DZISIAJ JEST
PONIEDZIAŁEK 21 SIERPNIA
Św. Piusa X, papieża
Św. Apolinariusza
Św. Piusa X, papieża
Św. Apolinariusza
Imieniny obchodzą:
Joanna, Kazimiera, Wiktoria
 
 
PRAWA STRONA INTERNETU
wyszukiwarka
 
 
 
 
 

GIODO nie ma podstaw do ingerencji

Data publikacji: 2014-01-21 08:00
Data aktualizacji: 2014-01-23 16:36:00
GIODO nie ma podstaw do ingerencji
fot. forwardcom / sxc.hu

„Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych nie ma podstaw prawnych do ingerowania w kościelne księgi metrykalne oraz twierdzenia, kto należy, a kto nie należy do Kościoła katolickiego” – mówi dla portalu PCh24.pl o. dr hab. Marek Saj CSsR, profesor UKSW.

 

- W ostatnich dniach media podają informacje dotyczące formalnego aktu wystąpienia z Kościoła i zaangażowania w to Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) oraz Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Z tego właśnie względu warto, choćby krótko, przywołać aktualnie obowiązujące przepisy kościelne dotyczące tego rodzaju sytuacji – podkreśla duchowny.

 

- 13 marca 2006 roku Papieska Rada ds. Tekstów Prawnych wydała list o formalnym akcie wystąpienia z Kościoła. Biorąc pod uwagę zawarte w nim wytyczne, Konferencja Episkopatu Polski dnia 27 września 2008 roku wydała „Zasady postępowania w sprawie formalnego aktu wystąpienia z Kościoła”, które bardzo dokładnie opisują procedurę takiego wystąpienia. Zgodnie z nią członek Kościoła katolickiego pragnący to uczynić, musi osobiście zgłosić się do proboszcza swojego kanonicznego miejsca zamieszkania (stałego lub tymczasowego) i wobec dwóch pełnoletnich świadków złożyć pisemne oświadczenie woli o wystąpieniu z Kościoła katolickiego – tłumaczy o. Marek Saj CSsR.

 

- Nie wywołuje skutków kanonicznych oświadczenie złożone przed urzędnikiem cywilnym lub przesłane drogą pocztową lub elektroniczną. Najpierw proboszcz ma upewnić się o zdolności prawnej występującego z Kościoła przez sprawdzenie dowodu tożsamości. Następnie ma odbyć z nim duszpasterską rozmowę w czasie której ma zapytać miedzy innymi o powód formalnego wystąpienia z Kościoła katolickiego, poinformować o jego skutkach, wyjaśnić znaczenie chrztu świętego i niemożliwość wykreślenia z księgi chrzcielnej. Po takiej rozmowie i zbadaniu dokumentów tożsamości odstępcy i świadków, proboszcz weryfikuje oświadczenie o odstępstwie, czy zawiera ono wszystkie wymagane dane, to znaczy dane personalne osoby wyrażającej wolę formalnego wystąpienia z Kościoła oraz dwóch świadków; wyraźną wolę wystąpienia z Kościoła katolickiego; motyw czynu; informacje odnoszące się do świadomości osoby decydującej się na wystąpienie z Kościoła pod względem konsekwencji czynu; informacje co do wolności podjęcia decyzji; informacje o dacie i parafii chrztu. Po takiej weryfikacji na oświadczeniu podpisują się: występujący z Kościoła, dwaj świadkowie, a na końcu proboszcz potwierdza dokument swoim podpisem i pieczęcią parafialną wraz z umieszczeniem daty. Uwierzytelnioną kopię aktu wystąpienia proboszcz przesyła do ordynariusza miejsca. Ten z kolei od strony formalnej sprawdza akt wystąpienia i jeśli nie budzi on żadnych wątpliwości, nakazuje proboszczowi miejsca chrztu występującego z Kościoła katolickiego dokonanie odpowiedniej adnotacji w księdze chrzcielnej. Oryginał oświadczenia pozostaje w parafii, gdzie miało miejsce jego złożenie. Jedynym dokumentem poświadczającym formalne wystąpienie z Kościoła jest świadectwo chrztu, na którym widnieć będzie adnotacja o wystąpieniu. Świadectwo takie wydaje parafia, gdzie dana osoba została ochrzczona. Warto jeszcze wspomnieć, iż wystąpienie z Kościoła nie zamyka drogi do jego powrotu, o czym dany odstępca winien być również poinformowany - dodaje.

 

Duchowny podkreśla, że wbrew medialnym sugestiom, procedura apostazji nie jest wcale tak skomplikowana. - Jednak jej bezwzględne zachowanie jest konieczne choćby z tego względu, że wystąpienie z Kościoła pociąga za sobą zaciągnięcie kary ekskomuniki, co skutkuje między innymi niemożnością sprawowania i przyjmowania sakramentów, sprawowania sakramentaliów, zakazem udziału ministerialnego w obrzędach kultu, zakazem wykonywania funkcji w Kościele czy też pozbawieniem pogrzebu kościelnego - podkreśla.

 

13 stycznia 2014 roku Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych po raz pierwszy nakazał odnotowanie apostazji w księgach chrztu. - Sprawa ta dyskutowana jest już od dłuższego czasu, a związana jest z zaskarżaniem proboszczów, iż odmawiali oni wpisywania w księgi chrzcielne zgłaszanej apostazji. Należy wyraźnie podkreślić, iż jeśli osoba pragnąca wystąpić z Kościoła katolickiego nie zachowała wspomnianych procedur, proboszcz nie ma prawa wpisania apostazji. Żadna państwowa instytucja nie ma prawa nakazywać tego proboszczom - tłumaczy. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej wskazuje na zasady poszanowania autonomii między państwem a Kościołem i ich wzajemnej niezależności. Podobnie normy znajdujemy w konkordacie podpisanym z 1993 roku. Art. 27 konkordatu wskazuje na możliwość rozwiązania innych, nieuregulowanych tym dokumentem spraw, ale w na drodze kolejnym umów pomiędzy stronami. - W omawianym tutaj zagadnieniu taka umowa do tej pory nie powstała – podkreśla.

 

- Mając więc na uwadze powyższe analizy należy stwierdzić, iż Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych nie ma podstaw prawnych do ingerowania w kościelne księgi metrykalne oraz twierdzenia, kto należy, a kto nie należy do Kościoła katolickiego – wskazuje o. Marek Saj CSsR.

 

Ojciec dr hab. Marek Saj CSsR - profesor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, kierownik Katedry Kościelnego Prawa Karnego na Wydziale Prawa Kanonicznego, sędzia Warszawskiego Sądu Metropolitalnego.

 

Notował Kajetan Rajski.

 
baner
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
POLECANE FILMY

KOMENTARZE
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

..
Ruda
Aktualnie mieszkam we Wrocławiu, ale nie mam tu meldunku ani nic. Więc właśnie mam wątpliwości z tego powodu, bo czytałam różne wersje. Ale ok spróbuję, może uda mi się podejść z tym do słynnego Wrocławskiego księdza :D
Mlody
Ruda: zgłosić się trzeba do parafii, na której terenie Pani faktycznie mieszka. Formalne zameldowanie nie ma tu nic do rzeczy.
Ruda
Mam pytanie bo gubię się w tym. Jeśli byłam chrzczona w Bolesławcu a później przeprowadziłam się do innego miasta (Wałbrzych), gdzie miałam komunię i jestem zameldowana ale obecnie tam nie mieszkam, to gdzie mam się zgłosić z tymi świadkami? Tam gdzie byłam chrzczona czy tam gdzie jestem zameldowana?
boog94
proponuję sie dokształcić - ostatecznie ustalenia KEP odnosnie apostazji zostały zniesione 15.10.2009 decyzją PAPIEŻA BENEDYKTA (siła zwierzchnia akt ważniejszy od KEP) w pismie Omnium in mentem. Nie zmienia to faktu, ze zalecenia KEP stały w niezgodzie z zaleceniami Teologicznej Rady Papieskiej!!!
niewierzący
W przypadku świeckich stowarzyszeń lub partii osoba chcąca porzucić swoje członkostwo nie musi układać się z zarządami tychże. Nie jest ich niewolnikiem. To samo tyczy się związków wyznaniowych, gdyż nie stoją one ponad prawem. Każdy człowiek w świeckim państwie ma gwarantowane wolności, oraz jest równy w ich świetle wobec innych obywateli, niezależnie od tego, czy są biskupami, czy - przykładowymi - prezesami partii czy stowarzyszeń.
Rozczarowany
Jaco, ale co z tego? Czy przy każdym sakramencie musi być dwóch świadków? Przecież nie. A jeśli apostata nie znajdzie dwóch świadków chętnych do legitymowania się przed ks. proboszczem - to co, apostata nie ma prawa do apostazji? Moim zdaniem to tylko niepotrzebnie zaognia sytuację i czyni z apostaty jeszcze bardziej zatwardziałego antykatolika.
Jaco
Przy chrzcie też jest dwóch swiadków, podobnie przy ślubie.
Rozczarowany
Nie rozumiem sensu wymagania obecności dwóch świadków... Nie wystarczy tylko apostata i ks. proboszcz?
elek
Bo nie ma podstaw do ingerencji.
..
 
..
..
INFORMUJ
Wiesz o ważnym wydarzeniu?
Nie ma go na naszym portalu? Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
..
 
...

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.