DZIŚ JEST:   30   WRZEŚNIA   2020 r.

Św. Franciszka Borgiasza
Św. Hieronima, Doktora Kościoła
 
 
 
 

Unijno-amerykański spór z Airbusem i Boeingiem w rolach głównych. W grę wchodzi nałożenie ceł!

Unijno-amerykański spór z Airbusem i Boeingiem w rolach głównych. W grę wchodzi nałożenie ceł!
Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: pixabay.com
#BOEING    #AIRBUS    #USA    #STANY ZJEDNOCZONE    #UE    #UNIA EUROPEJSKA    #CŁO    #SUBSYDIA    #LOTNICTWO    #WTO

Stany Zjednoczone przedstawiły listę produktów z Unii Europejskiej, które zamierzają obłożyć cłami. Obejmuje ona duże samoloty komercyjne, motocykle, różne gatunki serów i win oraz kombinezony narciarskie. Lista jest reakcją na orzeczenie Światowej Organizacji Handlu (WTO), która zarzuciła blokowi europejskiemu nielegalne subsydiowanie Airbusa.

 

W oświadczeniu wydanym w poniedziałek Biuro Amerykańskiego Przedstawiciela Handlowego (USTR) stwierdziło, że ustalenia WTO dotyczące dotacji UE dla Airbusa spowodowały „negatywne skutki” dla USA.

 

„USTR szacuje szkodę wynikającą z dotacji unijnych na 11 miliardów dolarów w handlu każdego roku. Kwota ta podlega arbitrażowi w WTO, którego orzeczenie ma zostać wydane tego lata” – stwierdzono.

 

Komentując tę ​​sprawę amerykański przedstawiciel handlowy Robert Lighthizer powiedział: Ta sprawa toczy się od 14 lat i nadszedł czas na działania. Administracja przygotowuje się do natychmiastowej reakcji, jak tylko WTO opublikuje wyniki swojego opracowania dotyczące wartości szacowanych amerykańskich strat.

 

– Naszym ostatecznym celem jest osiągnięcie porozumienia z UE w sprawie zakończenia wszelkich nielegalnych dotacji dla dużych samolotów cywilnych. Gdy UE zakończy te szkodliwe dotacje, dodatkowe cła amerykańskie nałożone w odpowiedzi na dotacje mogą zostać zniesione – dodał Lighthizer.

 

Zgodnie z amerykańskim prawem wstępna lista zawiera szereg produktów z sektora lotnictwa cywilnego. Głównie jednak uderza w europejskie konsorcjum, producenta samolotów pasażerskich Airbus.

 

Po wielu latach bezskutecznych prób przekonania UE i czterech jej państw członkowskich (Francji, Niemiec, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii) do zaprzestania subsydiowania Airbusa, Stany Zjednoczone wniosły w 2004 roku skargę do WTO w sprawie dotacji.

 

W 2011 roku Światowa Organizacja Handlu stwierdziła, że ​​UE zapewniła Airbusowi 18 miliardów USD w latach 1968-2006. W szczególności dodano, że ​​europejskie subsydia („pomoc na start”) odegrały zasadniczą rolę w umożliwieniu Airbusowi uruchomienia produkcji dużych samolotów cywilnych, powodując straty dla Boeinga, któremu nie udało się sprzedać ponad 300 samolotów. Spadł z tego powodu udział amerykańskiego producenta w światowej sprzedaży pojazdów powietrznych.

 

W odpowiedzi na amerykańską skargę Bruksela usunęła dwie drobne dotacje, ale większość innych pozostawiła bez zmian. Bruksela przyznała również Airbusowi subsydia o wartości ponad 5 miliardów USD w ramach nowego pakietu pomocowego na uruchomienie produkcji modelu A350 XWB.

 

Stany Zjednoczone w marcu 2012 roku zwróciły się o ustanowienie Zespołu ds. Zgodności w celu rozwiązania problemu niewywiązania się UE z cofnięcia starych dotacji, a także wprowadzenia nowego dofinansowania i ich negatywnych skutków. Proces ten zakończył się wraz z wydaniem w maju 2018 roku raportu odwoławczego, w którym ustalono, że dotacje unijne na wysokowartościowe samoloty dwupasmowe spowodowały poważne szkody dla interesów USA.

 

Raport wykazał, że miliardy dolarów w ramach pomocy na uruchomienie produkcji samolotów A350 XWB i A380, spowodowały znaczny spadek sprzedaży samolotów Boeing 787 i 747, a także utratę przez Boeinga udziału w rynku bardzo dużych samolotów w UE, Australii, Chinach, Korei, Singapurze i ZEA.

 

Na podstawie raportu Stany Zjednoczone dążyły do ​​stworzenia środków zaradczych o wartości 11,2 mld USD rocznie, współmiernych do niekorzystnych skutków spowodowanych dotacjami unijnymi. UE zakwestionowała ten ruch i arbiter WTO ocenia obecnie te roszczenia.

 

Biuro Przedstawiciela Handlowego Stanów Zjednoczonych rozpoczyna proces nakładania sankcji, zgodnie z sekcją 301 ustawy o handlu z 1974 roku w celu identyfikacji produktów UE, na które mogą być nałożone dodatkowe cła do czasu zniesienia subsydiów przez UE.

 

Boeing odnotował ostatnio bardzo duże straty z powodu wycofania z produkcji usterkowego modelu 737 Max. Ostatnie dwie katastrofy z udziałem tych modeli podkopały zaufanie do Boeinga i przemysłu lotniczego w USA jako wyznacznika standardów bezpieczeństwa.

 

Katastrofy samolotu linii lotniczych Ethiopian z 10 marca i wcześniejsza katastrofa indonezyjskich linii Lion Air w październiku 2018 roku rzuciły światło na wadliwy sposób certyfikacji samolotów. Władze Boeinga próbowały obarczyć odpowiedzialnością za katastrofy pilotów, ale wstępny raport etiopskich władz stwierdził, że postępowali oni zgodnie z procedurami awaryjnymi Boeinga. Mimo to nie udało się ocalić samolotu. Władze Etiopii, obawiając się stronniczego raportu, wysłały czarne skrzynki do analizy we Francji, a nie do USA.

 

W USA Boeing jest szanowaną instytucją. Jak mówił prezydent Donald Trump, Boeing „to firma, która zbudowała bombowce, które wygrały II wojnę światową i której rakiety pomogły wynieść amerykańskich astronautów na Księżyc, a także stworzyła pierwszy udany pasażerski odrzutowiec”.

 

Kłopoty Boeinga zaczęły się wraz z wprowadzeniem daleko posuniętej automatyzacji produkcji i zbytniego polegania na elektronicznych czujnikach oraz wadliwych oprogramowaniach.

 

 

Źródło: bignewsnetwork.com / businessinsider.com

AS

 

 


DATA: 2019-04-10 15:23
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
4
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Jeśli Boening budował "bombowce które wygrały wojnę" oraz "rakiety które pomogły wnieść amerykańskich astronautów na księżyc" to znaczy że rząd USA pakował gigantyczne pienądze podatników amerykańskich w rozwój tej firmy w clach nie cywililnych. Hipokryzja nie zna granic z jedej i z drugiej strony.
ponad 1 rok temu / Krzysiek
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.