9 października 2020

Francja: Google jednak zapłaci wydawcom tradycyjnych mediów za publikację ich tekstów

(źródło: pixabay.com)

Google musi rozpocząć negocjacje z francuskimi wydawcami medialnymi w celu ustalenia odpłatności dla nich za wykorzystywanie treści informacyjnych. Francuski sąd apelacyjny właśnie utrzymał w mocy wcześniejsze orzeczenie.

 

Sąd przychylił się do żądań organu ds. konkurencji, który nakazał amerykańskiej firmie technologicznej wszczęcie rozmów z wydawcami i agencjami prasowymi w sprawie odszkodowania za ponowne wykorzystanie ich materiałów w internecie.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Francuski regulator powołał się na ustawę o „prawach pokrewnych”. Wcześniej Unia Europejska dokonała przeglądu praw autorskich bloku dotyczącego kwestii zezwolenia firmom informacyjnym na żądanie wynagrodzenia za wyświetlanie treści określonych mediów w wyszukiwarce.

 

W zeszłym roku amerykański gigant groził, że przestanie wyświetlać fragmenty tekstów i miniatury zdjęć w swoich wynikach wyszukiwania po tym, jak francuskie organy regulacyjne poinformowały w kwietniu, że Google prawdopodobnie nadużywa swojej dominującej pozycji. Koncern przekonywał, że nie powinien płacić za zamieszczanie materiałów informacyjnych, ponieważ wydawcy medialni czerpią korzyści z pozyskiwania milionów czytelników, dzięki odsyłaniu ich do witryn.

 

Zdaniem Google, francuski organ ds. zwalczania konkurencji naruszył swoje uprawnienia. Jednocześnie koncern prowadził negocjacje z wybranymi francuskimi mediami odnośnie cyfrowych praw autorskich.

 

„Naszym priorytetem pozostaje osiągnięcie porozumienia z francuskimi wydawcami i agencjami prasowymi. Apelowaliśmy o uzyskanie jasności prawnej w niektórych częściach orzeczenia, a teraz dokonamy przeglądu decyzji Sądu Apelacyjnego w Paryżu” – napisała firma.

 

Francuscy wydawcy naciskali od dawna na reformę praw autorskich w UE, obawiając się o znaczny spadek wpływów z reklam.

 

Podobna presja na Google i Facebook wywierana jest przez wydawców prasowych w Australii. Amerykański koncern Google w zeszłym tygodniu potwierdził, że zapłaci wydawcom w Niemczech, Brazylii, Argentynie, Kanadzie i Wielkiej Brytanii łącznie 1 miliard dolarów w ciągu najbliższych trzech lat. Ma to rozładować obecne napięcie.

 

Portal euractiv.com. podaje, że francuskie grupy wydawnicze zamierzają domagać się podobnej rekompensaty ze strony innych gigantów, w tym Apple.

 

Klauzula dot. praw pokrewnych zawarta w unijnej regulacji pozwala wydawcom negocjować z platformami formy wynagrodzenia za publikację fragmentów ich artykułów w Google News.

 

Konglomeracja francuskich i europejskich organizacji wydawców na czele z Alliance de la Presse d’Information Générale (APIG) już zwróciła się do Tima Cooka z Apple, kwestionując warunki świadczenia usług przez firmę w sklepie z aplikacjami. Wyjaśniono, że wydawcy są całkowicie zależni ekonomicznie od Apple, jeśli chodzi o dystrybucję ich treści na iPhonie.

 

Amerykańska spółka pobiera 30-proc. prowizję od zakupionych aplikacji. Ponadto wyodrębnia dane konsumentów w pakietach subskrypcji multimediów zakupionych za pośrednictwem AppStore. W przypadku wykupu subskrypcji magazynu za pośrednictwem AppStore, pismo nie może się kontaktować z abonentem, by kierować do niego określone materiały reklamowe i promocyjne.

 

Rok temu koncern Google ogłosił, że ​nie będzie zawierać umów licencyjnych z wydawcami prasy, ograniczając się jedynie do wyświetlania ilości tekstu niezbędnej do spełnienia podstawowych warunków określonych w unijnej dyrektywie o prawach autorskich. Z obowiązywania dyrektywy wyłączone są „bardzo krótkie fragmenty.” Ówczesny minister kultury Franck Riester uznał to posunięcie za „nie do przyjęcia”.

 

Tradycyjne media na świecie przeżywają bardzo trudny okres w związku z drastycznym spadkiem wpływów z reklam w dobie obecnego kryzysu koronawirusowego. Tracą one na rzecz mediów cyfrowych.  Obecnie kluczowe są subskrypcje i darowizny od czytelników. Na przemianach na rynku medialnym mogą skorzystać nieliczne duże tytuły cieszące się dużym zaufaniem, jak również mniejsze, niszowe marki medialne.

 

Źródło: wtop.com, euractiv.com

AS

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 104 675 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram