DZIŚ JEST:   23   MAJA   2018 r.

Św. Leoncjusza, biskupa
 
 
 
 

Białe krzyże odpowiedzią Czechów na poprawność polityczną Lidla

Białe krzyże odpowiedzią Czechów na poprawność polityczną Lidla
fot. screenshot / premier.org.uk

W pierwszy poniedziałek września na sklepach Lidla w Brnie pojawiły się białe krzyże. W ten sposób mieszkańcy drugiego co do wielkości miasta Republiki Czeskiej zaprotestowali przeciwko poprawności politycznej niemieckiej sieci handlowej, jaka przesłoniła kampanię reklamową prowadzoną w Czechach.

 

Niemiecka sieć handlowa Lidl, obecna w wielu krajach Europy, nie po raz pierwszy dała się poznać jako co najmniej kontrowersyjna w stosowanym przekazie reklamowym. W końcu czerwca tego roku, w reklamie promocyjnych cen na cukier, polska część sieci posłużyła się sformułowaniem „Słodki jeżu”, nawiązując do zwrotu używanego przez chrześcijan „Słodki Jezu”. Fala krytyki zmusiła Lidla do przeprosin i usunięcia wymyślonego hasła, ale bez gwarancji, że podobnym pomysłem firma zza Odry nie popisze się w przyszłości.

 

Początek września to gorący czas dla Lidla w Czechach, gdzie o sieciówce zrobiło się głośno przy okazji kampanii „Tygodnia greckiego”. Na ulotce dystrybuowanej u naszych południowych sąsiadów, przedstawiającej grecką wyspę z kościołem, uwagę mieszkańców Brna zwróciło przerobione zdjęcie. Obraz kościoła wykorzystanego na ulotce został zafałszowany w myśl poprawności politycznej i z wież kościelnych zniknął krzyż.

 

Taka ingerencja w rzeczywistość wzburzyła Czechów, mimo że są w Europie najbardziej zlaicyzowanym społeczeństwem. Dzisiaj w Republice Czeskiej ok. 80 proc. obywateli deklaruje się jako niewierzących lub nie deklaruje żadnego konkretnego wyznania. Ten chrześcijański kiedyś kraj ma obecnie tylko ok. 10 proc. katolików i ok. 1 proc. protestantów. Najwięcej chrześcijan mieszka na Śląsku Cieszyńskim, gdzie liczna jest także mniejszość polska. Brno jest jednym z miast, gdzie jak na warunki czeskie liczba praktykujących katolików jest stosunkowo wysoka. Jest to drugie co wielkości miasto Republiki Czeskiej i zarazem największy ośrodek miejski historycznych Moraw, więc akcja protestacyjna z pierwszego tygodnia września odbiła się szerokim echem w całych Czechach.

 

„Tydzień grecki” w Lidlu, z fałszem i poprawnością polityczną w tle, nie przysłużył się wizerunkowi niemieckiej sieci handlowej. W odpowiedzi na wymazanie krzyża z wieży greckiego kościoła mieszkańcy Brna podjęli oddolną akcję protestacyjną. W pierwszy poniedziałek września na drzwiach wejściowych i elementach zewnętrznych sklepów Lidla pojawiły się naklejone z papieru białe krzyże, nawiązujące do cenzury fotografii kościoła. Jeden z protestujących, według czeskiego portalu „Denik.cz”, miał powiedzieć, że spontaniczna akcja mieszkańców Brna wywołana została przesadną poprawnością, która powoli usuwa historyczne i kulturowe symbole związane z przeszłością i teraźniejszością Europy. Według doniesień portalu „Dotyk.cz” to nie koniec akcji protestacyjnej, której kontynuację zapowiadają mieszkańcy Brna w internecie.

 

 

JB

 

 

 


DATA: 2017-09-07 08:36
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

stormer -> (...) brytyjski "Guardian" napisał, że niemiecka Grupa Schwarz (należą do niej Lidl i Kaufland) dostała preferencyjne kredyty na kwotę ok. 900 mln dolarów na rozwój sieci sklepów w Polsce oraz innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Pieniądze pożyczyły Bank Światowy i EBOiR,(...) około 2 lata temu sprawa ujrzała światło dzienne.
8 miesięcy temu / Michał
 
Jest kilka aplikacji w tym miedzy innymi: POLA, które podpowiadają nam które markety, które wyroby są Polskie, z Polskim kapitałem, itd., mają np. skaner kodów, przystawiamy kamerkę do kodu produktu i wiemy wszystko. Gorąco polecam, ja korzystam.
8 miesięcy temu / zico
 
To taka taktyka. Kiedyś taki manewr zrobiono z marką piwa królewskie. Zygmunt 3 został pozbawiony krzyża. Następnie była akcja przeprosiny i obecnie Zygmunt ma puszce krzyż większy od kolumny. To samo będzie tutaj.
8 miesięcy temu / Hmmm
 
Te krzyże to trzeba im malować farbą ciężkozmywalną to się odechce ćwokom takich numerów :)
8 miesięcy temu / Don Pedro
 
Dzisiaj byłem w sklepie w Niemczech REWE tam też niema krzyża to jest jogurt Grecki
8 miesięcy temu / ALEKS
 
Uczmy się od Czechów. Lidl najbardziej zaboli nasz bojkot. Przestańmy oddawać Niemcom nasze pieniądze za ich towary o jakości gorszej niż w krajach Europy Zachodniej!
8 miesięcy temu / any-LIDL
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.