TabOg) > 0): ?> headMeta()->setProperty('og:title', $this->TabOg['title']); ?> headMeta()->setProperty('og:type', $this->TabOg['type']); ?> headMeta()->setProperty('og:url', $this->TabOg['url']); ?> headMeta()->setProperty('og:image', $this->TabOg['image'] . '?v=' . rand(0, 9999)); ?> headMeta()->setProperty('og:description', $this->TabOg['description']); ?> TabOg['video']) != ''): ?> headMeta()->setProperty('og:video', $this->TabOg['video']); ?> headMeta()->setProperty('og:video:type', $this->TabOg['video_type']); ?> headMeta()->setProperty('og:site_name', 'Pch24.pl'); ?>
showSocial == 1): ?>
Nasz kanał RSS
DZIŚ JEST:   19   KWIETNIA   2019 r.

Wielki Piątek
Św. Leona IX, papieża
Św. Ekspedyta, męczennika
 
 
 
 

Tomasz A. Żak: Czy narodowa kultura i dziedzictwo wygrają choć raz?

Tomasz A. Żak: Czy narodowa kultura i dziedzictwo wygrają choć raz?
Fot. Jakub Porzycki/Forum

W lipcu Biuro Prasowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapowiedziało konkurs na stanowisko dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. A teraz, w grudniu, w dniu Świętego Mikołaja poinformowało, że kandydaci startujący w tym konkursie nie uzyskali rekomendacji żadnego z członków Komisji Konkursowej. Czy to oznacza przedłużenie kończącej się właśnie kadencji obecnej dyrektor, czy może jednak bezkonkursowe mianowanie nowego dyrektora?

 

Przypomnijmy, że konstrukcja statutowa Instytutu Teatralnego czyni z niego najważniejszego decydenta programowo-organizacyjnego branży teatralnej w Polsce, a wielomilionowy budżet daje możliwości animowania, dokumentowania i promowania, także zagranicą, tego, co w efekcie jest postrzegane, jako obraz polskiego teatru, a szerzej – polskiej kultury. Tymczasem praktyka funkcjonowania Instytutu, skądinąd instytucji rządowej, jest de facto niekoniecznie zgodna z deklaracjami obecnej władzy państwowej dotyczącymi kultury. 

 

Takiemu stanowi rzeczy nie należy się dziwić, bo Instytut Teatralny powstał kiedyś właśnie po to, aby poprzez sztukę teatru dekonstruować polskość, a naszą kulturę „odpolaczać”.  Wszystko w duchu tzw. europeizacji, traktowanej przez neomarksistowskie elity, jako ich światopoglądowy paradygmat. Dziwić się możemy jedynie temu, że stan taki jest od lat tolerowany.

 

Już sama zapowiedź konkursu wywołała histeryczne reakcje „znajomych i przyjaciół króliczka”, i branżowych i medialnych, także z zagranicy. Domagano się, aby Ministerstwo przedłużyło współpracę z obecną dyrektorką, bo „jest najlepsza”, a przedłużyć można przecież „bez procedury konkursowej”. I jak zwykle w takich sytuacjach pisano listy uzurpując sobie, że całe środowisko teatralne popiera panią dyrektor Buchwald. To oczywista nieprawda, ale trzeba uczciwie powiedzieć, że listów „w drugą stronę” nie było. Takoż głosów medialnych, które wsparłyby tę próbę naprawiania polskiej kultury.

 

Podobnie jest dzisiaj. Tak zwana prawa strona bardziej interesuje się „njusem” o koszulce, w jakiej paradował w Ameryce prezydent Wałęsa, niż tym, jakie „będzie młodzieży chowanie”. Tymczasem „rot front” jest więcej niż czujny. Oto o poranku dnia, w którym obradować miała komisja konkursowa w sprawie dyrektury w Instytucie Teatralnym (a także dzień przed), opublikowano szereg oświadczeń popierających dotychczasową dyrektor, startującą oczywiście w tym konkursie. I pewnie to tylko przypadek, że opublikowano na portalu e-teatr, którym zarządza tenże Instytut.

 

Niezależnie od tego, jak skończy się ta historia, warto zapisać, kto pod instytutową szafą wyśpiewywał „łubu-dubu… niech nam żyje prezes klubu”. Oto i lista „popieraczy”: Dyrekcja i Zespół Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, podpisał Robert Talarczyk; dyrekcja Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, podpisał Witold Mazurkiewicz - dyrektor naczelny i artystyczny; Dyrektor Łukasz Gajdzis i Zespół Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy; Romuald Wicza-Pokojski, założyciel Teatru Wiczy, dyrektor naczelny i artystyczny Miejskiego Teatr Miniatura,

p.o. dyrektora Opery Bałtyckiej; w imieniu zespołu Teatru Modrzejewskiej w Legnicy - Jacek Głomb, dyrektor; Dyrekcja i zespół Teatru Powszechnego w Łodzi, podpisała Ewa Pilawska, dyrektor; Marcin Kowalski, Dyrektor Teatru Polskiego w Poznaniu; Danuta Marosz i Seb Majewski wraz z zespołem Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu; Teatr Powszechny w Warszawie; Zbigniew Szymczyk, Dyrektor Wrocławskiego Teatru Pantomimy oraz Zespół Wrocławskiego Teatru Pantomimy; Dyrekcja i Zespół Teatru im Jana Kochanowskiego w Opolu, podpisał Norbert Rakowski

Dyrektor Teatru; Dyrekcja i zespół Teatru Współczesnego w Szczecinie, podpisały Mirosław Gawęda i Anna Augustynowicz, Dyrektor Naczelny i Dyrektor Artystyczny; Karolina Ochab Dyrektorka i Krzysztof Warlikowski Dyrektor Artystyczny oraz Zespół Nowego Teatru w Warszawie; Zespół TR Warszawa; dyrekcja Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, podpisali Andrzej Seweryn (Dyrektor Naczelny) i Janusz Majcherek (Dyrektor Artystyczny).

 

Listę tę uzupełnia akt „poparcia i wdzięczności” wyrażony przez tzw. Zespół Teatru Polskiego - w podziemiu, co podpisał ichni zarząd - Igor Kujawski, Tomasz Lulek, Kasia Majewska (producentka), Piotr Rudzki (kurator artystyczny), Paweł Świątek. Grono powyższe można najlepiej skojarzyć z otworami gębowymi zalepionymi taśmą i fotografowanymi dwa lata temu pod Teatrem Polskim we Wrocławiu. A jeżeli jest już to „łubu-dubu”, to w finale nie mogło zabraknąć podpisów kierowników i kierowniczek wszystkich działów merytorycznych Instytutu Teatralnego oraz osób tworzących Zespół IT, co podpisali: Agata Adamiecka, kierowniczka Działu Naukowo-Wydawniczego, Justyna Czarnota, kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru, Anna Hausner, kierowniczka Biblioteki i Czytelni, Monika Krawul, kierowniczka Pracowni Dokumentacji Teatru im. Barbary Krasnodębskiej, Łukasz Orłowski, kierownik Działu Komunikacji i Promocji, Olga Sobkowicz, kierowniczka Działu Organizacji, Edyta Zielnik, kierowniczka Działu Współpracy z zagranicą. A na końcu wszystkie te podpisy publikująca Redakcja wortalu e-teatr.

 

Czas na to, aby Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wicepremier Gliński, dokonał zmiany tych, jak sam stwierdził, „ideologicznych jaczejek". Polska, jak świeżego powietrza, potrzebuje polskiego teatru. A polski teatr potrzebuje choć jednej obiektywnej instytucji, która wobec niemal bezalternatywnej dominacji postmarksistów na krajowych scenach, pozwali uczestniczyć w życiu kulturalnym, w ofercie kultury wysokiej, tej dotąd wykluczonej większości. Jednocześnie, co się wiąże z powyższym, czas na to, aby ta instytucja rządowa zaczęła sprzyjać budowaniu teatru otwartego na wieloaspektowość sztuki, a przede wszystkim na jak dotąd poniewieraną polską tradycję i jej narodowe artefakty.

 

Tomasz A. Żak 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


DATA: 2018-12-12 08:36
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
4
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Brawo. Artykuł doskonale oddaje sedno sprawy.
4 miesiące temu / tespis
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 
string(5) "64717"

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.