DZIŚ JEST:   27   MAJA   2020 r.

Św. Augustyna z Canterbury
Św. Fryderyka, biskupa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 24  >   PRAWDA, DOBRO, PIĘKNO

Beata Górecka

Wizje renesansowych mistrzów



Madonna Sykstyńska i Madonna di Foligno, powstałe niemalże w tym samym czasie, ostatni raz sąsiadowały ze sobą pięć wieków temu – w pracowni Rafaela. Chwilowo znalazły się znów blisko siebie, a towarzyszyły im liczne nie mniej ciekawe wizerunki Matki Bożej pędzla innych mistrzów renesansu: Grünewalda, Cranacha i Dürera.


W Galerii Malarstwa Starych Mistrzów w drezdeńskim Zwingerze do początku stycznia bieżącego roku oglądać można było wystawę zatytułowaną Niebiański splendor: Madonna w obrazach Rafaela, Dürera i Grünewalda. W jednej z sal tego niezwykłej urody rokokowego pałacu zawisły obok siebie dwa arcydzieła sztuki europejskiej pędzla jednego z najznakomitszych artystów włoskiego renesansu – Rafaela: Madonna Sykstyńska (na co dzień tam przechowywana) i Madonna di Foligno (wypożyczona z Pinakoteki Watykańskiej). Towarzyszyły im inne dzieła sztuki: obrazy, rysunki, sztychy i książki o tematyce maryjnej.

Madonna di Foligno
Madonna di Foligno to ogromny, z górą trzymetrowy obraz ołtarzowy powstały na zamówienie szambelana papieża Juliusza II – Sigismonda de Conti. Pierwotnie był on przeznaczony do głównego ołtarza bazyliki Santa Maria in Aracoeli w Rzymie i tam go też w roku 1512 umieszczono. Kiedy jednak w roku 1564 zniszczeniu uległa absyda kościoła, rodzina szambelana przeniosła malowidło do miejscowości Foligno. W tamtejszym klasztornym kościele św. Anny obraz był czczony przez przeszło dwieście lat. Po wkroczeniu wojsk napoleońskich w roku 1797 został przetransportowany do Paryża i po raz pierwszy poddany skomplikowanej konserwacji, polegającej na przeniesieniu warstwy malarskiej z deski na płótno.

Po upadku Napoleona obraz został zwrócony Państwu Kościelnemu i na polecenie ówczesnego papieża Piusa VII umieszczony w Pinakotece Watykańskiej. Od tamtej pory, aż do dzisiejszych dni, nigdy nie opuszczał murów Watykanu. Obecny papież Benedykt XVI wyraził zgodę na pokazanie tego znakomitego dzieła...

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1871 – komunardzi zamordowali arcybiskupa Paryża Jerzego Darboy. Ciało złożono w masowej mogile na cmentarzu Père la Chaise. Już po upadku Komuny Paryskiej odbył się pogrzeb arcybiskupa w paryskiej katedrze Notre-Dame (ur. 1813).

 
 

Policja rozwiązała ostatecznie we wtorek jedną z najstarszych pielgrzymek na Jasną Górę. Grupa łowiczan kontynuujących od rana rozpoczęty w poniedziałek marsz, została zmuszona do jego zakończenia.

 

Gubernator Minnesoty, wbrew wcześniejszym wytycznym, zgodził się na wznowienie publicznych zgromadzeń religijnych. Ogłosił to kilka dni po tym, gdy biskupi zdecydowali się przywrócić odprawianie Mszy z udziałem wiernych wbrew zarządzeniom władz stanowych, które uznali za krzywdzące.

 

Prawne uznanie surogacji uderzy w ludzkie prawa – przestrzegają obrońcy życia wobec nasilenia w ostatnim czasie prób zalegalizowania tej praktyki na skalę światową. Zwolennicy tak zwanego macierzyństwa zastępczego zupełnie przemilczają fakt, że jest to nowa forma handlu dziećmi i wyzyskiwania kobiet będących w potrzebie. Coraz chętniej z tego procederu korzystają pary homoseksualne.

 

COVID-19 ma w Unii Europejskiej przyspieszyć cyfryzację sektora rolno-spożywczego. To ważny aspekt nowej wspólnotowej polityki żywnościowej i strategii Farm to Fork („od pola do stołu”), która podkreśla, że ​​wszystkie podmioty w łańcuchu żywnościowym powinny wykorzystywać rozwiązania technologiczne i cyfrowe, aby osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.