DZIŚ JEST:   23   CZERWCA   2018 r.

Św. Józefa Cafasso
Św. Tomasza Garnet
 
 
 
 

Zbawienie należne z automatu?

Zbawienie należne z automatu?
Fot. Waldek Sosnowski / Forum

Dziś wielu postrzega zbawienie jako coś, czego spodziewać się może każdy, bez względu na to, jak żyje. Tymczasem nauka katolicka jest w tej kwestii inna. Choć Bóg życzy każdemu jak najlepiej, człowiek umierający z nieodpuszczonym grzechem ciężkim nie zostanie zbawiony. Nie ma apokastazy. Konieczna jest zatem ciągła czujność i korzystanie z pomocy sakramentów.

 

W ramach cyklu „Błędy współczesności” przypominamy cytaty z Pisma Świętego, dokumentów i wielkich postaci Kościoła, które potwierdzają, że powszechne dziś mniemanie o „bezkosztowym zbawieniu dla każdego” to zwykła herezja. W dodatku niezmiernie szkodliwa – kierowanie się nią może bowiem doprowadzić wiele dusz do zupełnie innego niż Niebo miejsca.

 

Przestrzeganie Przykazań a Zbawienie

„Odpowiedział mu: Dlaczego Mnie pytasz o dobro? Jeden tylko jest Dobry. A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania” (Mt 19;17)

 

„Chociaż prawdziwie umarł za wszystkich, nie wszyscy jednak przyjmują dobrodziejstwo Jego śmierci, ale jedynie ci, którzy uczestniczą zasłudze Jego męki. Albowiem jak rzeczywiście ludzie nie rodziliby się niesprawiedliwi, gdyby nie pochodzili od Adama, ponieważ przez samo pochodzenie, za jego pośrednictwem, w chwili poczęcia zaciągają swą własną niesprawiedliwość, tak samo nigdy nie zostaliby usprawiedliwieni, gdyby nie odrodzili się w Chrystusie, ponieważ przez to odrodzenie za pośrednictwem zasługi Jego męki udzielona zostaje im łaska, dzięki której stają się sprawiedliwi” (Sobór Trydencki, Sesja VI, Rozdział 3).

 

„Nie możemy być zjednoczeni z Bogiem, jeśli nie wybieramy w sposób dobrowolny Jego miłości. Nie możemy jednak kochać Boga, jeśli grzeszymy ciężko przeciw Niemu, przeciw naszemu bliźniemu lub przeciw nam samym: "Kto... nie miłuje, trwa w śmierci. Każdy, kto nienawidzi swego brata, jest zabójcą, a wiecie, że żaden zabójca nie nosi w sobie życia wiecznego" (1 J 3, 14 c-15). Nasz Pan ostrzega nas, że zostaniemy od Niego oddzieleni, jeśli nie wyjdziemy naprzeciw ważnym potrzebom ubogich i maluczkich, którzy są Jego braćmi. Umrzeć w grzechu śmiertelnym, nie żałując za niego i nie przyjmując miłosiernej miłości Boga, oznacza pozostać z wolnego wyboru na zawsze oddzielonym od Niego. Ten stan ostatecznego samo-wykluczenia z jedności z Bogiem i świętymi określa się słowem piekło” (KKK 1033)

 

Nadprzyrodzona waga grzechu

Święty Tomasz z Akwinu podkreślił, że każdy grzech przeciwko Bogu ma w pewnym sensie wymiar nadprzyrodzony. Dzieje się tak ponieważ, im ważniejsza osoba zostaje obrażona, tym cięższą jest obraza. Dlatego też, skoro Bóg jest nieskończony, to jego obraza jest w pewnym sensie nieskończoną winą. Dlatego też podlega nieskończonej karze (potępieniu wiecznemu). Nie jest to nieskończona intensywność cierpienia, jednak nieskończoność czasu trwania. Podlega jej grzesznik, który nie uzyska za życia przebaczenia ciężkiego grzechu. (święty Tomasz z Akwinu, Kompendium teologii , rozdział 183)

 

Poza Kościołem nie ma zbawienia

„Ktokolwiek chce być zbawionym, przede wszystkim potrzeba, aby wyznawał Katolicką wiarę”. (św. Atanazy Quicumque / ultramontes.pl).

 

„Mocno wierzy, wyznaje i głosi: że nikt z tych, co są poza Kościołem katolickim, nie tylko poganie, ale i Żydzi, heretycy i schizmatycy, nie mogą stać się uczestnikami życia wiecznego, ale pójdą „w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom”, jeśli przed końcem życia nie będą do niego włączeni; i że jedność ciała Kościoła znaczy tak wiele, iż jedynie ludziom w nim pozostającym sakramenty kościelne, posty, jałmużny i inne dzieła pobożności pomagają do zbawienia, a trudy chrześcijańskiej walki przynoszą nagrody wieczne, gdyż nikt - jakichkolwiek by jałmużn nie udzielał, nawet gdyby dla imienia Chrystusa przelał swą krew - nie może być zbawiony, jeśli nie pozostaje w łonie Kościoła katolickiego i w jedności z nim” (Sobór Florencki, Bulla unii z Koptami Cantate Domino, n. 16)

 

Potępione tezy Syllabusa błędów Piusa IX

15. Każdy człowiek ma swobodę wyboru i wyznawania religii, którą przy pomocy światła rozumu uzna za prawdziwą.

 

16.Ludzie mogą znaleźć drogę do wiecznego zbawienia i osiągnąć to wieczne zbawienie przez praktykowanie jakiejkolwiek religii.

 

17.Należy mieć przynajmniej zasadną nadzieję co do zbawienia wiecznego tych wszystkich, którzy w żaden sposób nie przynależą do prawdziwego Kościoła Chrystusowego.

 

(Pius IX Syllabus błędów, n. 15-17 / opoka.org.pl)

 

Warto poświęcać się dla wiecznego szczęścia

„Usiłujemy tedy we wszystkim podobać się Panu (por. 2 Kor 5,9) i przyoblekamy się w zbroję Bożą, abyśmy mogli się ostać przeciw zasadzkom diabelskim i stawić opór w złym dniu (por. Ef 6,11-13). A ponieważ nie znamy dnia ani godziny, musimy, w myśl upomnienia Pańskiego, czuwać ustawicznie, abyśmy zakończywszy jeden jedyny bieg naszego ziemskiego żywota (por. Hbr 9,27), zasłużyli wejść razem z Panem na gody weselne i być zaliczeni do błogosławionych (por. Mt 25,31-46), i aby nie kazano nam jak sługom złym i leniwym (por. Mt 25,26), pójść w ogień wieczny (por. Mt 25,41), w ciemności zewnętrzne, gdzie *będzie płacz i zgrzytanie zębów" (Mt 22,13 i 25,30). Albowiem zanim panować będziemy z Chrystusem pełnym chwały, wszyscy staniemy "przed trybunałem Chrystusowym, aby każdy zdał sprawę z czynów dokonanych w ciele, dobrych i złych" (2 Kor 5,10), i na końcu świata "ci, którzy dobrze czynili, wyjdą na zmartwychwstanie życia, a którzy źle czynili, na zmartwychwstanie sądu" (J 5,29, por. Mt 25,46). Toteż mając na uwadze, że "utrapień czasu mniejszego ani porównać nie można z przyszłą chwałą, który się w nas objawi" (Rz 8,18, por. 2 Tm 2,11-12), oczekujemy, mocni w wierze, "błogosławionej nadziei i przyjścia chwały Boga i Zbawiciela naszego Jezusa Chrystusa" (Tyt 2,13), "który przemieni ciało naszego uniżenia i upodobni je do ciała jasności swojej" (Flp 3,21) i który przyjdzie, "aby być uwielbionym w świętych swoich i okazać się przedziwnym dla wszystkich, którzy uwierzyli" (2 Tes 1,10)” (Lumen gentium, n, 48 / nonpossumus.pl)

 

Zbawienie dla wielu – co to oznacza

Kardynał Franciszek Arinze podkreślił, że zbawienie nie jest dawane w mechaniczny sposób, a więc bez czyjejś wolnej woli. Oznacza to, że wierny musi przyjąć za pomocą wolnej woli nadprzyrodzony dar. Tak też należy rozumieć słowa Chrystusa, że o Jego Krwi przelewanej za wielu. (Por. kardynał Francis Arinze, list na temat tłumaczenia słów pro multius 17 październik 2006).

 

 

mjend

 

 


DATA: 2018-02-25 08:13
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
7
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

@do kwiatek77 cz.2, Mój Drogi, nie mam potwierdzenia w dokumentach - musisz sobie sam poszukać :) Choroba nie dotyczy grzechu ciężkiego - nie ta materia...Grzech ciężki dotyczy przykazań Bożych. Grzech ciężki nie dotyczy chorego ciała tzn. uzależnionego od substancji. Skoro wola wybiera dobro - chce wyleczyć ciało, nie chce aby było uzależnione - lecz wymaga to czasu, bo od razu się ciało nie oczyści z trucizny. To dopóki ciało jest chore - nieposłuszne woli - to nie ma tu winy ciężkiej. Bo grzech jest DECYZJĄ. Skoro nie można podjąć dobrej decyzji tak aby ciało było posłuszne - to nie ma grzechu ciężkiego. Jak ktoś jest sparaliżowany i chce chodzić - to czy ma grzech, że nie chodzi? No nie, bo ciało jest mu nieposłuszne, pomimo jego dobrej woli. NIE MA GRZECHU DOPÓKI NIE ZAPADNIE W SERCU LUDZKIM JAKAŚ DOBROWOLNA, ŚWIADOMA, ZŁA DECYZJA. GRZECH = DOBROWOLNA, ŚWIADOMA, ZŁA DECYZJA!!! Bóg z Tobą...pozdrawiam
3 miesiące temu / kwiatek77
 
@do kwiatek77 cz.1, Wszystko zależy o jakim nałogu mówimy - nie każdy nałóg to zniewolenie (definicję zniewolenia podałam - te ? to myślniki lub cudzysłów) Gdy jest uzależnienie organizmu od substancji - wtedy trzeba odtruć organizm...cierpienia cielesne mogą złamać wolę, zwłaszcza słabą wolę (ale tutaj to nie jest zniewolenie demoniczne, a efekt wielu złych decyzji=nawyku) Gdy organizm jest zatruty i uzależniony (mówi się, że człowiek jest chory np. choroba alkoholowa - bo to zatrucie i uzależnienie jest wbrew woli) Gdy człowiek jest chory, nie ma zgody na chorobę, chce z niej wyjść. Tu winą/grzechem byłoby tylko wejście w uzależnienie - te decyzje, które doprowadziły człowieka do nawyku i do stanu choroby...W sytuacji choroby jest grzech lekki - gdyż człowiek nie jest w stanie poradzić sobie z trucizną w jego organizmie oraz z uzależnieniem organizmu od trującej substancji. Nie ma tu zniewolenia tylko chore ciało - jak zepsuty instrument, nieposłuszny woli.
3 miesiące temu / kwiatek77
 
"Opętanie diabelskie ? Oprócz działania złego ducha w formie pokus, kuszenia, może on zaatakować CIAŁO człowieka z zewnątrz (obsesja) lub przejąć nad nim kontrolę od wewnątrz (opętanie). Z nauki Ojców Kościoła i teologów wynika, że dusza nie może zostać ?opętana? ANI POZBAWIONA WOLNOŚCI, chociaż jej władza nad CIAŁEM może być ograniczona lub uniemożliwiona przez ducha, który by opętał człowieka (por. św. Augustyn, De sp. et an., 27; Św. Tomasz z Akwinu, In II Sent., d. VIII, Q. i...) Zniewolenie ? stan człowieka (różny od opętania, który jest poważniejszym stanem, w którym zły duch ma władzę nad CIAŁEM człowieka), w którym zły duch (duchy) ma w swej władzy jakąś sferę w człowieku (np. emocjonalność, wyobraźnię, słuch lub inne zmysły, jakąś część CIAŁA?) lub atakuje człowieka nie tylko pokusami, ale przez obsesje, opresje, ewentualnie powodując przymus popełniania grzesznych aktów jak w nałogu, choć nie każdy nałóg jest wynikiem zniewolenia demoniczneg
3 miesiące temu / kwiatek77
 
Piszesz: "Dlatego nałóg - jeśli dotyczy ciężkich grzechów - to jeżeli spowiedź jest dobrze odprawiona (żal za grzechy, mocne postanowienie poprawy) to taki nałóg ma swój koniec na spowiedzi". Stąd wniosek, że jeśli nałóg trwa po spowiedzi, mimo że podczas spowiedzi był i żal za grzechy, i mocne postanowienie poprawy, to znaczy że nałóg nie dotyczy grzechu ciężkiego, tak? No to w zasadzie co do meritum byśmy się zgodzili. Ale czy jest to tylko Twoja opinia i opinia "zwykłych" teologów, czy może masz dla niej potwierdzenie w nieomylnych dokumentach Kościoła?
3 miesiące temu / do kwiatek77 cz.2
 
Powtarzam: nałóg ma swe korzenie NIE TYLKO w pamięci, więc samo oczyszczenie pamięci nie pomoże. Jest to też uzależnienie typowo cielesne, na poziomie reakcji chemicznej. Gratuluję Ci że osobiście nie wiesz co to nałóg i zapewne dlatego nie wiesz, że odstawienie od czynnika uzależniającego powoduje reakcję mózgu odpowiadającą realnemu cierpieniu fizycznemu. Kontynuowanie nałogu wynika wtedy z chęci uśmierzenia/zmniejszenia odczuwania tego cierpienia. Dlatego mimo woli nawrócenia i nawet woli przyjęcia tego cierpienia, a dzięki temu utrzymaniu życia w łasce uświęcającej, cierpienia są tak duże, że WBREW WOLI uniemożliwiają powstrzymanie się od kolejnej dawki czynnika uzależniającego.
3 miesiące temu / do kwiatek77 cz.1
 
Dokończę - Jeśli ktoś ma słaby rozum, słabą wolę i mocną pamięć - to musi pracować nad nowymi nawykami, uważać na to - co wpuszcza do swoich zmysłów = bo to zapisuje się w pamięci. Napisałeś "człowiek po dobrej spowiedzi nie powtarzałby tych samych grzechów" - to zależy czy są to grzechy ciężkie, czy lekkie. Z ciężkich grzechów spowiedź uwalnia w taki sposób, że człowiek ich więcej nie powtarza = nawrócony katolik. Dlatego nałóg - jeśli dotyczy ciężkich grzechów - to jeżeli spowiedź jest dobrze odprawiona (żal za grzechy, mocne postanowienie poprawy) to taki nałóg ma swój koniec na spowiedzi. Jeśli chodzi o grzechy powszednie tzw. lekkie - z podanych filmików o spowiedzi - "Orzeczenie soboru Trydenckiego - Człowiek przy towarzyszeniu zwyczajnej łaski Bożej, nie jest w stanie zerwać całkowicie ze wszystkimi grzechami powszednimi"- tu mocne postanowienie poprawy = chęć zerwania z każdym grzechem i podjęcie środków ku temu aby popełniać JAK NAJMNIEJ grzechów...
3 miesiące temu / kwiatek77
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.