DZIŚ JEST:   01   GRUDNIA   2020 r.

Św. Edmunda Campion, męczennika
Św. Eligiusza, biskupa
 
 
 
 

USA: przepisywania historii ciąg dalszy. Przyzwolenie na niszczenie pomników, jeżeli utrwalają „segregację”

USA: przepisywania historii ciąg dalszy. Przyzwolenie na niszczenie pomników, jeżeli utrwalają „segregację”
fot. I-Images /Zuma Press

Sir David Adjaye - główny projektant Narodowego Muzeum Historii i Kultury Afroamerykanów w Waszyngtonie - wyjaśnia, dlaczego niektóre pomniki muszą zostać zniszczone. Jego zdaniem nadszedł czas, by zerwać z rzekomo „rasistowskim” podziałem, utrwalonym przez niektóre dzieła kultury.  

 

Pomniki podkreślają związek między symbolami i ideami. Uosabiają ludzką potrzebę rytuału i budują tożsamość. Są nawet kompasem moralnym. Szereg posągów i pomników minionych „bohaterów” w USA zostało zniszczonych: zrzuconych, zatopionych czy rozczłonkowanych albo pomazanych czerwoną farbą w związku z zamieszkami wywołanymi po śmierci czarnoskórego George’a Floyda zatrzymanego przez policjantów.

 

Zdaniem Adjaye, te akty ujawniają niewygodny fakt, że w historii mamy zwycięzców i przegranych. Ci ostatni piszą historię, jednak obecne „akty dezaprobaty oznaczają odrzucenie tego binarnego rozumienia przeszłości. Ludzie są zmęczeni mitami i pojedynczymi bohaterami. Szukają złożonych prawd w nowych symbolach, które nie ignorują przegranych”.

 

Właśnie dlatego miasta, miasteczka, muzea oraz osoby odpowiedzialne za projektowanie infrastruktury i przestrzeni publicznej – według Adjaye - muszą przemyśleć, w jaki sposób upamiętniać przeszłość i opracować nowe podejście.

 

Główny projektant Smithsonian Museum for African American History and Culture w Waszyngtonie i architekt londyńskiego pomnika Holocaustu - wyjaśnia, dlaczego tego typu zabytki nie muszą być trwałe i dlaczego tak ważne jest „uleczenie” podzielonych społeczności.

- Jest coś bardzo obiecującego w tym, że to pokolenie mówi: poczekaj chwilę. Nie o to nam chodziło w historii. Pora iść naprzód – sugeruje.

 

Adjaye wyjaśnia, że istnieje bezpośredni związek między symbolami i systemami. - Ignorujemy moc symboli i lekceważymy moc przeszłych symboli na własne ryzyko. Symbole konstruują nasze poczucie tożsamości i nasze przekonania. A teraz widzimy wstręt do budowy pomników i narracji podziwiających ludzi i rzeczy, które naszym zdaniem dotyczyły wspaniałej historii, ale tylko po to, aby dowiedzieć się, że newralgiczne punkty tej historii są przesiąknięte horrorem, przemocą i krwią – stwierdził.

 

Architekt dodał, że niszczenie pomników „jest również zdrowe dla systemu i dla miasta, które musi się zastanowić, czy je rekonstruować. Zabytki nie są wieczne (…) Spadające posągi nawiązują do mitycznego poczucia czasu, które istnieje tylko w fantazji. Niebezpieczeństwo polega na tym, że kiedy mity te zostaną uosobione fizycznie, mogą trwale rzutować na przyszłe pokolenia. Jednak prawda zawsze zwycięża. I to właśnie obserwujemy: nie możesz ukryć pewnych rzeczy” – wyjaśnił.

Adjaye uważa, że rytuały miast i przestrzeni nadają sens naszemu życiu. Zabytki są ważne, bo przechowują pamięć i wspomnienia oraz opowiadają historie. Teraz jednak „wkraczamy w epokę, w której istnieje wyraźne odstępstwo od „kompleksu bożków”.

 

- Przestrzenne doświadczenie bycia na świecie jest tak bogate, że jako projektanci, artyści i architekci musimy sprawić, by miasto było odpowiednie i zaoferować ludziom zbiorowe zrozumienie złożonych problemów i wyzwań. Te pojedyncze posągi stały się nieistotne, ponieważ opowiadają tylko jedną historię: historie, które często są częścią fikcji. Jest to głęboko problematyczne dla współczesnego życia, jeśli chodzi o próbę zmierzania w kierunku świata, w którym wszyscy chcemy żyć. Projekty nad którymi pracuję, sprzeciwiają się temu rodzajowi pamięci – twierdzi.

 

Pamięć – zdaniem architekta - może się również zmienić. Historia się rozwija, a wraz z nią pojawiają się nowe idee, które uczą ludzi o wartościach i moralności. - Nie ma nic lepszego niż społeczeństwo przyznające się do błędów – sugeruje autor.

 

- Musimy ustalić nowe sposoby przebywania w miastach i społecznościach w bardzo złożonym i współzależnym globalnym świecie. Jest to jedna z trudności, nad którymi staramy się pracować jako architekci – zdradził projektant.

 

Współczesne pomniki powinny być projektowane w oparciu o krytyczny osąd przeszłości. Zimna analiza przeszłych wydarzeń i wskazanie „co poszło nie tak” – to główne zadanie architektów.

Narodowe Muzeum Historii i Kultury Afroamerykanów wskazuje jak należy tworzyć nowe zabytki. Jego główny architekt wskazał, że „chodziło o przekazanie narracji i formalnego przesłania budynku jako narzędzia do rozmowy o naszym kompasie moralnym”.

 

Budynek jest teraz wykorzystywany jako tło wielu antyrasistowskich protestów. W związku z tym ewoluuje, by przekazywać nowe i stare historie. - Dla mnie to najwyższy sukces pomnika. Powinno to umożliwić wspólnocie rozwój, tworząc historyczny marker, społeczny punkt odniesienia i pokoleniowy kompas moralny - komentuje.

 

Adjaye uważa, że niektóre miasta tak zostały zaprojektowane, iż widoczne są podziały rasowe. Uosobieniem „rasistowskiego projektu” jest Johannesburg w RPA. Jednak „architekturę segregacji” można znaleźć w każdym społeczeństwie, w którym dochodzi do podziału ze względu na posiadany majątek, kolor skóry albo inną różnicę. Infrastruktura - która wydaje się być łagodna i przynosi korzyści wszystkim - została wykorzystana jako narzędzie separacji do tworzenia społeczności zależnych i społeczności znajdujących się na krawędzi upadku.

 

- Tak więc rasizm to nie tylko kwestia ludzkiej nienawiści. Został wdrożony we wszystkich mechanizmach budowy i tworzenia naszych środowisk fizycznych. Posągi są tylko jednym z tych mechanizmów – twierdzi architekt, który chce zmieniać i na nowo przeprojektowywać miasta, bo poprzednie pokolenia „popełniły błędy zasadniczo blokując wielu dostęp i możliwości wielu ludziom”. Architekci muszą teraz znaleźć nowe sposoby na łączenie lub tworzenie nowych relacji.

 

Adjaye uważa, że w ciągu ostatnich kilku miesięcy nastąpiła niezwykła zmiana nastrojów. Wzajemne powiązanie wszystkiego jest bardziej widoczne. Dzięki internetowi jesteśmy w stanie zobaczyć „katastrofalny wpływ” wszystkich tych rzeczy na siebie. Nagle dzielimy się zbiorową świadomością za pośrednictwem mediów.

 

- Wymusza to globalną świadomość w sposób, który nigdy wcześniej nie miał miejsca w historii cywilizacji. Wpłynie to na sposób, w jaki będziemy tworzyć miasta, ustanawiać prawo, projektować rzeczy, wykorzystywać materiały i zasoby. Coś, co miało być źródłem separacji, może nagle stać się narzędziem ciągłości - w tym zmienionym kontekście. Miasta zawsze się zmieniają, a symbole i znaki są przejmowane” - czytamy.

 

Źródło: weforum.org

AS

Czytaj także:




DATA: 2020-07-12 08:56
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
3
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Chcecie wolności słowa na YouTube a sami nie przepuszczacie wypowiedzi czytelników. Przecież to hipokryzja.
4 miesiące temu / ja88
 
no! a Kopernik była kobietą! i murzynem!!!!
4 miesiące temu / prawda?
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.