DZIŚ JEST:   23   LUTY   2019 r.

Św. Polikarpa, biskupa
Bł. Wincentego Frelichowskiego
Bł. Izabeli, królewny
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 28  >   SPOŁECZEŃSTWO

Marcin Jendrzejczak

Zamożny jak... katolik



Na początku minionego stulecia Max Weber ukuł świecki „dogmat”, jakoby protestantyzm sprzyjał rozwojowi gospodarczemu dzięki etyce ciężkiej pracy, dyscypliny i oszczędności. Zrodził on stereotyp pracowitego protestanta i katolickiego obiboka. Ciekawe jednak z czego ma wynikać postulowana przez niemieckiego socjologa rzekoma wyższość etyki protestanckiej pod względem sprzyjania rozwojowi gospodarczemu? Czyżby protestantyzm narodził się jako nurt optymistyczny wobec materii i dbający o cywilizacyjny postęp? Czy raczej przeciwnie: bliższy mu był ikonoklazm, nadmierny rygoryzm i skrajny pesymizm?


Zdaniem Maxa Webera pierwszym krokiem ku rozwojowi ducha kapitalizmu było dowartościowanie życia świeckiego przez Marcina Lutra, który porzucając habit, potępił życie zakonne. Znacznie bardziej rozwiniętą postać duch ten miał przyjąć w kalwinizmie, a zwłaszcza purytanizmie. Kalwinista, zwątpiwszy w jakąkolwiek zewnętrzną pomoc na drodze do zbawienia (Kościół, sakramenty, pośrednictwo świętych i tym podobne), stanął osamotniony wobec niemiłosiernego kalwińskiego Boga. Wiara w predestynację i niemożność odmiany własnego losu przez spowiedź i poprawę życia stały się źródłem udręk duchowych. Jednak kaznodzieje protestanccy wynaleźli na to remedium – oddanie się pracy zawodowej. Ciężka praca miała odwracać uwagę od problemów duchowych. Co więcej, zawodowy sukces pojmowano jako oznakę Bożego błogosławieństwa – a więc przeznaczenia do zbawienia. Jak pisał Weber: Skoro sukces pracy jest najpewniejszym symptomem podobania się Bogu, to kapitalistyczny zysk jest jedną z najdonioślejszych podstaw rozpoznania tego, że działalność gospodarcza została pobłogosławiona przez Boga. Owoc pracy nie powinien być jednak konsumowany, lecz oszczędzany i pomnażany. Ciężka praca i mizerabilistyczny, skrajnie oszczędny styl życia – oto protestancka etyka w pigułce. To ona właśnie miałaby stać u źródeł gospodarczego postępu.

Druga strona medalu
Protestantyzm ze swym indywidualizmem i zwróceniem uwagi na sukces doczesny sprzyjał rozwojowi. Ale istnieje także druga strona medalu, dostrzegana chociażby przez ekonomistę ze szkoły austriackiej – Murraya N. Rothbarda, zdaniem którego istnieje pięć zasadniczych powodów pozwalających twierdzić, że to katolicyzm, a nie protestantyzm zapoczątkował kapitalizm. Są to: wprowadzenie przez scholastyków koncepcji praw naturalnych, których nie może przekroczyć żadna władza; uznanie za sprawiedliwą ceny wyznaczonej przez rynek (w przeciwieństwie do myślicieli kalwińskich za źródło wartości uznających pracę); zainspirowanie przez scholastyków leseferyzmu Adama Smitha; fakt, iż najbardziej „dogmatyczni” teoretycy leseferyzmu od fizjokratów do Bastiata byli katolikami, a początki kapitalizmu miały miejsce w szesnastowiecznych miastach włoskich

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Niemiecki Bundestag przyjął zmianę prawa dotyczącego informowania o możliwości dokonania aborcji. Lewica chciała pełnej swobody w informowaniu o „usłudze” mordowania dzieci nienarodzonych. Chadecja zablokowała tę regulację, ale zgodziła się na częściowe zwiększenie zakresu informowania o możliwości abortowania dzieci. Bundestag zagwarantował również młodym kobietom dłuższy okres dostępu do darmowej antykoncepcji.

 
 

Trybunał Sprawiedliwości UE zakwestionował austriacki przepis mówiący o tym, że Wielki Piątek jest dniem wolnym od pracy dla chrześcijan. Teraz władze kraju szukają rozwiązania, które umożliwi świętowanie pamiątki Męki Jezusa Chrystusa i przynajmniej częściowo ograniczy długość pracy tego dnia.

 

Polska windsurferka i medalistka Igrzysk Olimpijskich w Londynie zaprotestowała przeciwko polityce Rafała Trzaskowskiego, który wspiera homoseksualną agendę. „Mówię kategoryczne NIE dla promocji środowisk LGBT i będę bronić tradycyjnej Polski” - napisała.

 

Rada parafii katedralnej w Utrechcie (Holandia) wystawiła na sprzedaż budynek katedry, którego utrzymanie ma być zbyt kosztowne wobec małej liczby wiernych. Przeciwko sprzedaży świątyni protestują katolicy z całej diecezji.

 

Konwencja Stambulska nazywana Konwencją Przemocową jest dokumentem silnie dyskutowanym przez wszystkie strony sceny politycznej. Dla jednych jest dokumentem niezbędnym do prowadzenia skutecznej walki z przemocą, dla innych czołowym narzędziem pędzącej przez Europę genderowej rewolucji. Jakie niesie ze sobą zagrożenia? Czy w ręku władzy o charakterze lewicowo-liberalnym, Konwencja posłuży do przeprowadzenia obyczajowej rewolucji? Na te i wiele innych pytań staramy się odpowiedzieć w najnowszym filmie dokumentalnym PCh24.pl - "Konwencja Stambulska. Walka z przemocą czy walka z rodziną?". Serdecznie zapraszamy!


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.