DZIŚ JEST:   06   CZERWCA   2020 r.

Pierwsza Sobota
Św. Norberta, biskupa
Bł. Marii Karłowskiej, zakonnicy
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 54  >   NASZE DZIEDZICTWO

Grzegorz Kucharczyk

Tchórzostwo pasterzy, chciwość władzy, męczeństwo ludu


Ogłoszona niedawno w Lund protestancko-katolicka deklaracja, w myśl której katolicy i protestanci ponoszą równą winę za zranienie widzialnej jedności Kościoła, maluje wyjątkowo jednostronny obraz historii. A dzieje reformacji w Szwecji znakomicie to egzemplifikują.

 

W Szwecji – podobnie jak w przypadku państw północnoniemieckich, Anglii czy sąsiedniej Danii – decydującym czynnikiem przesądzającym o nadaniu impetu ruchowi reformacyjnemu nie był „głos ludu”, ale odwrotnie: działanie władzy państwowej wbrew ludowi.


W kraju Trzech Koron protestantyzm został narzucony odgórnie i przez długie dziesięciolecia musiał korzystać ze wsparcia władcy, który – bynajmniej nie za sprawą jakiegoś porywu serca poszukującego „czystej wiary” (jak w propagandzie protestanckiej nazywano poglądy Lutra) – zdecydował się wystąpić przeciw Kościołowi katolickiemu.


Władcą tym był Gustaw Waza, który na początku lat dwudziestych XVI wieku stanął na czele antyduńskiego powstania, które ostatecznie wyniosło go do korony. Na początku tegoż wieku Kościół w Szwecji nie przeżywał jakiegoś dramatycznego, wewnętrznego (duchowego czy intelektualnego) kryzysu.


U progu panowania Gustawa Wazy istniało w Szwecji około pięćdziesięciu fundacji klasztornych, na czele z cieszącym się od lat wielką estymą zarówno królów i możnowładztwa, jak również prostego ludu klasztorem Sióstr Brygidek w Vadstenie. Znajdujący się w tym samym miejscu zakon męski, odwołujący się do duchowego dziedzictwa świętej Brygidy, uczynił z klasztoru najważniejszy w całym państwie ośrodek życia kulturalnego. Posiadał on niezwykle zasobną jak na owe czasy bibliotekę (ponad tysiąc woluminów), a w jego murach prowadzono ożywioną działalność translatorską, która położyła fundament pod przyszły szwedzki język literacki (Lars Olof Larsson).


Pod koniec XV wieku pojawiły się w Szwecji nowe domy klasztorne: kartuzów w Mariefred czy joannitów w Kronobeck. Istniejące już wcześniej klasztory dominikanów i franciszkanów w Sztokholmie, Skänninge, Söderköping i Kalmarze bynajmniej nie skarżyły się na brak powołań. Charakterystyczne było również, że pod koniec XV stulecia stan duchowny coraz mocniej otwierał się na inne stany. Coraz liczniejsza rzesza duchownych (w tym biskupów) pochodziła ze stanu mieszczańskiego i chłopskiego. Wszystko to nie świadczyło bynajmniej o kryzysie Kościoła w Szwecji.

 

„Reforma” – dzieło chciwości

Zwycięski Gustaw Waza potrzebował jednak pieniędzy. Długi, które zaciągnął na wojnę z Duńczykami w Lubece, były potężne. Na tron wyniosła go szlachta i chłopstwo. Trudno więc było – przynajmniej na tym etapie – łupić te właśnie stany. Do złupienia natomiast pozostawały dobra kościelne, które – jak głosili obecni w najbliższym otoczeniu Gustawa Wazy adepci nauczania doktora Lutra (odpadły od Kościoła ksiądz Lars Andersson, podpisujący się jako Laurentius Andrae) – powinny zostać natychmiast przejęte jako „własność ludu” dla „dobra ludu”. Cały lud nie mógł jednak zajmować się administrowaniem tymi dobrami, tym bardziej, że i wśród ludu nie brakowało „papistów”. Bezpieczniej więc będzie, gdy lud odda skonfiskowane w jego imieniu dobra kościele w gestię swojego reprezentanta, czyli władcy świeckiego





Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
 

Były czeski przywódca skrytykował w wywiadzie dla katolickiego portalu La Nuova Bussola Quotidiana nadużywanie przez rządy epidemii do wprowadzania surowych ograniczeń społecznych. Zaznaczył, że o ile na początku rozprzestrzeniania się wirusa, gdy nieznane było jego faktyczne oddziaływanie i szkodliwość, było to jakoś uzasadnione, to już wraz z upływającymi tygodniami sytuacja miała się inaczej.

 
 

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział odblokowanie w najbliższym czasie granicy z Litwą. – Ponieważ Litwa ma otwarte granice z Łotwą i Estonią, to można powiedzieć, że z trzema przyjaciółmi bałtyckimi będą otwarte w ciągu najbliższych dni – doprecyzował.

 

 

Propagowanie i finansowanie z pieniędzy podatników oraz wszelkich organizacji lobby homoseksualnego poprzez m.in. instytucje unijne czy władze miast oraz koncerny wpisuje się w koncepcję zrównoważonego rozwoju i budowania tzw. odporności gospodarek. Światowe Forum Ekonomiczne przekonuje, że tylko te miasta, które afirmują subkulturę LGBT+ mają szansę na szybkie wyjście z szoku po pandemii COVID-19. Przedstawiciele agend oenzetowskich mówią także, iż bez upowszechnienia aborcji i sterylizacji niemożliwe jest osiągnięcie zrównoważonego rozwoju.

 

„Nie mogę zamknąć domu Bożego” – odpowiedział 35-letni terrorystom z Państwa Islamskiego ksiądz Ragheed Ganni. Krótko potem został zamordowany, jego proces beatyfikacyjny zakończył swój etap diecezjalny w sierpniu zeszłego roku. Niedawno ukazała się książka opisująca jego historię.

 

Prezydent Brazylii zapowiedział, że jego państwo może opuścić struktury Światowej Organizacji Zdrowia ze względu na jej jednostronną polityczną aktywność.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.