1 października 2017

Świat pobłądził, popadł w apostazję, znalazł się w jednym z najpoważniejszych kryzysów w swoich dziejach. Ogromne problemy przeżywa Kościół. Z pomocą przychodzi nam Matka Boża, która sto lat temu ukazała ludziom tamtych czasów oraz następnych pokoleń, drogę ocalenia: Różaniec, nabożeństwo pierwszych sobót, poświęcenie Rosji Niepokalanemu Sercu Maryi przez Ojca Świętego w łączności z wszystkimi biskupami. To przesłanie filmu pt. „Fatima – Orędzie wciąż aktualne”, nagrodzonego podczas XXXII KSF „Niepokalana 2017”.

                                 

Jury doceniło obraz Jarosława Mańki podwójnie. Otrzymał on w pierwszym dniu miesiąca różańcowego nagrodę specjalną przyznawaną za wartości patriotyczne i edukacyjne oraz III nagrodę w kategorii filmów dokumentalnych.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Odbierając festiwalową statuetkę reżyser przyznał, że tematyka orędzia fatimskiego poruszyła go w dużej mierze ze względu na wpływ, jaki przesłanie Matki Bożej wywarło na dzieje świata w ciągu ostatniego stulecia. Twórca podkreślił też, że starał się zaakcentować w filmie wątki polskie, takie jak Cud nad Wisłą w roku 1920. Podziękował za zaufanie producentowi filmu – Instytutowi Księdza Piotra Skargi oraz wszystkim osobom, które przyczyniły się do jego powstania.

 

W rozmowie z PCh24.pl Jarosław Mańka powiedział, że tworząc „Fatimę…” starał się, by film był równocześnie zrozumiały i atrakcyjny w odbiorze. Przyjęcie obrazu przez widzów na pokazach, w których reżyser miał okazję uczestniczyć, zaskoczyło go i nawet przerosło oczekiwania twórcy.

 

Nagrodę za III miejsce w kategorii dokumentów Arkadiusz Stelmach z zarządu Instytutu imienia Księdza Skargi odebrał z rąk księdza Pawła Rytel-Andrianika, rzecznika Konferencji Episkopatu Polski. W imieniu producenta obrazu podziękował jury za dostrzeżenie filmu powstałego z okazji stulecia objawień z 1917 roku.

 

Chciałbym podziękować Niepokalanej, Matce Bożej Fatimskiej za to, że ten film w ogóle mógł zostać zrealizowany. Mam nadzieję, że będzie poruszał serca, przemieniał je, będzie nawracał nas wszystkich. Bóg zapłać wielu dobrym, kochanym polskim katolikom, dzięki których ofiarności i modlitwie powstał – mówił Arkadiusz Stelmach. Podkreślił on także, iż „Fatima – orędzie wciąż aktualne” to obraz, którego twórcy nie korzystali z żadnych dotacji państwowych. Sponsorami byli darczyńcy Instytutu.

 

Grand Prix tegorocznej edycji festiwalu otrzymał spektakl Pawła Woldana „Totus Tuus”, wyprodukowany przez Telewizję Polską. Akcja przedstawienia rozgrywa się dwutorowo. Pierwszy wątek toczy się po zamachu na papieża Jana Pawła II w maju 1981 roku. Ojciec Święty, przechodzący leczenie i rehabilitację w rzymskiej Klinice Gemelli, pragnie zapoznać się z treścią przekazanej przez Maryję trojgu pastuszkom trzeciej tajemnicy fatimskiej. Doszedł wówczas do przekonania, że swoje ocalenie zawdzięcza właśnie Matce Bożej. Równolegle prowadzona przez reżysera spektaklu osobna akcja ukazuje kardynała Karola Wojtyłę na krótko przed pamiętnym konklawe w październiku 1978 roku i podczas samego wyboru na stolicę Piotrową.

 

Pośród dzieł nagrodzonych przez Jury pod przewodnictwem Zygmunta Gutowskiego tematyka fatimska przewija się częściej. Odczytaniu objawień Matki Bożej z 1917 roku poświęcony jest również między innymi zwycięski film w kategorii filmów fabularnych (Fatima el Ultimo Misterio Hiszpana Andresa Garrigo), triumfujący pośród programów telewizyjnych czteroodcinkowy cykl Message of Fatima Stefana Mazzeo i telewizji EWTN, czy też uhonorowany pierwszą nagrodą w kategorii słuchowisk radiowych program Małgorzaty Żurakowskiej (Radio Lublin) Matka nie opuszcza, poświęcony historii aresztowania w 1978 roku przez władze komunistyczne fatimskiej figury Maryi.

 

Za najlepszy obraz wśród dokumentów jurorzy uznali Misjonarkę Inki Boguckiej, opowieść o zamordowanej na początku obecnego roku w Boliwii wolontariuszce Helenie Kmieć.

Zwycięzcą wśród dokumentów historycznych okazało się Lustro Mirosława Krzyszkowskiego i Bogdana Wasztyla (Stowarzyszenie Auschwitz Memento) – film ukazujący dzieje Edwarda Padkowskiego, żołnierza Narodowej Organizacji Wojskowej, więzionego przez Niemców i komunistów w okresie PRL. W kategorii obrazów edukacyjnych i katechetycznych za najlepsze uznane zostało Jasnogórskie Te Deum Laudamus 966-2016 Zdzisława Sowińskiego i Tadeusza Szymy. Pośród filmów amatorskich zwyciężył Na ambonie Tomasza Wiśniewskiego. Najwyżej ocenionym reportażem radiowym został utwór Marty Rebzdy (Polskie Radio) Światło, które nie gaśnie.

 

Tegoroczna edycja festiwalu cieszyła się ogromnym zainteresowaniem twórców. Nadesłali oni 240 prac festiwalowych – filmów, programów multimedialnych i radiowych z 22 krajów.

 

Festiwal odbywa się od 32 lat z inicjatywy Katolickiego Stowarzyszenia Filmowego im. Świętego Maksymiliana Kolbe. Mottem imprezy są słowa jej Patrona: „Zdobyć cały świat dla Chrystusa przez Niepokalaną” oraz „Niepokalana – oto nasz ideał”.

 

Tegoroczna edycja imprezy odbyła się pod patronatem księdza arcybiskupa Henryka Hosera, ordynariusza diecezji warszawsko-praskiej, który uczestniczył w uroczystej gali wręczenia nagród. Zaproszenie do Komitetu Honorowego festiwalu przyjęli m.in.: Prymas Polski arcybiskup Wojciech Polak oraz ordynariusz częstochowski i zarazem przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. środków przekazu, arcybiskup Wacław Depo.

Film „Fatima – Orędzie wciąż aktualne” obecnie prezentowany jest na pokazach organizowanych w miastach Polski przez Instytut im. Księdza Piotra Skargi.

RoM

Zobacz także: Film „Fatima – Orędzie wciąż aktualne” doceniony na festiwalu „Niepokalana 2017”

 

 

 

 

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 104 515 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram