DZIŚ JEST:   18   LUTY   2019 r.

Św. Konstancji
Św. Szymona
Bł. Fra Angelica
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 24  >   PRAWDA, DOBRO, PIĘKNO

Beata Górecka

Wizje renesansowych mistrzów



Madonna Sykstyńska i Madonna di Foligno, powstałe niemalże w tym samym czasie, ostatni raz sąsiadowały ze sobą pięć wieków temu – w pracowni Rafaela. Chwilowo znalazły się znów blisko siebie, a towarzyszyły im liczne nie mniej ciekawe wizerunki Matki Bożej pędzla innych mistrzów renesansu: Grünewalda, Cranacha i Dürera.


W Galerii Malarstwa Starych Mistrzów w drezdeńskim Zwingerze do początku stycznia bieżącego roku oglądać można było wystawę zatytułowaną Niebiański splendor: Madonna w obrazach Rafaela, Dürera i Grünewalda. W jednej z sal tego niezwykłej urody rokokowego pałacu zawisły obok siebie dwa arcydzieła sztuki europejskiej pędzla jednego z najznakomitszych artystów włoskiego renesansu – Rafaela: Madonna Sykstyńska (na co dzień tam przechowywana) i Madonna di Foligno (wypożyczona z Pinakoteki Watykańskiej). Towarzyszyły im inne dzieła sztuki: obrazy, rysunki, sztychy i książki o tematyce maryjnej.

Madonna di Foligno
Madonna di Foligno to ogromny, z górą trzymetrowy obraz ołtarzowy powstały na zamówienie szambelana papieża Juliusza II – Sigismonda de Conti. Pierwotnie był on przeznaczony do głównego ołtarza bazyliki Santa Maria in Aracoeli w Rzymie i tam go też w roku 1512 umieszczono. Kiedy jednak w roku 1564 zniszczeniu uległa absyda kościoła, rodzina szambelana przeniosła malowidło do miejscowości Foligno. W tamtejszym klasztornym kościele św. Anny obraz był czczony przez przeszło dwieście lat. Po wkroczeniu wojsk napoleońskich w roku 1797 został przetransportowany do Paryża i po raz pierwszy poddany skomplikowanej konserwacji, polegającej na przeniesieniu warstwy malarskiej z deski na płótno.

Po upadku Napoleona obraz został zwrócony Państwu Kościelnemu i na polecenie ówczesnego papieża Piusa VII umieszczony w Pinakotece Watykańskiej. Od tamtej pory, aż do dzisiejszych dni, nigdy nie opuszczał murów Watykanu. Obecny papież Benedykt XVI wyraził zgodę na pokazanie tego znakomitego dzieła...

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1455 – zmarł bł. Fra Angelico (właśc. Guido di Pietro), włoski dominikanin, wybitny malarz religijny (ur. 1387). Do klasztoru wstąpił w wieku 20 lat. Pełnił funkcję wikariusza i przeora konwentu w Fiesole. Malarstwa uczył się we Florencji. Na polecenie papieża Eugeniusza IV udał się do Rzymu, gdzie wymalował dwie kaplice w bazylice św. Piotra i Pałacu Watykańskim. Na zamówienie Ojca Świętego Mikołaja V przyozdobił jego apartament oraz prywatną kaplicę. Swoje dzieła Fra Angelico pozostawił także w Kortonie i Orvieto.

 
 

Premier Mateusz Morawiecki odwołał wyjazd na zebranie państw Grupy Wyszehradzkiej w Jerozolimie. Powodem absencji szefa polskiego rządu ma być zamieszanie jakie wywołały słowa Benjamina Netanjahu mówiące o Polakach pomagających Niemcom w holokauście.

 

Funkcjonariusze Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego Kazachstanu zatrzymali w obwodzie turkiestańskim cztery osoby podejrzewane o działalność terrorystyczną i rozbudzanie konfliktów religijnych.

 

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez niemiecką gazetę „Die Welt”, do Niemiec wraca co trzeci nielegalny imigrant wydalony z tego kraju. „Bezpośrednio po wydaleniu wsiada się w autobus powrotny do Niemiec. To niedopuszczalne” - mówi Armin Schuster z CDU.

 

Senat stanu Kentucky przegłosował ustawę zabraniającą przeprowadzenia aborcji po wykryciu bicia serca nienarodzonego dziecka. Dokument trafi następnie do stanowej Izby Reprezentantów, gdzie Republikanie stanowią większość. Głos bijącego serca jest słyszalny dla lekarza już około szóstego tygodnia życia dziecka. 


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.