DZIŚ JEST:   09   SIERPNIA   2020 r.

XIX Niedziela zwykła
Św. Teresy Benedykty od Krzyża
Św. Kandydy Marii od Jezusa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 35  >   PRAWDA, DOBRO, PIĘKNO

Jerzy Wolak

Wydmuszka z pretensjami


Wielkoformatowe bilbordy ukazujące barwną, dynamiczną scenę z walki na barykadzie – jeden w hełmie z opaską pruje ze stena, drugi ostrzeliwuje się z parabelki – wydawały się zapowiadać zapierające dech w piersiach widowisko. Otrzymaliśmy zaś kameralną opowiastkę – ni to impresję, ni to etiudę – rodzaj wprawki studenta trzeciego roku reżyserii. Czyli – jak by na to nie spojrzeć – wydmuszkę.

Jerzy Wolak


Już sam zwiastun dawał do myślenia: przez połowę jego trwania jakiś współczesny młodzian miotał się w otoczeniu postindustrialnym, połowę zaś drugiej połowy zajmowały zdjęcia archiwalne i tak naprawdę to zaledwie w jednej czwartej owego dwuminutowego klipu mogliśmy dostrzec migawki faktycznego materiału filmowego. Czyli w istocie nic – uprawnione zatem wydawało się podejrzenie, że w tym obrazie nie ma pięciu dobrych scen, z których dałoby się zrobić porządnego trailera…

I owszem, scen zwalających z nóg w filmie Ireneusza Dobrowolskiego nie uświadczymy, przeto pomysł zareklamowania go skoczną piosenką w wykonaniu grupy o kojarzącej się z niewydolnością układu pokarmowego nazwie Hemp Gru wygląda na świadomą decyzję – podjętą zapewne w nadziei, iż w ten sposób da się przyciągnąć do kina młodzież, zarazem jednak ujawniającą totalną nieznajomość młodzieżowych gustów.

Szeregowiec Ryan po polsku

Polska młodzież wolałaby wreszcie obejrzeć dobry polski obraz wojenny – z jasną fabułą, dynamiczną akcją, wyrazistymi bohaterami i mocnymi scenami batalistycznymi. Młodzież nieporównanie chętniej obejałaby porządną jatkę na barykadzie, w wyniku której wróg podkuliwszy ogon, czmychnąłby poza zasięg naszych stenów, visów i filipinek.

Widzę to – jak Szekspir – przed oczyma duszy mojej: dirlewangerowcy popędzani oszczędnymi seriami jedynego na tej barykadzie brena (uratowanego poprzedniej nocy w śmiałym wypadzie na terytorium wroga, gdzie wylądował aliancki zrzut) wieją, aż się kurzy, zostawiając na ziemi niczyjej tygrysa, który na zerwanej gąsienicy kręci się w kółko – zaraz też z okien górujących nad barykadą kamienic spada na jego pancerz grad butelek z benzyną, od których zapala się silnik. Załoga pryska przez otwarte włazy, ale trzech pierwszych natychmiast dosięgają kule wystrzelone przez żółtodziobów (dowódca odcinka pozwala im strzelać wyłącznie w sytuacjach gwarantujących trafienie – szkoda nabojów, ale przecież jakoś muszą się nauczyć). Łączniczka Basia nie ma żadnej broni, a przecież ona też pragnie walczyć. Porywa więc jeszcze jedną butelkę i z zamachem rzuca w kierunku unieruchomionego potwora, wprost pod nogi dwóch pozostałych czołgistów. I w jednej chwili ulicą pędzą z opętańczym wrzaskiem dwie ludzkie pochodnie.

– Nie strzelać! – woła dowódca. – Niech się usmażą, gady!

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Mieszkańcy greckich ośrodków imigranckich dostaną nową szansę na powrót do domu. Dla 5 000 osób, które zechcą opuścić kraj, przygotowano „stypendium” w wysokości 2 000 euro. Na powrót decydują się m.in. Irakijczycy.

 
 

Atak nuklearny na Hiroszimę przykrył wszystko, ponieważ Hiroszima była miastem większym i znanym, czy też raczej kojarzonym na świecie. Nagasaki z kolei, na czym polega jeszcze większa tragedia tego miasta, było celem zastępczym. Wybrano je ze względu na to, że nad „ważniejszym celem”, czyli nad Kokurą były złe warunki atmosferyczne. Wprawdzie nie wykluczało to bombardowania, ale wykluczało zrobienie dobrych zdjęć – mówi w rozmowie z PCh24.pl prof. Jakub Polit z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

Chyba jeszcze nigdy wcześniej w historii Kościoła nie przeżywaliśmy tak wielkiego zamętu wokół Eucharystii i sposobów jej przyjmowania. Każdy w tej sprawie wydaje się mieć wyrobione zdanie i broni swoich racji do upadłego. Na stole leżą argumenty historyczne, teologiczne, eklezjologiczne i jurydyczne (wszystkie używane „w dobrej wierze”), ale jednocześnie nikt nie potrafi podać jasnego rozwiązania, a to prędzej czy później doprowadzić może do rozłamu. Tu nie chodzi o to, czyje argumenty są lepsze czy mocniejsze. Ostatecznie chodzi o to, że ucierpieć może szacunek do Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa, a na to pozwolić sobie nie możemy.

 

1382 – książę Władysław Opolczyk wystawił akt fundacyjny klasztoru Paulinów na Jasnej Górze. Pierwsi zakonnicy przybyli tam z Węgier. Najprawdopodobniej dwa lata później do klasztoru trafił cudowny obraz Matki Bożej Częstochowskiej.

 

Magazyn „Global Times”, będący dodatkiem do organu Komunistycznej Partii Chin (KPCh) wyraził optymizm w sprawie przedłużenia ważności porozumienia watykańsko-chińskiego. Dokument zawarty czasowo 22 września 2018 na dwa lata, wygasa za półtora miesiąca.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.