DZIŚ JEST:   29   MAJA   2020 r.

Św. Urszuli Ledóchowskiej
Św. Andrzeja z Chio
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 28  >   SPOŁECZEŃSTWO

Marcin Jendrzejczak

Zamożny jak... katolik



Na początku minionego stulecia Max Weber ukuł świecki „dogmat”, jakoby protestantyzm sprzyjał rozwojowi gospodarczemu dzięki etyce ciężkiej pracy, dyscypliny i oszczędności. Zrodził on stereotyp pracowitego protestanta i katolickiego obiboka. Ciekawe jednak z czego ma wynikać postulowana przez niemieckiego socjologa rzekoma wyższość etyki protestanckiej pod względem sprzyjania rozwojowi gospodarczemu? Czyżby protestantyzm narodził się jako nurt optymistyczny wobec materii i dbający o cywilizacyjny postęp? Czy raczej przeciwnie: bliższy mu był ikonoklazm, nadmierny rygoryzm i skrajny pesymizm?


Zdaniem Maxa Webera pierwszym krokiem ku rozwojowi ducha kapitalizmu było dowartościowanie życia świeckiego przez Marcina Lutra, który porzucając habit, potępił życie zakonne. Znacznie bardziej rozwiniętą postać duch ten miał przyjąć w kalwinizmie, a zwłaszcza purytanizmie. Kalwinista, zwątpiwszy w jakąkolwiek zewnętrzną pomoc na drodze do zbawienia (Kościół, sakramenty, pośrednictwo świętych i tym podobne), stanął osamotniony wobec niemiłosiernego kalwińskiego Boga. Wiara w predestynację i niemożność odmiany własnego losu przez spowiedź i poprawę życia stały się źródłem udręk duchowych. Jednak kaznodzieje protestanccy wynaleźli na to remedium – oddanie się pracy zawodowej. Ciężka praca miała odwracać uwagę od problemów duchowych. Co więcej, zawodowy sukces pojmowano jako oznakę Bożego błogosławieństwa – a więc przeznaczenia do zbawienia. Jak pisał Weber: Skoro sukces pracy jest najpewniejszym symptomem podobania się Bogu, to kapitalistyczny zysk jest jedną z najdonioślejszych podstaw rozpoznania tego, że działalność gospodarcza została pobłogosławiona przez Boga. Owoc pracy nie powinien być jednak konsumowany, lecz oszczędzany i pomnażany. Ciężka praca i mizerabilistyczny, skrajnie oszczędny styl życia – oto protestancka etyka w pigułce. To ona właśnie miałaby stać u źródeł gospodarczego postępu.

Druga strona medalu
Protestantyzm ze swym indywidualizmem i zwróceniem uwagi na sukces doczesny sprzyjał rozwojowi. Ale istnieje także druga strona medalu, dostrzegana chociażby przez ekonomistę ze szkoły austriackiej – Murraya N. Rothbarda, zdaniem którego istnieje pięć zasadniczych powodów pozwalających twierdzić, że to katolicyzm, a nie protestantyzm zapoczątkował kapitalizm. Są to: wprowadzenie przez scholastyków koncepcji praw naturalnych, których nie może przekroczyć żadna władza; uznanie za sprawiedliwą ceny wyznaczonej przez rynek (w przeciwieństwie do myślicieli kalwińskich za źródło wartości uznających pracę); zainspirowanie przez scholastyków leseferyzmu Adama Smitha; fakt, iż najbardziej „dogmatyczni” teoretycy leseferyzmu od fizjokratów do Bastiata byli katolikami, a początki kapitalizmu miały miejsce w szesnastowiecznych miastach włoskich

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Uchwalone przez norweski parlament prawo zezwala na przeprowadzenie badań prenatalnych umożliwiających, między innymi, eliminację dzieci nieuleczalnie chorych lub o niechcianej płci. Oprócz tego zezwala samotnym kobietom na zapłodnienie in vitro oraz upoważnia kobiety do przekazywania komórek jajowych.

 
 

Katolicy w Etiopii i Erytrei są jedną z najbardziej prześladowanych grup religijnych. W ciągu ostatnich dwóch lat w Etiopii zaatakowano ponad 30 kościołów, które w połowie spłonęły, powodując śmierć ponad 100 osób. W Erytrei, gdzie katolicy stanowią zaledwie 4 procent populacji, rząd postanowił zamknąć wszystkie szkoły i szpitale prowadzone przez Kościół katolicki.

 

W swoim planie działania na lata 2021–25, Europejski Bank Inwestycyjny – zdaniem propagatorów tzw. zielonej transformacji -  powinien wyeliminować wsparcie na inwestycje niskoemisyjne we wszystkich sektorach i zmusić pośredników do przestrzegania klimatycznych standardów.

 

29 maja 2020 r. krakowski metropolita abp. Marek Jędraszewski zniósł dyspensę od udziału w niedzielnych Mszach Świętych. Z takiej możliwości mogą nadal skorzystać tylko osoby po 65 roku życia, przejawiające objawy infekcji oraz te, które czują obawę przed zakażeniem.

 

Zwolennicy aborcji przeprowadzili w Internecie zmasowany atak na Zuzannę Wiewiórkę - działaczkę Fundacji Pro-prawo do życia. Wolontariuszce udało się wcześniej przekonać kobietę chcącą dokonać aborcji, do odstąpienia od tego zamiaru. Po fali nienawistnych komentarzy i gróźb wobec działaczki, Instytut Ordo Iuris złożył w prokuraturze Okręgowej w Warszawie zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez administratorów profilu „Mordo Iuris” na Facebooku oraz innych użytkowników tego portalu.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.