DZIŚ JEST:   23   KWIETNIA   2019 r.

Św. Wojciecha, patrona Polski
Św. Wojciecha, męczennika
Św. Gerarda,biskupa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 24  >   PRAWDA, DOBRO, PIĘKNO

Beata Górecka

Wizje renesansowych mistrzów



Madonna Sykstyńska i Madonna di Foligno, powstałe niemalże w tym samym czasie, ostatni raz sąsiadowały ze sobą pięć wieków temu – w pracowni Rafaela. Chwilowo znalazły się znów blisko siebie, a towarzyszyły im liczne nie mniej ciekawe wizerunki Matki Bożej pędzla innych mistrzów renesansu: Grünewalda, Cranacha i Dürera.


W Galerii Malarstwa Starych Mistrzów w drezdeńskim Zwingerze do początku stycznia bieżącego roku oglądać można było wystawę zatytułowaną Niebiański splendor: Madonna w obrazach Rafaela, Dürera i Grünewalda. W jednej z sal tego niezwykłej urody rokokowego pałacu zawisły obok siebie dwa arcydzieła sztuki europejskiej pędzla jednego z najznakomitszych artystów włoskiego renesansu – Rafaela: Madonna Sykstyńska (na co dzień tam przechowywana) i Madonna di Foligno (wypożyczona z Pinakoteki Watykańskiej). Towarzyszyły im inne dzieła sztuki: obrazy, rysunki, sztychy i książki o tematyce maryjnej.

Madonna di Foligno
Madonna di Foligno to ogromny, z górą trzymetrowy obraz ołtarzowy powstały na zamówienie szambelana papieża Juliusza II – Sigismonda de Conti. Pierwotnie był on przeznaczony do głównego ołtarza bazyliki Santa Maria in Aracoeli w Rzymie i tam go też w roku 1512 umieszczono. Kiedy jednak w roku 1564 zniszczeniu uległa absyda kościoła, rodzina szambelana przeniosła malowidło do miejscowości Foligno. W tamtejszym klasztornym kościele św. Anny obraz był czczony przez przeszło dwieście lat. Po wkroczeniu wojsk napoleońskich w roku 1797 został przetransportowany do Paryża i po raz pierwszy poddany skomplikowanej konserwacji, polegającej na przeniesieniu warstwy malarskiej z deski na płótno.

Po upadku Napoleona obraz został zwrócony Państwu Kościelnemu i na polecenie ówczesnego papieża Piusa VII umieszczony w Pinakotece Watykańskiej. Od tamtej pory, aż do dzisiejszych dni, nigdy nie opuszczał murów Watykanu. Obecny papież Benedykt XVI wyraził zgodę na pokazanie tego znakomitego dzieła...

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1919 – bolszewicy rozpoczęli akcję otwierania relikwii przechowywanych przez rosyjską Cerkiew prawosławną. Miała się ona przyczynić do zachwiania wiary ludu, poprzez obalenie powszechnego wśród prawosławnych przekonania, że ciała świętych nie ulegają po śmierci rozkładowi. Do końca roku otwarto 39 relikwiarzy, zaś w roku następnym dalszych 58.

 
 

Ponad 54 proc. Polaków uważa, że należy zaostrzyć przewidziane przez prawo kary, gdyż jest to sposób na ograniczenie przestępczości – wynika z badań Kantar Public dla Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości. 31 proc. ankietowanych twierdzi, że sankcje przewidziane obecnie są wystarczające, jeśli byłyby stosowane konsekwentnie.

 

Rektor-archiprezbiter katedry Notre-Dame w Paryżu ksiądz prałat Patrick Chauvet powiedział w poniedziałek w rozgłośni franceinfo, że ma zamiar „złożyć skargę” w związku z „nieumyślnym zniszczeniem” świątyni.

 

Dzień zamachów na Sri Lance został doskonale wybrany. Zamachowcy-samobójcy weszli do kościołów w najważniejszym dla chrześcijan dniu, gdy świątynie były wypełnione po brzegi. Tak niedzielne zamachy, w których zginęło co najmniej 290 osób, a 500 zostało rannych, komentuje arcybiskup Kolombo. Kardynał Malcom Ranjith podkreśla, że w mieście panuje strach. Ludzie nie czują się bezpieczni.

 

Po tragicznym pożarze katedry Notre-Dame w Paryżu, głos zabierają kolejni duchowni i opiekunowie paryskich kościołów, którzy alarmują o niedostatecznej pomocy ze strony władz miasta i braku dostatecznej opieki nad zabytkowymi świątyniami.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.