DZIŚ JEST:   21   LUTY   2020 r.

Najświętszego Oblicza Jezusa
Św. Piotra Damianiego, Doktora Kościoła
Św. Roberta Southwella
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 59  >   CYWILIZACJA

W niewoli karty kredytowej


W plastikowej karcie płatniczej powszechnie dziś widzi się symbol cywilizacyjnego rozwoju, osobistej wygody i rozszerzenia horyzontu możliwości, nie dostrzegając w niej zupełnie potencjalnego zagrożenia wolności zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw.

 

Dziś w Polsce większość transakcji finansowych, zwłaszcza tych drobniejszych, w dalszym ciągu przeprowadzamy jak dawniej, przekazując pieniądze z ręki do ręki. Jednakże – choć gotówka w dalszym ciągu jest potrzebna do codziennego życia – tendencja zmierza zdecydowanie w kierunku coraz częstszych i większych transakcji bezgotówkowych. Już dzisiaj wielu, być może większość z nas, ma dostęp do kart debetowych i cyfrowej bankowości – ta tendencja będzie się tylko wzmacniać. I już dzisiaj dostrzegamy tego konsekwencje. Niektóre państwa europejskie zaczęły wprowadzać restrykcje na transakcje gotówkowe, zmuszając obywateli do płacenia dużych kwot przelewem bankowym pod czujnym okiem nadzoru bankowego. Nieuniknione wydaje się, iż w niedalekiej przyszłości podobne restrykcje staną się ogólnoeuropejską dyrektywą unijną. Już dzisiaj wszak w niektórych krajach Europy entuzjazm wobec płatności plastikiem posunął się tak daleko, że sprzedawcy czasem odmawiają przyjęcia gotówki nawet przy tak błahych transakcjach, jak kupno bułki…

 

Bez gotówki na wesoło?

Blisko nas, bo po drugiej stronie Bałtyku, leży mityczny kraj dobrobytu, w którym ludzie żyją sobie wesoło bez pieniędzy – to Szwecja. Szwedzi, ogólnie rzecz biorąc, po prostu gotówki nie używają: transakcje gotówkowe stanowią dzisiaj zaledwie jeden procent wszystkich płatności przeprowadzanych w Szwecji. Zwolennicy cyfrowych walut dodadzą złośliwie: ten jeden procent, to pewnie przyjezdni z bardziej zacofanych krajów. Szwedzi nawet balony na jarmarku kupują kartą – a wiele małych biznesów, zwłaszcza lokali żywnościowych i barów nastawionych na młodsze pokolenie, po prostu odmawia przyjmowania gotówki. I nikt nie narzeka! No, owszem, jest jakiś tam ruch, co się zowie Kontantupproret („bunt gotówkowy”), którego liderzy twierdzą, że około miliona Szwedów – w dziesięciomilionowym kraju – z takich czy innych powodów nie może korzystać z kart kredytowych. Oni jednak się nie liczą, skoro ich wydatki mieszczą się we wspomnianym jednym procencie wszystkich transakcji.

Z nimi zresztą też Szwedzi sobie poradzą. Po części chodzi bowiem o ludzi starszych, którzy nie chcą lub nie umieją używać karty – ale wiadomo, są starzy, więc mówiąc brutalnie, można ich przeczekać. Innym problemem są ludzie ubodzy, bezrobotni, przestępcy, czyli ogólnie ci, którym banki niechętnie wydają do rąk karty kredytowe. Oni faktycznie stanowią kłopot, ale przecież szwedzka pomoc społeczna z pewnością byłaby w stanie rozwiązać ten problem, wydając własne karty płatnicze, na które bezpośrednio wpływałyby pieniądze z pomocy społecznej. Wtedy też dopiero widać możliwości kontroli, jakie oferuje taki system. Przecież nie jest dobrze, jeśli bezrobotny wydaje swoje pieniądze na alkohol – więc co by było, gdyby dało się takie transakcje po prostu wyłączyć?

 

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 

 

IV Konwencja Genewska głosi, że „mocarstwo okupacyjne nie może dokonywać deportacji lub przesiedlenia części własnej ludności cywilnej na terytorium przez nie okupowane”. Tymczasem Izrael buduje osiedla dla żydowskich osadników na ziemiach uznawanych przez społeczność międzynarodową za okupowane. Postanowienie tysięcy nowych domostw we Wschodniej Jerozolimie zapowiedział właśnie premier Binjamin Netanjahu.

 
 

Synod Amazoński wzbudził ogromne emocje wśród katolików na całym świecie. W związku z tym zarówno postępowcy jak i konserwatyści w wielkim napięciu oczekiwali na publikację adhortacji papieża Franciszka podsumowującą obrady biskupów. Czy któraś ze stron ma powody do zadowolenia po poznaniu treści papieskiego dokumentu? Czy czeka nas powtórka sprzed kilku lat, czyli walka na interpretacje jak w przypadku adhortacji „Amoris Laetitia”? Na program „Ja Katolik” zapraszają Krystian Kratiuk i gość specjalny Paweł Chmielewski.

 

W odpowiedzi na indyjskie zbrojenia pakistańska armia uczyniła krok naprzód i z powodzeniem zakończyła test nowych rakiet zdolnych przenosić głowice nuklearne.

 

Czy przyjazd do Polski nawróconej aborcjonistki Abby Johnson zmieni sposób spojrzenia wielu Polaków na aborcję? Czy tzw. kompromis w tej sprawie przestanie być wreszcie synonimem spokoju społecznego, a stanie się powodem do wstydu? I czy zmiana ta dokonać się może już w maju, przy wyborczych urnach?

 

Popularność Abby Johnson w Polsce i na świecie świadczy o sukcesach amerykańskiego ruchu pro-life. Dotarł on nawet na szczyty władzy, gdy 25 stycznia w Marszu dla Życia w Waszyngtonie - jako pierwszy prezydent – wziął udział Donald J. Trump. Ów symboliczny sukces amerykańskiego ruchu obrońców życia pokazuje, że wywieranie presji na polityków odnosi skutki – wizerunkowe ale nie tylko. Działalność obrońców życia w Stanach przekłada się również na zmniejszenie liczby aborcji i prawa ograniczające mordowanie nienarodzonych. Co na to polscy politycy, ślepo zapatrzeni w Amerykę, ale jednocześnie niezdolni do wyjścia poza kompromis aborcyjny?


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.