DZIŚ JEST:   21   MAJA   2019 r.

Św. Krzysztofa Magallanesa
Św. Jana Nepomucena
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 47  >   CYWILIZACJA

Tradycja

Tradycja

Tradycja to depozyt, w którym mądrość czasów minionych składa swe doświadczenie w podarunku dla śmiałej wizji przyszłości. Tradycja to tarcza, która chroni cywilizację przed zdziczeniem. Bez tradycji niemożliwy jest postęp. Prawdziwy postęp.

 

Kiedy mowa o tradycji, wielu ludziom przychodzi na myśl Anglia, królowa, Izba Lordów, rolls‑royce’y, cylindry, brytyjska dystynkcja i zrównoważenie…

 

Zależnie od okoliczności – zależnie od zmieniających się doznań, jakie stopniowo narzuca aktualny styl życia – zagadnienie tradycji wzbudza we współczesnych ludziach skrajnie odmienne reakcje.

 

Kiedy fascynuje ich zgiełk wielkich, nowoczesnych miast, kiedy zachwycają się dzisiejszymi olbrzymimi organizacjami, gigantycznym planowaniem i technologią, które sprawiają, że science fiction staje się rzeczywistością, wielu z nich tradycja jawi się jako smutne wstecznictwo. Pośród wichury obalającej wszelkie hierarchie tradycję odczuwa się jako krępujące jarzmo.

 

Kiedy jednak triumfująca wulgarność coraz bardziej egalitarnego świata, hałaśliwy, gorączkowy i pełen zamieszania rytm codziennego życia oraz brak stabilności zagrażający wszystkim instytucjom i prawom wywołują nerwicę, udrękę i stres u milionów ludzi we współczesnym świecie, wówczas zaczynają oni postrzegać tradycję jako wysublimowany odpoczynek dla duszy, jako przejaw zdrowego rozsądku, dobrego wychowania i ładu – słowem: sztuki mądrego życia.

 

Rodzi się zatem pytanie: jak rozumieć tradycję? Co powinniśmy myśleć o tych chwilach niepohamowanej tęsknoty oraz długich dniach i niezmiernego niesmaku tak podobnych do napadów głodu bądź gwałtownej utraty apetytu, na jakie cierpią niekiedy chorzy? Wielu ludzi nie ma pojęcia, jak rozstrzygnąć ów nieuchwytny, subtelny dylemat duchowy rozdzierający czasami ich dusze w tej kwestii. Z tego też powodu po prostu unikają oni powyższego tematu. To z kolei skutkuje bez wątpienia powstaniem muru milczenia w tejże sprawie. Na ogół jednak milczenie nie oznacza tu obojętności – przeciwnie: jest wynikiem rozterki oraz nadwrażliwości. Temat jest zbyt bolesny; czy nie lepiej zatem poniechać go i napić się?

 

Szkarłatne sztandary z prężącym się złotym lwem, które w tak wielu miastach całego świata wznoszą stowarzyszenia TFP, zachęcają, abyśmy nie tracili ducha ani też nie wykręcali się od problemu, ale go rozwiązywali, osiągając w ten sposób pokój wieczny, który w pełni dać może jedynie prawda (z pewnością zaś nie dadzą go nam wszystkie drinki świata).

 

Dlaczego nasz sztandar wywołuje reakcje o wiele żywsze niż symbole innych partii czy stowarzyszeń? Z jakiego powodu budzi sympatię bądź antypatię: jedni całują go ze czcią, wpatrują się weń, jak gdyby śpiewali hymn chwały, inni zaś czują niepohamowany zew podarcia go i rzucenia na ziemię? Jestem przekonany, że w znacznym stopniu dzieje się tak dlatego, że symbol ów podnosi omawianą tutaj kwestię.

 

Cóż zatem oznacza ów sztandar? Czy to, że przeszłość powinna była pozostać niezmieniona? A może to, że należy zaakceptować wszystko, co dzisiejsze?

 

Sztandar TFP nie ucieka przed problemem. On mu przeczy. Zaprzecza, jakoby tradycja była wyłącznie przeszłością i w związku z tym nie pasowała do teraźniejszości. Tymczasem prawdziwa tradycja z zasady nie opowiada się ani za przeszłością jako taką, ani za teraźniejszością jako taką. Prawdziwa tradycja zakłada dwie zasady. Po pierwsze, wszelkiego rodzaju autentyczny, żywy porządek rzeczy sam w sobie zawiera niegasnący impuls ku poprawie i doskonałości. Po drugie zatem, prawdziwy postęp nie polega na niszczeniu, ale na wznoszeniu się na szczyty. Krótko mówiąc, tradycja to suma przeszłości i pokrewnej jej teraźniejszości. „Dziś” nie powinno być zaprzeczeniem „wczoraj”, ale raczej jego harmonijną kontynuacją.

 

Ujmując rzecz bardziej konkretnie – nasza tradycja chrześcijańska stanowi niezrównaną wartość, która musi rządzić teraźniejszością. Na przykład, działa ona tak, aby równości nie rozumieć jako pozbywania się elit oraz jako apoteozy wulgarności; aby wolność nie służyła za pretekst dla chaosu i deprawacji; aby dynamika nie oznaczała szaleństwa; aby wreszcie technologia nie zniewalała człowieka. Słowem: tradycja dąży do tego, by postęp nie stał się nieludzki, trudny do zniesienia i nienawistny.

 

Tradycji nie chodzi o stłamszenie postępu, ale o chronienie go przed absurdalnym pobłądzeniem, które uczyni zeń zorganizowane barbarzyństwo.

 

„Folha de Sao Paulo”, 12 marca 1969

 

 

Plinio Corrêa de Oliveira

 

 

Zobacz także:

 

Rewolucja i kontrrewolucja

 

Rewolucja i kontrrewolucja

 

Krzyżowiec XX wieku

 

Krzyżowiec XX wieku

 

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

„Faszyści, wszędzie faszyści” – tak mniej więcej lewacki Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych widzi i opisuje Marsz dla Życia i Rodziny, który odbył się w minioną niedzielę w Białymstoku. W relacji zamieszczonej na społecznościowym profilu tej organizacji „faszyzm nacjonalizmem rasizm pogania”, jednak nie sposób doczytać się ani dopatrzeć, które konkretnie hasła uczestników tak oburzyły obrońców „politycznej poprawności”.

 
 

Nad Sekwaną narasta liczba profanacji katolickich miejsc kultu. W samej archidiecezji Poitiers doszło w ostatnich trzech miesiącach do kilkunastu włamań do kościołów. Za każdym razem celem włamania było tabernakulum i profanacja Najświętszego Sakramentu.

 

Wobec coraz większych napięć między Stanami  Zjednoczonymi i Iranem iracki kardynał Louis Raphaël Sako zaapelował do Waszyngtonu i Teheranu o dialog i ostrzegł przed skutkami „dalszej katastrofalnej wojny” na Bliskim Wschodzie. W liście przekazanym ambasadom obu krajów w Bagdadzie chaldejsko-katolicki patriarcha prosi ich przywódców politycznych o „wykazanie się mądrością” i poszukiwanie pokoju, poinformowała 21 maja rzymska agencja prasowa AsiaNews.

 

Sąd Okręgowy w Warszawie uniewinnił Marka Sz., wolontariusza Fundacji Pro – Prawo do Życia. Mężczyzna był oskarżony o rzekomą kradzież telefonu komórkowego jednej z feministek w trakcie ujęcia jej na gorącym uczynku usuwania banerów antyaborcyjnych. Tym samym sąd przyznał rację prawnikom Instytutu Ordo Iuris, którzy bronili pomówionego mężczyzny.

 

W niedzielnym wywiadzie udzielonym Fox News Channel prezydent Donald Trump powiedział, że to, iż demokratyczny kandydat na prezydenta Pete Buttigieg jest „zamężnym gejem” oraz że pojawia się publicznie ze swoim „mężem”, jest „absolutnie w porządku”. Dodał: „Myślę, że to świetnie” i „myślę, że to dobrze”.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.