DZIŚ JEST:   30   MARCA   2020 r.

Św. Jana Klimaka
Św. Leonarda Murialdo
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 7  >   Dossier: Czy Rosja się nawróciła?

Rozmowa z prof. Andrzejem Nowakiem

W konfrontacji z Zachodem


Jak można scharakteryzować społeczeństwo rosyjskie, szczególnie w odniesieniu do tego, co odróżnia je od innych społeczeństw europejskich? Czy można w ogóle zaliczyć je do nich, biorąc pod uwagę mentalność rosyjską, rosyjską duszę?

– Społeczeństwo rosyjskie dziedziczy kilka tradycji, które pozostawiły istotne ślady w jego mentalności. Tradycja pierwsza, to tradycja rosyjskiej kultury i rosyjskiego imperium. Rosyjskiej kultury również w tym, co najlepsze, tzn. w jej wielkich tradycjach intelektualnych. Poprzez „filtr” sowiecki w jakiejś mierze kultura rosyjska została rozrzedzona i wypaczona, ale także upowszechniona, dzięki czemu społeczeństwo Rosji wyróżnia się bardzo dużym poziomem zainteresowania słowem pisanym. Oczywiście, kultura rosyjska to nie tylko tradycja Czechowa i Tołstoja, ale to przede wszystkim tradycja prawosławia, tradycja odrębności kulturowej w stosunku do Europy, podkreślania tej odrębności i napięcia, jakie wprowadza w tej dziedzinie okres od czasów Piotra Wielkiego. Rosja chce wejść do Europy, dąży do Europy, modernizuje się na wzór europejski, a jednocześnie odpycha ją od niej jakieś poczucie obcości. To napięcie nie zostało usunięte do dzisiaj, co jest bardzo ważne dla określenia zwłaszcza elit kulturalnych i, w jakimś zakresie, całego społeczeństwa. Należymy do Europy czy nie należymy? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi w społeczeństwie rosyjskim. Jedni będą podkreślali: Tak, oczywiście, należymy do Europy od czasów Piotra Wielkiego. Mamy na to dowody w postaci Puszkina, Czajkowskiego i innych. Inni natomiast powiedzą: Z Europą mieliśmy zawsze zasadniczy konflikt cywilizacyjny i przywołają cały szereg teorii na ten temat poczynając od własnych myślicieli, takich jak Mikołaj Danilewskij, XIX-wieczny geopolityk rosyjski, który rozwinął koncepcję wielości cywilizacji i podkreślił odrębność cywilizacyjną Rosji i Europy, po współczesnych zachodnich autorów, takich jak Huntington – niezmiernie popularny w Rosji. Jego książki natychmiast zostały przetłumaczone na język rosyjski, żeby pokazać społeczeństwu rosyjskiemu: Zachód nas odrzuca. Huntington wyodrębnił osobną cywilizację prawosławną z centrum umiejscowionym w Rosji, de facto traktowaną przez niego jako wroga, rywalizującą z cywilizacją zachodnią. Łechtało to dumę rosyjską: Jednak uważają nas za coś samodzielnego, odrębnego. Coś, z czym należy się liczyć. Nie uda się Zachodowi nas rozpuścić tak, jak to się dzieje z małymi kraikami, takimi jak Polska, które mogą być tylko sługusami Zachodu – to sformułowania bardzo często używane w publicystyce, by nie przywoływać mocniejszych słów w stosunku do Polski, autorstwa Żyrynowskiego.

Jedni będą mówili wciąż, że Rosja ma prawo i pewnego rodzaju zobowiązanie, aby walczyć o swoje miejsce w Europie, inni będą powtarzać, że Rosja musi nieustannie mierzyć się z Zachodem jako ze swoim wrogiem. Centrum tego „wrogiego” Zachodu są współcześnie Stany Zjednoczone (czasem używa się pojęcia „cywilizacja atlantycka”).

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Mieszkańcy Anglii i Walii zawierzyli kraj i samych siebie Maryi. Prosili o nawrócenie i ponowną ewangelizację ich ziemi oraz o opiekę w czasie pandemii koronawirusa. Duchowe przygotowania do tego wydarzenia trwały od dwóch lat.

 
 

Kryzys koronawirusowy to niejedyna bolączka współczesnego świata. Afryka wschodnia i Półwysep Arabski mierzą się z innym problemem, przywołującym na myśl biblijne plagi. Chodzi tu o plagę szarańczy grożącej klęską głodu w najuboższych krajach. Co więcej, istnieje ryzyko, że żarłoczne owady dotrą także do Europy. 

 

 

– Duszpasterze powinni być do dyspozycji swoich parafian i służyć udzielaniem Komunii św. także poza Mszą św., jeżeli wierni o to proszą. Dotyczy to także prośby o spowiedź – podkreśla w rozmowie z „Naszym Dziennikiem” bp Adam Bałabuch, przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP.

 

Według ekspertów przy ONZ utrzymująca się w wielu krajach na świecie niepewna sytuacja gospodarcza w związku z epidemią koronawirusa może za kilka tygodni doprowadzić do braków żywnościowych na niemal wszystkich kontynentach.

 

Jair Bolsonaro po raz kolejny podkreślił, że pandemia koronawirusa nie może zatrzymać największej w Ameryce Łacińskiej gospodarki. „Po rozmowach z ludźmi przekonałem się, że chcą pracować” – stwierdził prezydent Brazylii.

 


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.