DZIŚ JEST:   02   LIPCA   2020 r.

NMP Kodeńskiej (diec. siedlecka)
NMP Licheńskiej (diec. włocławska)
Św. Bernardyna Realino
Bł. Eugenii Joubert
 
 
 
 

Hiszpania: katolickie szkoły domagają się poszanowania wolności edukacji

Hiszpania: katolickie szkoły domagają się poszanowania wolności edukacji
fot. pixabay.com/Creative Commons CC0

W związku z reformami hiszpańskiego systemu oświaty, które uderzają w szkoły prywatne, szkoły katolickie apelują o poszanowanie prawa do wolności edukacji.

 

Hiszpańskie szkoły katolickie apelują do rządu o zapewnienie prawa do wolności edukacji zapisanego w ustawodawstwie kraju. Nowe ustawodawstwo dotyczące edukacji zatwierdzone przez rząd hiszpański w marcu ubiegłego roku, znane również jako „LOMLOE” (Ley Orgánica de Modificación de la LOE), jest organicznym aktem modyfikacji LOE, poprzedniego prawa oświatowego. LOMLOE to reforma systemu edukacji, która ma rozwiązać problemy ze zbyt wczesnym opuszczaniem szkół przez młodzież, powtarzaniem klas itp. Zaleca jednak, by wyeliminować obowiązek edukacji religijnej w szkole średniej. Poza tym oceny uzyskane w ramach edukacji religijnej nie będą już liczyły się do przyjęcia na uniwersytety ani do uzyskania stypendiów.

 

W miejsce religii – we wszystkich szkołach podstawowych i średnich - ma obowiązywać edukacja w zakresie wartości obywatelskich i etycznych.

 

Wyrażając swoje zaniepokojenie, hiszpańskie szkoły katolickie zwracają uwagę, że reformy edukacji mogą „stłumić nauczanie w szkołach prywatnych, czyniąc je pomocniczymi w stosunku do szkół publicznych”.

 

Aby zagwarantować prawo do wolności edukacji, szkoły katolickie utrzymują, że „konieczne jest opracowanie „systemów finansowania publicznego dla szkół prywatnych”. Niniejszy postulat – zauważono – jest zgodny z rezolucją Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2018 r., w której zachęca się rządy do „zapewnienia odpowiedniego wsparcia finansowego wszystkim szkołom - prywatnym i publicznym, w ramach włączenia społecznego i poszanowania wolności wyboru edukacji”.

 

Szkoły katolickie zwracają uwagę, że konieczne jest „przezwyciężenie różnic i konfliktów, aby zrealizować pakt edukacyjny promujący komplementarność systemów publicznych i prywatnych”.

 

Wzywają do „szerokiej debaty społecznej”, która uznaje, że różnorodność szkół „odzwierciedla różnorodność społeczeństw europejskich”. Szkoły katolickie zwracają również uwagę, że chociaż edukacja publiczna w Hiszpanii jest ważna, nie powinna być jedynym dostępnym rodzajem edukacji.

 

Szkoły katolickie stanowią około 15 proc. całego systemu oświaty i 58 proc. subsydiowanej edukacji prywatnej w Hiszpanii.

 

LOMLOE, czyli organiczne prawo na rzecz modyfikacji reformy organicznego prawa oświaty – jest przedmiotem wielu żartów i kalamburów wśród pracowników oświaty nie tylko z powodu tautologii i swoistego języka poprawności politycznej.

 

Ministerstwo Edukacji i Kształcenia Zawodowego na czele z minister Isabel Cela, chciało zaznaczyć pewną odrębność od reformy LOE, ale tak jak tamta reforma, koncentruje się na walce z religią. Ma też pomóc w obniżeniu niechlubnego wskaźnika opuszczania szkół. Jedna czwarta Hiszpanów nie kończy szkoły średniej.

 

Niższy poziom nauczania ma pomóc w zdobyciu odpowiednich certyfikatów i umożliwić większej liczbie osób pójście na studia. Będą znoszone „bariery” w tej kwestii m.in. przez odejście od rankingów szkół itp. Co najważniejsze, reforma ogranicza prawo rodziców do decydowania o edukacji swoich dzieci w zgodzie z przekonaniami moralnymi (promocja gender).

 

Źródło: vaticannews.com, web24.news

AS


DATA: 2020-06-05 15:27
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
4
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

A kto komu broni wolnej edukacji.Sami rodzice nie zgadzają się na deprawacje.
22 dni temu / Gosia
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.