DZIŚ JEST:   15   WRZEŚNIA   2019 r.

NMP Bolesnej
XXIV Niedziela zwykła
Św. Katarzyny Genueńskiej
Św. Emila z Kordoby
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 7  >   Dossier: Czy Rosja się nawróciła?

Rozmowa z prof. Andrzejem Nowakiem

W konfrontacji z Zachodem


Jak można scharakteryzować społeczeństwo rosyjskie, szczególnie w odniesieniu do tego, co odróżnia je od innych społeczeństw europejskich? Czy można w ogóle zaliczyć je do nich, biorąc pod uwagę mentalność rosyjską, rosyjską duszę?

– Społeczeństwo rosyjskie dziedziczy kilka tradycji, które pozostawiły istotne ślady w jego mentalności. Tradycja pierwsza, to tradycja rosyjskiej kultury i rosyjskiego imperium. Rosyjskiej kultury również w tym, co najlepsze, tzn. w jej wielkich tradycjach intelektualnych. Poprzez „filtr” sowiecki w jakiejś mierze kultura rosyjska została rozrzedzona i wypaczona, ale także upowszechniona, dzięki czemu społeczeństwo Rosji wyróżnia się bardzo dużym poziomem zainteresowania słowem pisanym. Oczywiście, kultura rosyjska to nie tylko tradycja Czechowa i Tołstoja, ale to przede wszystkim tradycja prawosławia, tradycja odrębności kulturowej w stosunku do Europy, podkreślania tej odrębności i napięcia, jakie wprowadza w tej dziedzinie okres od czasów Piotra Wielkiego. Rosja chce wejść do Europy, dąży do Europy, modernizuje się na wzór europejski, a jednocześnie odpycha ją od niej jakieś poczucie obcości. To napięcie nie zostało usunięte do dzisiaj, co jest bardzo ważne dla określenia zwłaszcza elit kulturalnych i, w jakimś zakresie, całego społeczeństwa. Należymy do Europy czy nie należymy? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi w społeczeństwie rosyjskim. Jedni będą podkreślali: Tak, oczywiście, należymy do Europy od czasów Piotra Wielkiego. Mamy na to dowody w postaci Puszkina, Czajkowskiego i innych. Inni natomiast powiedzą: Z Europą mieliśmy zawsze zasadniczy konflikt cywilizacyjny i przywołają cały szereg teorii na ten temat poczynając od własnych myślicieli, takich jak Mikołaj Danilewskij, XIX-wieczny geopolityk rosyjski, który rozwinął koncepcję wielości cywilizacji i podkreślił odrębność cywilizacyjną Rosji i Europy, po współczesnych zachodnich autorów, takich jak Huntington – niezmiernie popularny w Rosji. Jego książki natychmiast zostały przetłumaczone na język rosyjski, żeby pokazać społeczeństwu rosyjskiemu: Zachód nas odrzuca. Huntington wyodrębnił osobną cywilizację prawosławną z centrum umiejscowionym w Rosji, de facto traktowaną przez niego jako wroga, rywalizującą z cywilizacją zachodnią. Łechtało to dumę rosyjską: Jednak uważają nas za coś samodzielnego, odrębnego. Coś, z czym należy się liczyć. Nie uda się Zachodowi nas rozpuścić tak, jak to się dzieje z małymi kraikami, takimi jak Polska, które mogą być tylko sługusami Zachodu – to sformułowania bardzo często używane w publicystyce, by nie przywoływać mocniejszych słów w stosunku do Polski, autorstwa Żyrynowskiego.

Jedni będą mówili wciąż, że Rosja ma prawo i pewnego rodzaju zobowiązanie, aby walczyć o swoje miejsce w Europie, inni będą powtarzać, że Rosja musi nieustannie mierzyć się z Zachodem jako ze swoim wrogiem. Centrum tego „wrogiego” Zachodu są współcześnie Stany Zjednoczone (czasem używa się pojęcia „cywilizacja atlantycka”).

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

W sobotę po godzinie 20:00 na lotnisku w Kruszynie rozpoczęła się Droga Krzyżowa – kolejny punkt akcji „Polska pod Krzyżem”. Jej niezwykłość polegała nie tylko na tym, że odprawiona została w plenerze – na lotnisku, pośród morza świateł świec trzymanych w dłoniach wiernych, ale także dlatego, że oprócz słów Pisma Świętego zebrani wysłuchali świadectw osób świeckich i duchownych, o ich doświadczeniu krzyża.

 
 

Cześć Matce Bożej Bolesnej oddawali polscy królowie: Zygmunt III Waza, Władysław IV i Jan Kazimierz. Za patronkę obierali święci i zakony. Cierpienie, którego w swoim życiu doświadczyła Maryja, jest szczególną wskazówką, gdy w codzienności pojawia się krzyż, którego nie udaje się zdjąć z ramion.

 

Tak niepokojący dokument, jak Instrumentum laboris dla Synodu Amazońskiego można pojmować tylko jako efekt stałego wzrostu nurtu ekologicznego w Kościele, który doczekał się oficjalnego uznania, a co za tym idzie – podniesienia do rangi doktryny w encyklice Laudato si (2015).

 

W ostatnich dniach obserwujemy wyraźny wzrost zagrożenia terroryzmem w Kosowie. W stolicy panstwa, Prisztinie skazano sześciu albańskich islamistów powiązanych z ISIS planujących zamachy na prawosławne świątynie. Planowano ataki z użyciem trujących gazów, a oprócz tego cała szóstka w latach 2016-2017 nosiła się z zamiarem wysadzania w powietrze cerkwi. Otrzymali bardzo surowe wyroki – wszystkich skazano na 25 lat i 9 miesięcy pozbawienia wolności.

 

W Irlandii Północnej nastąpił gwałtowny wzrost ataków na obiekty kultu religijnego. W raporcie CARE (Stowarzyszenie Kultury i Wychowania Chrześcijańskiego)  czytamy m.in., że w Irlandii Płn. każdego dnia dochodzi do ataku na kościół, kaplicę, cmentarz, seminarium czy inny obiekt związany z Kościołem. W ciągu ostatnich trzech lat policja odnotowała aż 445 przestępstw przeciwko stowarzyszeniom religijnym.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.