DZIŚ JEST:   20   KWIETNIA   2019 r.

Wielka Sobota

Św. Agnieszki z Montepulciano
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 28  >   ŚWIAT

Piotr Doerre

W braterskim uścisku



Przed kilkoma tygodniami byliśmy świadkami niezwykłego wydarzenia. Oto przebywający z oficjalną wizytą w Polsce, i podejmowany z honorami należnymi głowie państwa na Zamku Królewskim w Warszawie, zwierzchnik rosyjskiej Cerkwi prawosławnej Cyryl wspólnie z przewodniczącym Konferencji Episkopatu Polski arcybiskupem Józefem Michalikiem wezwał do pojednania między narodami polskim i rosyjskim i do wspólnego upomnienia się o miejsce Boga we współczesnym świecie.

Choć obydwie strony podkreślały, że ich spotkanie ma znaczenie przede wszystkim religijne, od razu pojawiło się wiele pytań o polityczny kontekst tego wydarzenia. Media, zwykle tak niechętne Kościołowi, obwieściły nagle, że wspólne przesłanie stanie się aktem tak przełomowym dla stosunków między Polakami i Rosjanami, jak słynny list biskupów polskich z roku 1965 dla pojednania polsko‑niemieckiego. Czy nie ma w tym jednak sporej przesady? Wówczas rękę wyciągali jedni biskupi do drugich, pozostając cały czas w obrębie jednej wspólnoty katolickiej i jednej cywilizacji, chodziło zaś o to, by zmniejszyć wykopaną przez wojnę straszliwą przepaść między narodami czującymi do siebie autentyczną nienawiść. Tym razem porozumiewające się strony należą do różnych wyznań i właściwie różnych cywilizacji, trudno natomiast mówić o jakiejś otwartej wrogości między samymi narodami.

Wzajemnych dobrych stosunków między dwoma narodami nie można zbudować na deklaracjach zbyt ogólnikowych, unikających nazywania rzeczy po imieniu, a tym jest brak we wspólnym dokumencie jednoznacznego wskazania komunizmu jako ideologii winnej cierpienia obydwu narodów. Wiąże się z tym również problem braku wiarygodności Cyryla I – dawnego agenta KGB i wykonawcy polityki putinowskiego reżimu – dla polskich katolików. Trudno zresztą uznać zwierzchnika rosyjskiej Cerkwii prawosławnej za duchowego przywódcę całej Rosji – ochrzczeni prawosławni stanowią w niej co prawda największą grupę religijną (drudzy są muzułmanie), nieco ponad 50 procent mieszkańców kraju, jednak tylko co dziesiąty z nich podtrzymuje swój związek z Cerkwią praktykując przynajmniej raz w miesiącu. Według różnych statystyk, jedynie 2–3 procent obywateli rosyjskich to prawosławni stale praktykujący i przystępujący do sakramentów. Dla porównania: w Polsce odsetek uczęszczających na coniedzielną Mszę w Kościele katolickim wynosi od 40–50 procent.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Po raz pierwszy od pięciu lat w irackim Mosulu katolicy świętują ponownie Wielki Tydzień i Wielkanoc. Nowy arcybiskup chaldejski tego miasta Michael Najeeb Moussa zaapelował w Wielki Czwartek i Wielki Piątek do „małej trzódki” chrześcijan powracających do miasta, aby „budowali mosty braterstwa, burzyli mury i siali nadzieję”.

 
 

Z trudem bo z trudem, ale sprawa amerykańskiej ustawy 447 i roszczeń organizacji żydowskich przebija się do medialnego głównego nurtu w Polsce. Goście sobotniej audycji Polskiego Radia byli w tej kwestii dosyć zgodni.

 

Nadzwyczajne środki bezpieczeństwa towarzyszą obchodom Wielkiego Tygodnia w Pakistanie. Kościoły i miejsca spotkań chrześcijan są strzeżone przez policję i wojsko w obawie przed zamachami.

 

Wikariusz apostolski w stolicy Kambodży, Michel Marie Schmitthausler poinformował, że 294 mieszkańców tego kraju w Wigilię Paschalną przyjmie Chrzest Święty. W samym Phnom Penh będą to 154 osoby, pozostałe zaś w dwóch mniejszych miastach – Battambang i Kampomg Cham.

 

Ideowi poprzednicy Macrona zdążyli rozprawić się z katolicyzmem. Poza tym w samym Kościele w XX wieku – nie tylko we Francji – dały o sobie znać samobójcze tendencje redukujące chrześcijaństwo do dobroczynności i pacyfizmu. A duchowni, którzy przymykają oczy na polityczną poprawność i moralną degrengoladę Zachodu, to wymarzeni partnerzy gospodarza Pałacu Elizejskiego – pisze Filip Memches na łamach Tygodnika TVP.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.