DZIŚ JEST:   18   SIERPNIA   2019 r.

XX Niedziela zwykła
Św. Heleny, cesarzowej
Bł. Sancji Janiny Szymkowiak
 
 
 
 

Wyjątkowa akcja polskich księży. Ruszają na ratunek polskim nekropoliom na Syberii

Wyjątkowa akcja polskich księży. Ruszają na ratunek polskim nekropoliom na Syberii
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Adam Białous/PCh24.pl
#SYBERIA    #NEKROPOLIA    #PAMIĘĆ    #KOŚCIÓŁ    #KATOLICY    #SOWIECI    #WSCHÓD

Polscy księża katoliccy posługujący na Syberii rozpoczęli akcję ratowania dawnych cmentarzy, na których spoczywa wielu naszych rodaków. Dużo polskich nekropolii jest mocno zaniedbanych, niektóre z nich celowo niszczonoCmentarze wywiezionych na Sybir podczas wojny Polaków, zmarłych z chorób i wycieńczenia, władze sowieckie likwidowały, a na ich miejsce stawiały m.in. chlewnie. 

 

Kapłanom udało się już stworzyć projekt zorganizowania muzeum na terenie starego Cmentarza Jerozolimskiego w Irkucku. Obecnie obszar tej  nekropolii jest opuszczony, lecz jeszcze niedawno funkcjonowało tu ( przez wiele lat) - wesołe miasteczko. Lunapark z karuzelami, huśtawkami, wesołą gawiedzią, a wszystko to na ludzkich szczątkach. Przed instalacją na Cmentarzu Jerozolimskim parku rozrywki, komuniści zniszczyli większość zabytkowych pomników i nagrobków, część z nich topiąc w pobliskiej rzece.

 

Na cmentarzu w Irkucku, przed jego zdewastowaniem znajdowało się około 120 tys. pochówków. Aż połowa mogił to nagrobne pomniki i krzyże pochowanych tam Polaków m.in. polskich księży, przedstawicieli świata nauki, inteligencji. Na Cmentarzu Jerozolimskim w Irkucku grzebano też prawosławnych, Żydów i protestantów.

 

W syberyjskich miastach, takich jak m.in. Tobolsk, Perma i Krasnojarsk do dziś zachowały się groby Polaków. Na przełomie XIX i XX w. polska diaspora była bardzo liczna. Przed bolszewicką rewolucją październikową na Syberii mogło mieszkać nawet do 500 tys. naszych rodaków. W XIX wieku byli to m.in. zesłańcy, kolonizatorzy rolni, emigranci zarobkowi czy zdemobilizowani żołnierze pułków syberyjskich. Polskich cmentarzy było wówczas na Syberii wiele. Dopiero władzom sowieckim zaczęły one przeszkadzać. Działania antyreligijne na Syberii gwałtownie zaostrzono w 1929 r. Od tego czasu zrównano z ziemią wiele polskich nekropolii. Na cmentarzach w Omsku i Bijsku pobudowano  domy mieszkalne. Polski cmentarz w Tomsku, likwidowano etapami do 1951 r. aż do w  roku 1999.

 

Najgorszy los spotkał cmentarze Polaków, którzy zostali wywiezieni na Syberię podczas kilku wielkich deportacji sowieckich, przeprowadzonych po agresji ZSRR na Polskę. Na Syberię mogło wówczas trafić nawet kilkaset tysięcy naszych rodaków. Podczas katorżniczej pracy, przy głodowych racjach żywności, masowo umierali oni z powodu chorób i wycięczenia. Chowano ich przeważnie niedaleko miejsca katorgi.

 

Cmentarze te, aby zatrzeć ślady zbrodni, w perfidny sposób, likwidowano. - Cmentarz sowieci utworzyli  w lesie, wśród ogromnych sosen i świerków. Cmentarz szybko zapełniał się i powiększał. Dzieci umierały jedno po drugim, a także ludzie starsi nie wytrzymywali warunków jakie tu panowały. Latem, bodajże roku 1943, na cmentarz przywieziono materiały budowlane. Wszyscy myśleli, że nasz cmentarz ogrodzą. Kiedy zaczęto stawiać podmurówki z grubych bali, okazało się jednak, że na cmentarzu budują chlewnię – wspomina pani Leokadia Nowik, wywieziona w lutym 1940 roku z matką i rodzeństwem do obozu pracy w Kargowinie na Syberii. 

 

Adam Białous


DATA: 2019-08-14 15:37
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
6
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.