DZISIAJ JEST
WTOREK 27 CZERWCA
Św. Cyryla Aleksandryjskiego, Doktora Kościoła
Św. Cyryla Aleksandryjskiego, Doktora Kościoła
NMP Nieustającej Pomocy
Imieniny obchodzą:
Maria, Władysław
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

O . Bernardyn Goebel OFMCap

Królewska koronacja na Golgocie

Data publikacji: 2017-04-14 15:00
Data aktualizacji: 2017-04-14 09:43:00
Królewska koronacja na Golgocie

W oczach ludzkich krzyż wzniesiony na Golgocie oznaczał całkowite wyniszczenie Pana. W rzeczywistości jednak było to raczej Jego uroczyste wstąpienie na tron. Myśli Boże górują nad myślami ludzkimi (Iz 55, 9). Sztuka starochrześcijańska przedstawiała Zbawiciela na krzyżu odzianego płaszczem królewskim i z koroną królewską na głowie. Obraz taki nie odpowiadał wprawdzie pozorom, ale odpowiadał głębokiemu ujęciu wiary.


Według rzymskiego zwyczaju przybijano na krzyżu tablicę, zawierającą imię skazanego i winę, za którą był skazany. „A Piłat zrobił też napis i umieścił nad krzyżem. A było napisane: Jezus Nazareński, król żydowski. A było napisane po hebrajsku, po grecku i po łacinie” (J 19, 19-20). Napis ten miał więc charakter urzędowy. Sam sędzia ułożył go w języku krajowym, w języku kół oświeconych i w języku urzędowym rzymskiego imperium.


Jak rozumiał Piłat królewskość Chrystusa, pisząc tę tabliczkę? Przecież poprzednio kilkakrotnie powtarzał Żydom, że nie uznaje za słuszne oskarżenie Jezusa o bunt przeciw władzy rzymskiej i ogłoszenie się dziedzicem tronu. Raczej pojmował królestwo Chrystusowe w znaczeniu religijnym, jako królestwo mesjańskie. W znaczeniu, jakie miało ono w słowach Jezusa: „Sam mówisz, że ja jestem królem" (J 28, 37). Dlatego też napis: „Jezus, Król żydowski" był policzkiem dla żydowskich oskarżycieli. Namiestnik chciał przez to stwierdzić wobec wszystkich, że Żydzi wydali na śmierć swego Boga, Króla - Mesjasza, że się Go przedtem uroczyście wyrzekli i opowiedzieli się po stronie politycznej władzy cesarza. Żydzi bardzo dotkliwie odczuli ten policzek. Dlatego wysłali do Piłata delegację z żądaniem: „Nie pisz: król żydowski, ale że On sam mówił: Jestem królem żydowskim" (J 19, 21). Rzymianin jednak, mszcząc się za wymuszenie na nim wyroku śmierci, odpowiada im szorstko: „Com napisał, napisałem" (J 19, 22).

Tak więc napis na Krzyżu po wieczne czasy stwierdza przed całym światem straszliwą winę Żydów: są Bogobójcami (Dz 3, 15). I więcej jeszcze: Przedstawiciel władzy rzymskiej urzędowo, choć nieświadomie, ogłasza Jezusa Bogiem, Mesjaszem i Królem i tę właśnie boską godność mesjańsko-królewską uznaje za jedyny powód Jego śmierci. Napis na Krzyżu jest dokumentem koronacji Chrystusa, ogłoszonym przez Rzymian, panujących nad całym światem, w trzech językach najbardziej rozpowszechnionych.


Co za przedziwne zrządzenie Boże, przeciwstawiające się ludzkiej złości! Niech sobie dzisiejszy świat odrzuca i szkaluje boskie królowanie Chrystusa, królestwo Jego wcielone w Kościele św. Na wieczne czasy trwają słowa, które On wypowiedział: „Ja jestem Królem". Jakże radosna i pokrzepiająca jest ta ufność w ostateczne zwycięstwo dla nas, którzyśmy uwierzyli w Boskiego Króla i przystąpili do grona Jego najbliższych. […]


Dokument koronacyjny umieszczono na krzyżu, tuż nad głową Ukrzyżowanego. Drzewo hańby stało się przez to tronem królewskim, podniesienie na krzyż - intronizacją. Niebawem Król objawi z Krzyża swą moc królewską: ułaskawi przestępcę wiszącego obok, nawróci oficera rzymskiego u stóp Krzyża. Wstrząsające zjawiska przyrody, jakie wystąpiły przed Jego śmiercią i tuż po niej, są wyrazem czci całej przyrody dla jej Pana. Już na Krzyżu więc rozpoczyna się chwała królewska. Z Krzyża podbija pod swą władzę świat cały. Zbawiciel sam to zapowiedział: „A ja, gdy nad ziemię podwyższony będę, wszystko do siebie pociągnę" (J 12, 32). Na Golgocie zabrzmiał po raz pierwszy hymn, który już nie zamilknie w Kościele: Vexilla Regis prodeunt; „Sztandary Króla się wznoszą".


O. Bernardyn Goebel OFMCap. Przed Bogiem. Rozmyślania na wszystkie dni roku, t. I, Wyd. O.O. Karmelitów Bosych, Kraków 1965, s.490-492.

 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.