DZIŚ JEST:   12   SIERPNIA   2020 r.

Św. Joanny Franciszki Frémyot de Chantal
Św. Euzebiusza, biskupa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 42  >   PRAWDA, DOBRO, PIĘKNO

Łukasz Karpiel

W Nowy Rok na trzy czwarte


W powodzi zalewającej nas zewsząd bylejakości koncert noworoczny Filharmoników Wiedeńskich stanowi wciąż kwintesencję dobrego smaku i elegancji. Jego obejrzenie i wysłuchanie bez wątpienia wzbudza tęsknotę za światem, którego już prawie nie ma…

 

Nie wszyscy witali z entuzjazmem wkraczający na salony Wiednia walc. Gdy po raz pierwszy zatańczono go w obecności dworu, damy, które uznały publiczne obejmowanie się w tańcu za niemoralne, ostentacyjnie opuściły salę. Krytycy tańca ostrzegali przed silnie związanym z nim ciągłym wirowaniem – ich zdaniem mogło ono wywoływać różnorodne choroby, a nawet prowadzić do śmierci (swoją drogą, ciekawe, co powiedzieliby krytycy walca, gdyby znaleźli się we współczesnej dyskotece?). Nowy taniec jednak triumfował, od połowy XIX wieku stając się nieodłączną częścią balów na dworach niemal całej Europy, z wyjątkiem Anglii oraz Szwajcarii – tam najdłużej opierano się wirującemu Wiener Walzer.

 

Dziś już nie boimy się wkraczać w Nowy Rok w metrum 3/4. Zasiadamy przed telewizorem by z uwagą obejrzeć i wysłuchać transmisji koncertu noworocznego Filharmoników Wiedeńskich. Publiczny nadawca w swej „niezmierzonej łaskawości” wciąż nam to umożliwia. Trzeba więc korzystać z okazji, bo być może w tym roku po raz ostatni oglądaliśmy w naszej telewizji Wielką Salę Wiener Musikverein kłującą w egalitarne oczy wszelkiej maści promotorów brzydoty.

 

Pierwszy koncert noworoczny zagrano w wiedeńskiej filharmonii 31 grudnia 1939 roku, później – począwszy od 1 stycznia 1941 roku, utrwaliła się reguła wykonywania ich w Nowy Rok. Prawdziwy rozkwit noworocznego muzykowania w Wiedniu wiąże się z nazwiskiem austriackiego skrzypka i dyrygenta, wieloletniego kierownika orkiestry wiedeńskiej filharmonii Williego Boskovsky’ego. Dyrygował on koncertem noworocznym aż dwadzieścia pięć razy. Jego fenomenalna wyobraźnia muzyczna pozwalała kreować prawdopodobnie najdoskonalszy obraz muzyki dynastii Straussów – niezwykle żywotny, a jednocześnie przesiąknięty nostalgią za światem belle epoque. Wraz ze śmiercią Boskovsky’ego dobiegła końca pewna epoka w dziejach noworocznego koncertu.

Koncertami tymi zresztą dyrygowała cała plejada znakomitości, by wymienić choćby takich tytanów batuty, jak: Herbert von Karajan, Carlos Kleiber, Riccardo Muti, Nikolaus Harnoncurt, Daniel Barenboim, Seiji Ozawa czy w ostatnich latach – indyjski Kapellmeister Zubin Metha.

 

Dyrygujący filharmonikami wiedeńskimi podczas noworocznego koncertu musi wykazać się nie tylko mistrzowskim kunsztem w posługiwaniu się batutą, lecz także sporą dawką poczucia humoru. Czym bowiem byłby ten koncert bez najróżniejszych figli proponowanych publiczności przez orkiestrę i jej dyrygenta? Do żelaznego repertuaru wspomnianych żartów weszło między innymi „dyrygowanie” publicznością w trakcie kończącego to muzyczne wydarzenie Marsza Radetzky’ego czy noworoczne życzenia składane przez muzyków w różnych językach...

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

1099 – w bitwie pod Askalonem, rozegranej podczas I krucjaty, wojska krzyżowców pokonały armię Fatymidów. Egipcjanie wysłali poselstwo do Gotfryda de Bouillon z żądaniem natychmiastowego opuszczenia przez krzyżowców Palestyny. W odpowiedzi chrześcijanie zebrali swoje wojska i uderzyli na obóz fatymidzki, zdobywając go.

 
 

Kolumbijscy biskupi z prowincji kościelnej Tunja skrytykowali nałożony na prezydenta Ivana Duque sądowy nakaz usunięcia z Twittera wpisu o Matce Bożej z Chiquinquirá. Zdaniem sądu odwoływanie się do Maryi przez szefa państwa narusza wolność religijną.

 

Tęczowa profanacja obraża katolików! Politycy lewicy, aktywiści LGBT+, którzy uważają inaczej są w swych deklaracjach niewiarygodni, bo reprezentują inny światopogląd. Symbole środowisk LGBT jawnie sprzeciwiają się nauce Kościoła, więc umieszczanie ich w obszarach kultu religijnego obraża uczucia religijne. O tęczowych profanacjach z Martą Kowalczyk z Instytutu Ordo Iuris rozmawia Paweł Chmielewski PCh24 TV.

 

Premier Mateusz Morawiecki przedstawił we wtorek propozycję zmian w prawie, które umożliwią członkom opozycji antykomunistycznej otrzymanie specjalnego świadczenia. – Wreszcie możemy zacząć spłacać dług, jaki wobec nich mamy. Dług, którego jednak nie sposób spłacić do końca – powiedział szef polskiego rządu.

 

Poseł Lewicy Małgorzata Prokop-Paczkowska podczas jednej z tzw. demonstracji wsparcia dla osób LGBT w Polsce porównała ich obecną sytuację do mordów na Żydach.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.