DZIŚ JEST:   18   LUTY   2019 r.

Św. Konstancji
Św. Szymona
Bł. Fra Angelica
 
 
 
 

Uczta eucharystyczna daje siłę do życia ofiarnego

Uczta eucharystyczna daje siłę do życia ofiarnego

Nie ulega wątpliwości, że Komunia św. leczy naszą zranioną naturę, a w szczególności gasi pożądliwość. Św. Jan Złotousty pisze: „Jeśli w kimś płonie namiętność, niech pośpieszy do źródła i ugasi żar”! Ojcowie Kościoła z zamiłowaniem tłumaczą uzdrowienie niewiasty chorej na krwotok (Łk 8, 44). Jeśli dotknięcie szaty Jezusowej uleczyło kobietę, jakaż siła lecznicza musi tkwić w Komunii Św., w której nie tylko dotykamy, ale spożywamy Jego Najświętsze Ciało i Krew.


Modlitwy liturgiczne bez przerwy mówią o tej kojącej mocy Eucharystii. Przed Komunią św. modli się kapłan: „Przyjęcie Ciała Twego, Panie Jezu Chryste, które ja niegodny sługa spożywać się ważę… niechaj posłuży mi ku obronie i uzdrowieniu duszy i ciała”. W uroczystość Niepokalanego Poczęcia błagamy: „Panie Boże nasz, niech Sakrament, któryśmy spożyli, wyleczy nas z ran tego grzechu, od którego szczególnym przywilejem ustrzegłeś Niepokalanie Poczętą”. W ostatnią niedzielę po Zielonych Świętach: „Daj, prosimy Cię, Panie, by zbawienna moc Sakramentu, któryśmy spożyli, uleczyła, cokolwiek w nas jest skażonego”.


Jak należy pojmować tę siłę leczniczą Eucharystii? Na podstawie modlitw liturgicznych, które ciągle mówią o lekarstwie duszy i ciała, trzeba przyjąć, że Komunia św. osłabia nieuporządkowane życie instynktów. Bo czyż to najściślejsze zespolenie całej naszej istoty z Chrystusem mogłoby się nie odbić dobroczynnie na niższej naturze? Św. Cyryl Jerozolimski wyraża się, że dzięki Eucharystii jesteśmy concorporei et consan-guinei Christi: „spokrewnieni i spowinowaceni z Chrystusem przez Ciało i Krew” (Catech. Mystagog. 22,4), Takie pokrewieństwo musi wywierać kojący wpływ. Św. Bernard pisze: „Jeśli już nie odczuwasz w sobie silnych poruszeń zmysłów, podziękuj Ciału i Krwi Pańskiej” (Serm. in Coena Dom. 3).


Przede wszystkim jednak Eucharystia wzmacnia w nas życie nadprzyrodzone. Słabość naszej natury tkwi głównie we władzach duchowych. Rozum jest zaciemniony. Rzeczy ziemskie i cielesne widzi zbyt wielkimi w porównaniu do wartości duchowych i nadprzyrodzonych. Wola osłabiona skłania się do złego i łatwo ulega niższym pożądaniom. Otóż Komunia św. wprowadza do duszy coraz więcej Bożego światła i Bożej miłości. Coraz lepiej widzimy, jak marne są przyjemności zmysłowe, a jak wielkim dobrem jest czystość. Zmniejsza się pragnienie rozkoszy. „Kto do mnie przychodzi, nie będzie łaknął” (J 6,35). Rosnąca w duszy miłość do Chrystusa daje siłę do podporządkowania prawu Bożemu życia popędów i do pełnej wierności Chrystusowi. Eucharystia więc jest naprawdę „pszenicą i winem, co rodzi dziewice” (Zach 9, 17).


Zastosowanie: Nie jest to przypadek, że w naszej samotności mamy przy sobie Jezusa Eucharystycznego. Tylko dzięki Niemu możemy znieść tę samotność, On wnosi w nią treść i szczęście. Ma się rozumieć, że ofiara i uczta eucharystyczna nie działa automatycznie, bez naszego współudziału. Nie zwalnia nas od wysiłku, od umartwienia i czujności. Przeciwnie, daje do tego siłę. Codzienna Msza i Komunia św. podsuwają nam wielkie łaski Boże. Obyśmy umieli obie dłonie po nie wyciągnąć i wykorzystać je w ciągu dnia! Obyśmy „nadaremnie łaski Bożej nie przyjmowali” (2 Kor 6, 1).


Bernardyn Goebel OFMCap. Przed Bogiem. Rozmyślania na wszystkie dni roku, t. I, Wyd. O.O. Karmelitów Bosych, Kraków 1965, s. 285-287.

 


DATA: 2018-05-28 07:41
AUTOR: O. BERNARDYN GOEBEL OFM CAP
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
4
 
 
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.