DZIŚ JEST:   20   LISTOPADA   2018 r.

Św. Rafała Kalinowskiego
Św. Feliksa Walezjusza
 
 
 
 

Neopoganie i policja szukają posągu Światowida

Neopoganie i policja szukają posągu Światowida
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Joanna Borowska / Forum

Na wzgórzu niedaleko Choroszczy w województwie podlaskim, gdzie znajduje się cmentarz wojenny, jeszcze do niedawna stała drewniana rzeźba pogańskiego bożka Światowida. Obecnie jej tam nie ma i nie wiadomo, kto ją usunął. Członkowie grupy wyznaniowej – rodzimowiercy, którzy kultywują dawne wierzenia Słowian, przy rzeźbie odprawiali swoje neopogańskie obrzędy. Mieszkańcy Choroszczy podkreślają, że jest profanacja poświęconej ziemi, w której spoczywają szczątki chrześcijan.

 

Większość miejscowych jest sceptycznie nastawiona do obecności rzeźby przedstawiającej pogańskiego bożka na wzgórzu zwanym Babią Górą. Nie chcą, żeby Choroszcz, jedno z najstarszych miast województwa podlaskiego, w którym pierwszą katolicką parafię erygowano już w roku 1459, kojarzono z pogańskim kultem. Taką opinię społeczną głośno wyrażał nie raz, m.in. podczas posiedzeń Rady Miasta, niezależny radny Jan Czarniecki. – Rzeźba pogańskiego bożka Światowida nie powinna stać na wzgórzu, na którym jest cmentarz wojenny z roku 1915. Jest to na pewno ziemia poświęcona, w której spoczywają szczątki żołnierzy armii pruskiej i rosyjskiej. Byli oni chrześcijanami – protestantami, prawosławnymi i katolikami, więc pogańskie obrzędy jakie kultywują tam rodzimowiercy, są profanacją – powiedział dla PCh24.pl.

 

Na cmentarzu wojennym na Babiej Górze pochowanych jest około 60 żołnierzy I wojny światowej, w tym na pewno dwóch Polaków – ppor. Aleksander Marczuk i kpr. Antoni Kasiński. Informuje o tym umieszczona w tym miejscu przez lokalnych historyków pamiątkowa tablica. Jest też tam oryginalny cmentarny głaz z krzyżem i napisem w języku niemieckim. Na pobliskim zaś wzgórzu znajduje się pomnik powstańców styczniowych, zamordowanych w tym miejscu przez władze carskie za udział w zrywie narodowym.

 

Na Babiej Górze niedaleko Choroszczy jeszcze do niedawna stała drewniana rzeźba słowiańskiego bóstwa. Wzgórze to jest uważane przez niektórych znawców historii tych terenów (choć żadne zapisy historyczne tego nie potwierdzają) za miejsce, gdzie odbywały się dawne pogańskie obrzędy. Jednak, nawet jeżeli rzeczywiście tak było, to na pewno nie ku czci Światowida, gdyż na z tych ziemiach, wówczas porośniętych puszczą, nie było słowiańskich plemion, które oddawały mu cześć. Drewnianą rzeźbę ustawiono na Babiej Górze, na zlecenie Centrum Kultury w Choroszczy, dopiero w roku 1998. Jest to kopia oryginalnej rzeźby wapiennej odnalezionej w Zbruczu. Oryginał znajduje się obecnie w krakowskim Muzeum Archeologicznym.

 

Obecnie przez Babią Górę wiedzie trasa rowerowa, łącząca Białystok z malowniczymi terenami Narwiańskiego Parku Narodowego. Szlak ten nazwany jest w przewodnikach turystycznych „Szlakiem Światowida”. W ostatnich latach rzeźba zaczęła być traktowana jako jeden z symboli turystycznych Choroszczy. Zaczęto nawet produkować pocztówki z tym motywem i umieszczać go w folderach turystycznych. Jan Czarniecki uważa, że drewniana imitacja posągu, ustawiona na Babiej Górze zaledwie 20 lat temu, nie może być promowana jako wizytówka miasta, które posiada ponad 500-letnią bogatą historią (prawa miejskie nadał Choroszczy Zygmunt Stary w roku 1507).

 

Historia Choroszczy oparta jest o fundament chrześcijański. Jeszcze zanim powstało miasto, erygowano tu parafię katolicką. Miasto rozwinęło się dzięki działalności zakonu Dominikanów, których sprowadzono do Choroszczy w XVII wieku. Prawdziwe wizytówki naszego miasta to piękny XVIII-wieczny kościół dominikański i budynek klasztorny fundacji Jana Klemensa Branickiego. Jest też tu, niezwykłej urody, pałac letni Branickich. I tym się powinniśmy turystycznie promować – powiedział dla PCh24.pl Jan Czarniecki.

 

Nie tylko dla branży turystycznej rzeźba Światowida stała się obiektem zainteresowania. Od pewnego czasu wokół niej zaczęli zbierać się i odprawiać dawne pogańskie rytuały zwolennicy ruchu neopogańskiego, nazywający siebie rodzimowiercami. Kultywują oni (jest kilka nurtów tego kultu) wierzenia religijne Słowian, odrzucając chrześcijaństwo. Wielu z nich należy do zarejestrowanej w kraju organizacji wyznaniowej Rodzimy Kościół Polski. Po tajemniczym zniknięciu rzeźby rodzimowiercy wystosowali pismo do władz samorządowych Choroszczy i policji. „Zwracamy się do Gminy Choroszcz oraz stosownych władz z prośbą o wyjaśnienia dotyczące usunięcia posągu „Światowida” z Babiej Góry nieopodal wsi Kościuki, jak również z prośbą o pomoc w wykryciu i ukaraniu potencjalnych sprawców przypuszczalnej dewastacji i profanacji rodzimowierczego miejsca kultu” – czytamy w tym piśmie.

 

W reakcji na nie policja wszczęła śledztwo. Ma ono na celu wyjaśnić, gdzie jest rzeźba i kto ją zabrał. Na razie policjanci próbują ustalić, kto właściwie jest jej obecnym właścicielem, a więc stroną poszkodowaną. Urząd Miasta w Choroszczy w specjalnym oświadczeniu, wydanym 8 stycznia 2018 r, stwierdza że nie jest właścicielem rzeźby Światowida. Informuje też, iż rzeźba ta stała na prywatnej działce, więc urząd nie ma zamiaru ingerować w prywatną własność i dochodzić, kto ją usunął.

 

Grupy rodzimowierców nie dają za wygraną. Na 20 stycznia zaplanowały przeprowadzenie protestu w pobliżu Babiej Góry. Zamierzają protestować przeciw bezczynności władz różnego szczebla i typu, które – ich zdaniem – nie dążą do wyjaśnienia sprawy tajemniczego zniknięcia obiektu ich kultu. Chcą też aby bożek wrócił na Babią Górę. Nie mają jednak pozwolenia właściciela terenu aby ustawić ją na dawnym miejscu. 

 

Mieszkańcy Choroszczy powątpiewają, czy drewnianą rzeźbę pogańskiego bóstwa, nawet gdyby policja ją odnalazła, udało się ponownie gdziekolwiek ustawić. Była ona mocno spróchniała, gdyż przez 20 lat działały na nią warunki atmosferyczne. Do tego kilka lat temu ktoś odpiłował jej górną i dolną część. Została sklejona, ale w miejscu klejenia szybko postępowało gnicie drewna.

 

 

Adam Białous

 

 

 

 


DATA: 2018-01-13 20:15
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
3
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Reasumując, policja powinna się zająć wyjaśnieniem zniknięcia posążka. Na pewno dla wielu osób był on ważnym, inaczej by go tam nie było. POZDRAWIAM WSZYSTKICH CZYTAJĄCYCH.
19 godzin temu / Pinoccio
 
Sprawa kultu Światowida jest zupełnie nie jasna. Posąg rzekomego Światowida wyłowiono w XIX wieku w Zbruczu, i jest to jedyny rzekomy ślad tego bożka w Polsce. Inna sprawa to, że figura o czterech twarzach może oznaczać 4 Ewangelistów. Podobna kolumna znajduje się w kościółku Św. Michała w Fuldzie. Jeszcze inna sprawa, że nawrót do głoszenia takiej czy innej formy poganizmu zacząl się jeszcze w czasach Edwarda Gierka, gdy wykonano wspaniałą aleję Światowida między Tarchominem a Nowymi Dworami w Warszawie.
7 miesięcy temu / Rys
 
Tak samo byś argumentował, gdyby neonaziści postawili sobie posąg Hitlera i ktoś by im ten posąg zniszczył? Właśnie taka jest rola dobrych chrześcijan - walka ze złem.
10 miesięcy temu / do Mmm
 
Jak on miał jakąś wartość, to powinien stać w muzeum. A jak nie, to jaki problem wyrzeźbić sobie nowego bożka?
10 miesięcy temu / TZ.
 
Polacy cieszcie się że ktoś ma zacięcie etnograficzne a tym samym ocali od zapomnienia stare obyczaje, które zanikają a nie psy na nich wieszać. Dobrzy z was chrześcijanie, nie ma co.
10 miesięcy temu / Mmm
 
przyjęli Chrzest I ŻYJĄ W ŁASCE UŚWIĘCAJĄCEJ...sama wiara również nie zbawia, zbawia Jezus Chrystus="i wszelką [możliwą] wiarę, tak iżbym góry przenosił, a miłości bym nie miał, byłbym niczym." Hymn o miłości.
10 miesięcy temu / kwiatek77
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.