DZIŚ JEST:   20   LUTY   2019 r.

Św. Franciszka i Hiacynty Marto
Św. Zenobiusza
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 57  >   GOSPODARKA

Tomasz Cukiernik

Wielki plac budowy

#GOSPODARKA    #EUROPA    #CHINY

Mało kto podważa paradygmat, że budowa podstawowej infrastruktury transportowej jest jednym z zadań państwa. Z drugiej jednak strony, praktyka pokazuje, że państwowe inwestycje to jeden z najbardziej marnotrawnych sposobów wydawania pieniędzy.

 

Rząd PiS jak z rękawa sypie pomysłami budowy infrastruktury transportowej: Centralny Port Lotniczy wraz z Centralnym Dworcem Kolejowym, odbudowa polskiej żeglugi śródlądowej na Wiśle i Odrze wraz z kanałami śląskimi i włączenie tych szlaków do europejskiego systemu transportu rzecznego, przekopanie Mierzei Wiślanej, budowa kolei dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia czy droga Via Carpatia, która ma łączyć Litwę z Grecją przez wschodnią Polskę.

 

 

Żeglowność rzek

Przywrócenie żeglowności na polskich rzekach może w ciągu kilkunastu lat kosztować ponad sześćdziesiąt miliardów złotych: na trzydzieści jeden miliardów złotych oszacowano koszt przywrócenia żeglowności na Wiśle między Warszawą a Gdańskiem, około dwudziestu miliardów złotych pochłonie przystosowanie Odry, a ponad dziesięć miliardów ma kosztować kanał łączący Odrę i Wisłę.

 

– Udrożnianie rzek: tak, absolutnie. Tylko nie da się udrożnić Wisły i Odry równocześnie. Powinniśmy zacząć od Odry, bo ona jest ważniejsza. (…) To, że po powodzi roku 1997 zaniedbaliśmy żeglowność Odry, jest skandalem, który obciąża wszystkie kolejne rządy. Tu absolutnie ministra Gróbarczyka wspieram rękami i nogami. Tylko że zrobić równocześnie i Wisły, i Odry się nie da – mówi profesor Robert Gwiazdowski, ekspert WEI.

W porównaniu z tymi wydatkami przekop Mierzei Wiślanej jest drobiazgiem. Koszt inwestycji obliczono na od ośmiuset milionów do miliarda złotych.

 

– To jest projekt, który byłby niewątpliwie fantastyczny dla Elbląga. Na pewno w tym rejonie byłoby to niezwykle pożyteczne, pozytywne dla rynku pracy, dla małych firm, dla turystyki – mówi poseł Janusz Szewczak, wiceprzewodniczący sejmowej komisji finansów publicznych z PiS.

Ale zdaniem Krzysztofa Swata, burmistrza Krynicy Morskiej, przekop jest nieekonomiczny.

– Elbląg nie jest dużym ośrodkiem przemysłowym, nie jest dużym węzłem kolejowym i drogowym, a założenie, że kontenerowce z Gdańska będą się rozładowywać w elbląskim porcie, jest błędne – wyjaśnia.

Ale to projekt bardziej polityczny. Jarosław Kaczyński, prezes PiS, powiedział, że kanał przez Mierzeję Wiślaną kończy ostatecznie z zależnością od Rosji.

 

– Mierzeja jest ideą polityczną i w takich kategoriach należy ją oceniać. Jestem za tym, żeby ją zrobić ze względów politycznych. Gospodarczych…? To się okaże. To, że jesteśmy na tamtym kierunku uzależnieni od Rosjan, jest słabością, w związku z czym przekopmy tę mierzeję, tak jak wybudowaliśmy Gdynię. Przecież budowa Gdyni, gdybyśmy mogli korzystać z Gdańska, byłaby absurdem ekonomicznym, ale wybudowaliśmy Gdynię dlatego, że nie mogliśmy korzystać z Gdańska. Więc skoro nie możemy płynąć naokoło, to przekopmy tę mierzeję – apeluje profesor Gwiazdowski.

 

 

Centralny Port Lotniczy

Między Warszawą a Łodzią, kosztem trzydziestu miliardów złotych, ma powstać Centralny Port Lotniczy jako wielki międzynarodowy hub, czyli lotnicze centrum przesiadkowe. Według planów, za piętnaście lat nowe lotnisko miałoby obsługiwać nawet czterdzieści milionów pasażerów. Zwolennicy tej inwestycji wskazują, że lotnisko Chopina w Warszawie już teraz w godzinach szczytu pracuje na granicy możliwości. Zdaniem premier Beaty Szydło, CPL to ważny projekt cywilizacyjny, pokazujący, że Polska to dynamicznie rozwijające się państwo. Tylko czy rzeczywiście ta i pozostałe inwestycje są projektami „cywilizacyjnymi” czy kolejnymi „misiami”?

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

Komisja Europejska chce się spotkać z przedstawicielami polskich władz w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej – poinformowało RMF FM. Pismo w tej sprawie zostało wysłane przez przedstawicieli Komisji Europejskiej do Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

 
 

W Rzymie doszło do poruszającego protestu. Dziesiątki katolików zebrały się na jednym z placów by w milczeniu, trwając modlitwie, a także przy lekturze tekstów wielkich świętych Kościoła, dać wyraz swojemu sprzeciwowi wobec skandalowi nadużyć w Kościele. Uczestnicy wydarzenia podkreślali – co niezwykle rzadkie – że ogromny kryzys wśród duchowieństwa wiąże się wprost z niepodejmowaniem walki z homoseksualizmem.

 

W galerii handlowej „Gorodok” znajdującej się w centrum Kijowa wyświetlono gigantycznych rozmiarów swastykę. Dyrekcja galerii przekonuje, że doszło do ataku hakerskiego i przeprasza za incydent. Samo centrum handlowe mieści się przy ulicy Stepana Bandery.

 

„Uzdrowienie sytuacji w Kościele w związku z nadużyciami seksualnymi kapłanów – wymaga czegoś więcej niż skruchy” – pisze ks. Jerry Pokorsky. Kapłan z Arlington, księgowy z wykształcenia i zarazem teolog moralny, założyciel dwóch organizacji - CREDO i Adormeus, przekonuje że właśnie teraz biskupi mogą przywrócić „normalność” w Kościele, odrzucając wszelkie błędy liturgiczne, formacyjne i katechetyczne, które wdarły się po Soborze Watykańskim II.

 

Straszenie nas Polexitem przez liberalnych komentatorów nie ma większego sensu. Przecież Europa zmienia się dynamicznie na naszych oczach krocząc najprawdopodobniej w kierunku upadku. Czy wyjdziemy z niej, czy ona wyjdzie z nas i czy pomożemy jej w tym z nowym partnerem, tym razem już nie brytyjskim, a włoskim?


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.