe bogactwo i możliwości, takie jak dobra liturgia, ale także zagrożenia, takie jak sekty, które istnieją w niektórych krajach”. Dyskusje dotyczyły również wpływu mediów społecznościowych na życie młodych ludzi.

 

Biskup z Kielc podczas pierwszej sesji Synodu poruszał tematykę wiary i sportu w życiu młodych ludzi. „Sport i wiara potrzebują się nawzajem, aby kształtować umysł, ciało i ducha, tak aby uformować całego człowieka jako osobę” - powiedział w pierwszym dniu Synodu. „Czy istnieje kompetentny asystent, przyjaciel, człowiek Kościoła, który wie, jak skierować wysiłek sportowca ku duszy, ku wartościom moralnym, ku Chrystusowi i sprawić, by zrozumiał, że człowiek jest wyjątkową jednością ducha i ciała?” – pytał hierarcha.

 

„Większość sportowców zdaje sobie sprawę, że ich kariera, sukces i sława wkrótce przeminą, i dlatego zastanawia się nad swoją przyszłością. My, ludzie Kościoła, zwykle jesteśmy z nimi tylko jako fani, kibicujemy im jak wszystkim innym, tj. przed telewizorem lub na stadionie. Podczas kilku ostatnich igrzysk olimpijskich, tylko kilku drużynom narodowym towarzyszyli kierownicy duchowi, chociaż organizatorzy zapewnili odpowiednie miejsca w wiosce olimpijskiej na modlitwy i spotkania duchowe. Ta troska duszpasterska o sportowców powinna być włączona w życie Kościoła każdego narodu i każdej diecezji. Sport i wiara potrzebują się nawzajem, aby kształtować umysł, ciało i ducha, tak aby uformować całego człowieka jako osobę. Ewangelia i nauczanie Kościoła wzbogacają i kształtują sportowców wewnętrznie. Ci, którzy chcą stać się prawdziwymi mistrzami, muszą patrzeć na Chrystusa, Mistrza życia, Mistrza ludzkości; muszą patrzeć na Tego, który jest drogą prowadzącą do ostatecznego zwycięstwa” – konstatował duchowny.

 

Purpurat dodał, że „dzisiaj godność sportowca, ale również zasady fair play, są narażone na różne niebezpieczeństwa”.  Dlatego „świat sportu musi rozpoznać prawdziwe wartości i normy moralne. Otóż tu właśnie jest miejsce dla Chrystusa, dla wiary i dla towarzysza, który, jako świadek Jezusa, może dopomagać w tym, aby świat sportu stawał się piękniejszym”.

 

Źródło: zenit.org, CNA, catholic.org, echodnia.eu,

AS


DATA: 2018-10-12 10:33
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
5
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

"ochrona młodych ludzi, aby nie ulegli pokusie postmodernistycznego totalitaryzmu" - może by jednak zacząć od obrony przed zboczeńcami w szkołach a nawet już w przedszkolach! Zdefiniowanie modernizmu jest dużo bardziej pracochłonne i płynne jak to widać n.p. EKUMENIZMU! I co przeraża czytając niemal każdy wsp. dokument KK, to każdy z nich zaczyna się od ostrzeżeń przed czymś groźnym(Komunizm,modernizm,etc)by w trakcie tej walki, wykazywać, że ten wróg to wcale nie taki straszny i jak n.p. ISLAM prowadzi do tego samego JEDNEGO BOGA! Sport natomiast pokazuje że tematy czerpane są ze źródeł, o które by ich nikt nie posądzał, cały ich zestaw znajdziemy w dziele samego Zb. Brzezińskiego pt..?Era Technotroniczna? oraz u Johna Colemana "komitet 300".Zbieżność tematów to nie wszystko, tu widać również przerażającą jedność w interpretacji celów!!!
2 miesiące temu / Andrzej BR
 
Co to znaczy"dobra liturgia? Co to znaczy " w bardzo złym stanie reiginym"? Co to znaczy ze Chrystus zyje dzieki wierze? Ja myslalam ze Chrystus zyje W OGOLE !!!I czy dobrze rozumiem ze Kosciol juz dzis nie ewangelizuje tylko ekumenicznie sie uklada z innowiercami?
2 miesiące temu / Elle
 
Dlaczego Kościół zajmuje się sprawami bytu materialnego imigrantów, a nic nie mówi o ich nawracaniu? Abp Gądecki coś tam wspomniał o ich złej kondycji religijnej - nie wiem, co miał dokładnie na myśli, może właśnie konieczność nawracania, a może nie. Ale nawet gdyby, to jest za słaby głos, do tego mocno zawoalowany. Imigranci przez wieki nie mogli liczyć na żadne wsparcie materialne i był to klucz do ich integracji, bo migrowali za pracą. Na tym m.in. zbudowano USA i naród amerykański. Kościół nie zajmował się ich bytem materialnym, bo jest od zbawienia dusz. Dzisiaj kluczem do zrozumienia fatalnego stanu materialnego i religijnego większości muzułmańskich imigrantów jest degrengolada umysłowa, jaką uczynił w ich głowach islam. Jeśli Kościół chce coś dla nich zrobić, musi ich nawracać, a dzięki temu osiągnie też cele doczesne, jeśli już musimy o tym wspomnieć, choć to nie może być priorytetem. To jest klucz do poprawy ich kondycji religijnej i materialnej. Tylko o tym się nic n
2 miesiące temu / pga
 
Czy nie ten sam arcybiskup, z całym szacunkiem, jest zwolennikiem ograniczenia roli rodziny w kwestii decydowania o tym, na jakie choroby mają być szczepione ich dzieci? Przez to mamy coraz więcej szczepień obowiązkowych (świnka, różyczka, pneumokoki, dla dziewcząt wirus hpv), a szczepionka MMR, którą polskie dzieci dostają dwukrotnie, została wyprodukowana z użyciem abortowanych płodów ludzkich i jakoś hierarchowie nie domagają się możliwości szczepienia inną, choćby płatną szczepionką.
2 miesiące temu / BP
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.