Nasz kanał RSS
DZIŚ JEST:   26   LISTOPADA   2020 r.

Św. Leonard z Porto Maurizio
Bł. Jakub Alberione
 
 
 
 

WIARY GODNE II Dlaczego Kościół naucza, że małżeństwo jest nierozerwalne?


Odtwórz w YouTube
 

Odsetek małżeństw rozpadających się również wśród katolików stale rośnie. W takim kontekście szczególnie jeśli prawa państwowe sprzyjają podejmowaniu tak drastycznych decyzji nauka o nierozerwalności sakramentalnego małżeństwa staje się niezrozumiała i sprawia wrażenie przestarzałej. Dlaczego Kościół tak wytrwale broni swojego nauczania w tej sferze? Tomasz Adamski zaprasza na program WIARY GODNE.


DATA: 2020-07-21 12:03:00
 
Przekaż znajomemu:
 
 
 
drukuj
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać
 

Komentarze

@ nicki - A nie wydaje Ci się, że w takiej sytuacji, zakazując wejścia w ponowny związek, wystawia się niewinnemu człowiekowi rachunek za cudze winy? Gdzieś poniżej już wspomniano, że stosunkowo często drugie małżeństwo jest naprawdę udane i szczęśliwe! Komu to szkodzi?! Problemem zatem są nie tyle powtórne związki, co - wskazana przez R.W. - mocno wątpliwa moralnie droga do ich "legalizacji". Gdy uznanie pierwszego małżeństwa za niebyłe dokonuje się wbrew oczywistości, na zasadzie kruczków prawnych lub "ciągniętych za uszy" zeznań albo interpretacji faktów! Zdecydowanie uczciwsze byłoby uznanie osoby niewinnej rozpadu małżeństwa po prostu za osobę "wolną"! Ale temu sprzeciwia się oficjalna doktryna - i tu jest ból...
5 miesięcy temu / bul-bul
 
Ja, prosty człowiek, śledzę ten wątek od wczoraj i mam bardzo mieszane uczucia. Z jednej strony jest Słowo Boże, ale nie całkiem jasne, skoro potrzebna jest "nauka o nierozerwalności małżeństwa" - dodajmy: nauka powołana by obronić założoną z góry tezę. Więc już nie tyle nauka, co zideologizowana, karkołomna logicznie interpretacja! Bo "tłumacząc tak otrzymujemy to, a tłumacząc siak - tamto". Chyba każdemu z nas dawno obrzydły szkolne roztrząsania z cyklu "co poeta miał na myśli". Dobra, Autor był natchniony, a tłumacz? Z drugiej strony w dyskusji podnosi się mocne, celne argumenty i podaje przykłady, że w tej delikatnej sferze fundamentalistyczny rygoryzm powoduje więcej szkód niż pożytku i że tak naprawdę w wielu sytuacjach nie sposób dziś wskazać, czemu miałby on służyć! Tendencje w Kościele idą, choć powoli, właśnie w tym kierunku - być może wskutek doświadczeń z przeszłości. Bo w każdym systemie prawno-moralnym nakazy i zakazy zbyt twarde są... omijane!
5 miesięcy temu / Ja
 
do R.W. - problemem są przede wszystkim powtórne związki zawarte po rozwodzie. Kościół nie zmusza ludzi do życia w patologicznych małżeństwach i nie potępia osób, które się rozwiodły z powodu przemocy, alkoholizmu, zdrad współmałżonka, o ile osoby te żyją samotnie, czyli nie wchodzą w ponowne związki.
5 miesięcy temu / nicki
 
kontekst nie ideologia, istnieje nauka na temat nierozerwalności, stąd też wynika rola separacji, która w założeniu ma zawarty w sobie powrót do jedności, bo napisane jest "Co Bóg złączył, tego niech człowiek nie rozdziela." Mt 19,6, przypadek oddalenia żony w przypadku nierządu, też ma swoją naukę, tzn tłumacząc słowo "nierząd" jako porneia oznacza związek kazirodczy, a więc nieważny, różne są tego tłumaczenia, stąd jest nauka o nierozerwalności małżeństwa i różnego rodzaju aspektów z niej wynikających.
5 miesięcy temu / @al batros
 
@Max - To fakt, zastrzeżenie zapisane przez św. Mateusza bywa przemilczane. Łatwo się domyśleć, dlaczego - przecież z tej furtki w dzisiejszych czasach natychmiast zrobiono by szerokie wrota! Skok w bok - mogę sobie nawet wyobrazić, że przy obopólnej zgodzie! - i już otwarta droga by wyjść z małżeńskich węzłów! Choć to przegięcie w drugą stronę jest chyba jeszcze gorsze. W dobie emancypacji i wojującego feminizmu koszty ochrony małżeństwa stają się zbyt wysokie. Efektem jest unikanie formalnych związków w ogóle, a już kościelnych w szczególności! Problem jest poważny i wciąż rośnie, a widać, że nikt nie ma pomysłu, co z tym zrobić! Za to zupełnie niepotrzebnie wiele uwagi poświęca się marginalnej dla Kościoła kwestii związków homo - może dlatego, że to lobby jest tak agresywne i wrzaskliwe? Tymczasem dobro dzieci - wszystkich! - jest dziś bardziej zagrożone działaniami i ingerencją państwa oraz różnych "tęczowych" niż rozwodami, dotykającymi tylko niektórych!
5 miesięcy temu / Janek
 
@postronny: Coś Pan przeoczył. U św. Mateusza jest mowa o "oddaleniu żony i wzięciu innej" - więc gdzie tu SEPARACJA?! To zresztą relatywnie nowy wynalazek, w czasach biblijnych raczej nieznany. Nie dorabiajmy ideologii, fakty są jakie są. A podane przykłady małżeństw pozornych lub zawieranych z niegodziwym zamiarem to tylko kolejne argumenty, że powinien być sposób, aby strona niewinna!!! mogła się z takiego związku uwolnić i prowadzić normalne życie, nie obciążone skutkami cudzego występku!
5 miesięcy temu / Al Batros
 

 
NOWOŚCI
 
 
 
 
 
 
12345... 119 
WYBRANE DLA CIEBIE
 
 

 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.