DZIŚ JEST:   22   PAŹDZIERNIKA   2019 r.

Św. Salome
Św. Jana Pawła II
 
 
 
 

Cierpienie niewinnych rozbraja gniew Boży

Cierpienie niewinnych rozbraja gniew Boży
Ks. Hieronim Kaysiewicz

„Po co ta krew, może kto zapyta; po co ta krew? — mógłbym odpowiedzieć, że nie wiem; dość, że płynie zwykle w podobnych okolicznościach. Ale od czasu jak Chrystus Pan, w imieniu naszem i ku spłaceniu grzechów naszych, wylał swoję na krzyżu, pojmuję że gdzie grzech wraca, tam nowej krwi ofiarnej potrzeba. Chłosta ogólna, powszechna, jest zarazem dziełem sprawiedliwości, bo słabość ludzka potrzebuje widzieć niekiedy, nawet w czasie, sankcyę Bożą, karę za złe, szczególniej kiedy to ciężkie, trwałe, publiczne.

Pod chłostą złe niepoprawne bierze nagrodę zasłużoną, niknie jak plewy wichrem rozwiane, jak słoma w ogniu. Ludzie znowu mniej zepsuci, widząc i cierpiąc karę, budzą się ze snu, biorą się do poprawy, a pomoc im ku temu otrzymają prośby i zasługi rzadkich niewinnych cierpiących z niezmierną dusz swych zasługą, które Bóg w moc Świętych obcowania potrzebnym przypisuje.

Cierpienie tedy niewinnych właściwie rozbraja gniew Boży, służy ku zbawieniu i upamiętaniu wielu, którzyby się inaczej nie przebudzili, a ich samych stawia w stanie doskonałości i czyni z nich Świętych. Święci najwięksi i najliczniej w ucisku i walkach Kościoła rodzą się i wyrastają. Jednak próba męczeństwa to środek ostateczny, heroiczny; dlatego też rychło i nie za lada grzechy, Bóg lud swój na taką próbę wystawia.

Prześladowanie krwawe dopuszczone na Kościół cały lub jaki członek jego, dowodzi wielkiego już tam zdrętwienia wskutek zepsucia żywotnych soków, od czego tylko silnem tarciem ratować można. Jeżeli oddziałanie rychłe i silne, jakkolwiek choroba ciężka, można się rychłego spodziewać uzdrowienia, jak się pokazało w ostatniej próbie Kościoła francuskiego, gdzie grzechów wiele wiele szlachetnej krwi spłaciło. Jeżeli oddziałanie mniej silne, pomimo dłuższego cierpienia, zdrowie zwykle wraca, jak naprzykład w Anglii. Jeżeli oddziałanie słabe lub prawie żadne, jak naprzykład Kościoła afrykańskiego w prześladowaniu Wandalów, Bóg taki naród odrzuca, jak garnek zbity niewydający dźwięku, odrzuca na długo lub na zawsze.

Od tej ekonomii Bożej, nie były wyłączone pierwsze wieki chrześcijaństwa. Pisarze spółcześni zauważali, iż prześladowanie wracało wzmocnione, a wracało razy dziesięć w chwilach zwolnienia z pierwszej gorliwości. Ani był wyłączony sam lud żydowski nienauczony niewolą; bo właśnie kiedy przyjął sprawiedlwość i szkoły pogan (T. Mach. 1), to jest zepsutą ich oświatę i obyczaje, wtenczas Bóg spuścił na nich Antyocha wspaniałego, oświeconego Greka. Ten zbezcześciwszy i złupiwszy świątynię, uczynił mord wielki w ludziach przez trzy dni: 80.000 zabitych, 40.000 powiązanych, i tyluż zaprzedanych. Święta obróciły się w płacz, szabbat na hańbę, a według sławy… rozmnożyła się zelżywość (Tob. Am.). Antyoch "mówił z pychą wielką" i kazał: „aby lud był jeden, a każdy zakon swój opuścił… Zezwoliło wielu. I biada Judzie, gdyby się nie był znalazł Eleazar, biada gdyby się nie był znalazł gorliwy o Zakon Boży Matatiasz ze swymi, biada gdyby nie było tysiąca tych, którzy napadnięci w jaskiniach w dzień szabbatu wołali: pomrzyjmy wszyscy w prostocie naszej, a będą nam świadkami niebo i ziemia, że nas niesprawiedliwie tracicie". Biada powtarzam Judzie, gdyby się tacy śród niego nie znaleźli zrazu; nie doczekałby się był późniejszych czasów bohaterskich…

[Kazanie wygłoszone w 1842 r. podczas nabożeństwa z okazji ogłoszenia przez papieża Grzegorza XVI allokucji o prześladowaniu Kościoła w Polsce. Pisowania oryginalna.]

Źródło: Stanisław Tarnowski, Studya do historii literatury polskiej: wiek XIX, s. 60-62.

 


DATA: 2019-06-04 05:02
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
9
 
 
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.