DZIŚ JEST:   18   LISTOPADA   2018 r.

XXIII Niedziela zwykła
Bł. Karoliny Kózkówny
Św. Odona, opat
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 60  >   KOŚCIÓŁ

Veto wobec „współcześniactwa”

Veto wobec „współcześniactwa”

Rok 2018 przynosi ze sobą kumulację rocznic ogłoszenia trzech niezwykle istotnych dokumentów powszechnego Magisterium Kościoła drugiej połowy XX wieku: pięćdziesięciolecie publikacji encykliki Pawła VI Humanae vitae oraz odpowiednio dwudziestą piątą i dwudziestą rocznicę wydania encyklik: Veritatis splendor i Fides et ratio świętego Jana Pawła II.

 

 

Żyjemy w czasach, w których dawne sformułowanie papieża Pawła VI, że w jakiś sposób swąd szatana wdarł się do Świątyni Pańskiej jest już tylko eufemizmem. Narastający chaos doktrynalny, gaśnięcie lumen rationis nie tylko na wielu obszarach ludzkiej kultury, ale również w wielu wypowiedziach (słownych i pisemnych) tych, którzy chcą nowego paradygmatu Kościoła i którzy z dumą niemal ogłaszają, że w teologii niekiedy dwa razy dwa równa się pięć, postępująca destrukcja katolickiej teologii moralnej, czego spektakularnym przejawem jest przenikanie nawet do dokumentów papieskich (wspomnijmy tu chociażby adhortację Amoris laetitia) przekonania, że nie istnieje coś takiego jak czyn wewnętrznie i bezwzględnie zły – wszystko to każe raz jeszcze odkryć bogactwo myśli zawarte we wspomnianych na wstępie trzech encyklikach. Jak gdyby sama Opatrzność zapraszała nas do wczytania się raz jeszcze w te teksty, które są wielkim veto z ducha katolickiej Tradycji wobec uzurpacji współczesnego świata i „współcześniaków” w Kościele i poza nim.

 

Rozum i prawda przeciw relatywizmowi

 

Wszystkie trzy wspomniane na początku encykliki przypominają o znaczeniu lumen rationis (światła rozumu w rozumieniu recta ratio); każdy z tych dokumentów stanowi apologię takiego właśnie rozumu, otwartego na transcendencję i respektującego zasady prawa naturalnego.

Jak pisał w Humanae vitae Paweł VI: Kościół nie da się nikomu prześcignąć w chwaleniu i zalecaniu korzystania z rozumu w działaniu, co człowieka jako rozumne stworzenie tak ściśle zespala z jego Stwórcą. Stwierdza wszakże jednocześnie, że winno się to dokonywać z poszanowaniem ustalonego przez Boga porządku (HV, 16).

Wielką afirmacją recta ratio – wbrew dawnym i współczesnym „odnowicielom” Kościoła twierdzącym za Lutrem, że rozum to k…a diabelska – była i pozostaje encyklika Fides et ratio. Jak przypominał na jej kartach święty Jan Paweł II: Nie można rozdzielać wiary i rozumu, nie pozbawiając człowieka możności właściwego poznania samego siebie, świata i Boga (FR, 16). Ta szczęśliwa synteza (jak mawiał kiedyś Benedykt XVI) wiary i rozumu jest tym pilniejsza, że – powróćmy do Fides et ratiouprawniona wielość stanowisk ustąpiła miejsca bezkrytycznemu pluralizmowi opartemu na założeniu, że wszystkie opinie mają równą wartość (…) Ogólnie rzecz biorąc, mamy dziś do czynienia z powszechną nieufnością wobec twierdzeń o charakterze ogólnym i absolutnym, wyrażaną zwłaszcza przez zwolenników poglądu, że prawda jest wynikiem umowy, a nie uznania przez rozum rzeczywistości obiektywnej (FR, 5, 56).

 

 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe     
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1655 - wojska szwedzkie przystąpiły do oblężenia klasztoru na Jasnej Górze. W południe pod jego mury odszedł korpus gen. Burcharda Müllera, a wraz z nim polski oddział pułkownika Wacława Sadowskiego. Łącznie oddział liczył 2250 żołnierzy (w tym 800 jazdy polskiej) i 8 lekkich dział. Zakonnicy odmówili wpuszczenia Szwedów na Jasną Górę, co oznaczało początek oblężenia, które trwało od 18 listopada do nocy z 26 na 27 grudnia 1655 roku. Załoga twierdzy jasnogórskiej liczyła ok. 300 ludzi oraz kilkanaście dział.

 
 

Jedna ofiara śmiertelna, niemal 50 osób rannych, 24 aresztowane – to popołudniowy bilans gwałtownych sobotnich protestów przeciwko podwyżkom akcyzy paliwowej. Demonstracje odbywały się na obszarze całej Francji.

 

 

Z pewnością przed wyborami jesiennymi w kolejnym roku ta sprawa nie stanie – powiedział w sobotę w Krakowie o obywatelskim projekcie zakazu tak zwanej aborcji eugenicznej europarlamentarzysta Prawa i Sprawiedliwości, prof. Ryszard Legutko.

 

Do Baltimore, gdzie obradowali na swym tradycyjnym, jesiennym spotkaniu amerykańscy biskupi, przybyła także liczna grupa wiernych świeckich. Starali się oni skłonić hierarchów do wyraźnego wskazania głównej przyczyny seksualnych skandali z udziałem duchownych. „Nadszedł czas, aby biskupi rozpoznali problem istniejący w Kościele: jego homoseksualną infiltrację” – powtarzali.

 

Fundacja Życie i Rodzina zaapelowała do prezes Trybunału Konstytucyjnego o pilne rozpatrzenie złożonego ponad rok temu wniosku w sprawie niekonstytucyjności tzw. przesłanki eugenicznej, która dopuszcza aborcję ze względu na podejrzenie upośledzenia lub nieuleczalnej choroby zagrażającej życiu nienarodzonego dziecka.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.