DZIŚ JEST:   24   KWIETNIA   2019 r.

Św. Jerzego
Bł. Mariana z Ratyzbony
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 23  >   KORZENIE POLSKOŚCI

Jacek Hoga

Z szablą przy boku


Stosunek, jaki zachodził między Polakiem a jego szablą,

 

nie powtarza się u innych narodów

Zygmunt Gloger
 

Pierwsze szable przyniesione zostały do Europy w V wieku po narodzeniu Chrystusa przez nomadów z wielkich stepów Eurazji w czasie Wędrówki Ludów. Przez pierwsze czterysta lat istnienia państwowości polskiej nasi przodkowie spotykali się z szablą w rękach wojsk Rusi Kijowskiej czy później Tatarów. Jednak mimo to aż do drugiej połowy XV wieku nie weszła ona na ziemiach polskich do powszechnego użycia.

Królujący wówczas w Polsce długi miecz to broń w postaci już całkowicie ukształtowanej – pod wpływem konkretnych wymagań taktyczno‑technicznych. Jest bronią uniwersalną i dającą wiele sposobów użycia, zarówno przeciw wrogowi w zbroi, jak i niechronionemu w ten sposób. Można nim walczyć konno i pieszo, zadając pchnięcia, tnąc i rąbiąc. Jednak, jak każda rzecz uniwersalna, stanowi on rodzaj kompromisu pomiędzy rozbieżnymi potrzebami. Co więcej, w wyniku bezkompromisowego dążenia do zwiększenia jego skuteczności bojowej, miecz osiągnął kształt, długość i wagę nie do zaakceptowania w życiu codziennym, w podróży, jako broń cywilna, od której wymaga się również poręczności w noszeniu, gdyż znacznie częściej się ją tylko nosi, niż używa. W życiu codziennym szlachta zaczęła więc nosić przy boku kordy i tasaki – broń jednosieczną, krótszą i lżejszą od długiego miecza, a przy tym znacznie tańszą. Miała ona możliwości nieporównanie mniejsze niż miecz, ale poza polem bitwy zupełnie wystarczała.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Ujawnienie przez brytyjski „The Sunday Times” zarzutów o zaangażowanie Fundacji Otwarty Dialog w pranie pieniędzy zbiegło się w czasie z obarczeniem opozycyjnego bloku wyborczego ACUM przez prezydenta Mołdawii winą za brak zawiązania koalicji parlamentarnej. Wcześniej powołana przez parlament specjalna komisja stwierdziła, że fundacja wspierała dwoje liderów ACUM – Maię Sandu i Andreia Năstase.

 
 

Z najnowszego badania Centrum Badań Socjologicznych (CIS) w Madrycie wynika, że w hiszpańskich kościołach sporadycznie pojawia się na Mszach świętych lub w ogóle w nich nie uczestniczy ponad 62 procent obywateli Hiszpanii. Eksperci państwowego ośrodka badawczego wskazują, że nigdy w historii tego kraju tak wysoki odsetek populacji deklarował absencję na uroczystościach religijnych.

 

Chcąc przeprowadzić ogromne zmiany społeczno-ekonomiczne, brytyjscy radykałowie, którzy bezwstydnie wykorzystują dzieci do swoich protestów w obronie klimatu, wezwali do zorganizowania „zgromadzenia obywateli”, podobnego do tego, jakie przygotowało projekt zmiany konstytucji w sprawie aborcji na terenie Irlandii.

 

Krwawe zamachy terrorystyczne na Sri Lance to odwet za ataki na meczety w nowozelandzkim Christchurch, do jakich doszło w marcu – powiedział lankijski wiceminister obrony Ruwan Wijewardene. Tymczasem do dokonania rzezi w Wielką Niedzielę przyznało się Państwo Islamskie. Muzułmańska organizacja terrorystyczna nie przedstawiła jednak żadnych dowodów potwierdzających swoje sprawstwo.

 

W żaden sposób wypowiedzi pana Pompeo i pani Mosbacher nie spotkały się ze zdecydowaną repliką ze strony polskiej. To przedłużające się milczenie jest bardzo niepokojące, ponieważ ono może wskazywać, że istnieje wola polityczna, żeby te roszczenia po prostu realizować – powiedział w rozmowie z Radiem Maryja poseł Robert Winnicki (Ruch Narodowy/Konfederacja).


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.