DZIŚ JEST:   27   STYCZNIA   2021 r.

Bł. Jerzego Matulewicza
Św. Jana z Warneton
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 37  >   PRAWDA, DOBRO, PIĘKNO

Grzegorz Kucharczyk

Złodzieje i paserzy - finansowa historia rewolucji


Rozmaite emanacje przewrotów rewolucyjnych, które od czasów nowożytnych uderzają w cywilizacyjne podstawy Christianitas (od reformacji, przez rewolucję francuską, po rewolucję bolszewicką i narodowosocjalistyczną) dążyły do zastąpienia ładu prawdziwego, legitymistycznego, ładem fałszywym, uzurpatorskim. Jeden z wymiarów owej destrukcji ładu prawdziwego stanowił atak rewolucjonistów na własność.

Każda rewolucja z jednej strony starała się stworzyć „nowego człowieka”, z drugiej zaś była wielkim grabieniem własności, swoistym „skokiem na kasę”. Taki wzorzec obserwujemy już od czasów reformacji, której towarzyszył wielki rabunek własności kościelnej. Reformacja była również typowa w tym sensie, że to, co miało służyć „dobru ludu” (tj. zagrabiona własność), bardzo szybko zasiliło lub powiększyło majątki ludzi bogatych. Biedni stali się jeszcze biedniejsi, a bogaci jeszcze bogatsi. Wzorcowy przykład: Anglia czasów Henryka VIII i przeprowadzona po roku 1536 konfiskata majątków klasztornych, w dużej mierze służących ludziom ubogim (hospicja, pomoc charytatywna). Po kilkunastu latach angielska Korona wyzbyła się większości skonfiskowanych ziem w związku z pilnymi potrzebami budżetowymi (wojny ze Szkocją i Francją), a ziemie trafiły do rąk angielskiej arystokracji.

Z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia w okresie rewolucji francuskiej. Skonfiskowane w roku 1789 majątki kościelne miały stanowić pokrycie dla emitowanych przez rewolucyjny rząd papierowych pieniędzy (tzw. asygnat). Skutek był jednak taki, że w wyniku spekulacyjnych działań (szybko okazało się, że asygnaty są nic niewarte) gros tej własności trafiło do i tak już bogatych „ludzi kapitału”. Raczej nie arystokracji, której majątki po roku 1789 także zostały poddane daleko idącym „przekształceniom własnościowym” (czytaj: konfiskatom, dotykającym w pierwszym rzędzie tych, którzy dla ratowania się przed rewolucją wybierali emigrację).

Sprawa powszechnie nieznana
Wielkim rabunkiem okazała się również rewolucja bolszewicka. Lenin i towarzysze rabunek na masową skalę udoskonalili, usystematyzowali i zinstytucjonalizowali. O tej największej w dziejach depersonalizacji (jak w bolszewickiej nowomowie nazywano zorganizowaną kradzież) majątków, a właściwie depersonalizacji całego kraju, opowiada oddana właśnie do rąk polskiego czytelnika praca Seana McMeekina zatytułowana Największa grabież w historii. Jak bolszewicy złupili Rosję (Wydawnictwo UJ, 2013). To prawdziwa historia finansowa – jak określił książkę Richard Pipes – bolszewickiej rewolucji.

Monografia McMeekina porusza kwestię do dzisiaj bardzo słabo zbadaną. We wprowadzeniu autor jak najsłuszniej dostrzega dysproporcje istniejące między zainteresowaniem świata nauki (nie mówiąc o mediach) zagadnieniem finansowania ludobójstwa nazistowskiego (na przykład w kontekście transferu złota pochodzącego od ofiar holocaustu do szwajcarskich banków) a kwestią finansowania ludobójstwa bolszewickiego...

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 

 

Posłowie Lewicy oraz aktywiści objęci patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich usiłują wprowadzić do polskiego systemu prawnego niechrześcijańskie pochówki ekologiczne. Chodzi na przykład o mieszanie prochów zmarłych z nasionami drzew. To modna na Zachodzie alternatywa dla chrześcijańskiego grzebania zmarłych.

 
 

Czterdziestu pięciu z pięćdziesięciu senatorów zasiadających w wyższej Izbie kongresu poparło wniosek, by nie poddawać byłego prezydenta Donalda Trumpa po raz kolejny procedurze impeachmentu. Chociaż inicjatywa nie powiodła się, komentatorzy wskazują, że to wyraźny znak, iż były szef Białego Domu nie zostanie skazany za domniemane podżeganie do szarży na Kapitol, w wyniku której śmierć poniosło pięć osób.

 

Prof. Jan Talar, który zajmuje się wybudzaniem chorych ze śpiączki od ponad 40 lat przekonuje, że najgorsze w sprawie Polaka z Plymuth jest to, że mimo przebywania w stanie wegetatywnym „rozumiał sytuację”.

 

Jestem w stanie wyobrazić sobie Szymona Hołownię biorącego udział we Mszy, a nawet przyznającego się do odmawiania różańca. Problem w tym, że w jednej ręce ściskał będzie koralik, a w drugiej długopis, którym podpisze ustawę legalizującą homozwiązki. Lider ruchu Polska 2050 przekształca stowarzyszenie w partię i jest zdeterminowany by zdobyć władzę. Na każdych zasadach, a – co najważniejsze – w zupełnie nowych warunkach.

 

Od środy na Słowacji zaczęły obowiązywać nowe obostrzenia, które mocno ograniczają możliwość opuszczania własnego domu. „Przepustką” do bardziej swobodnego poruszania się jest negatywny test na koronawirusa, szczepienie lub przejście Covid-19.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.