DZIŚ JEST:   15   GRUDNIA   2019 r.

III Niedziela Adwentu
Św. Maryna
Św. Marii od Krzyża di Rosa
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 11  >   Prawda, dobro piękno

Beata Górecka

Sztuka burżuazji w stolicy rewolucji


Mistrzowsko wykonane obrazy, powstałe w latach 1815-1848 – portrety eleganckich kobiet, mężczyzn i dzieci, zachwycające pejzaże i sceny rodzajowe oraz zadziwiające precyzją szczegółów martwe natury można podziwiać do 15 listopada w Muzeum A. Puszkina w Moskwie, na wystawie Biedermeier ze zbiorów księcia von und zu Liechtenstein. Wraz z grafiką pochodzącą z tego okresu oraz wyrobami rzemiosła artystycznego będą stanowić prawdziwą ucztę dla koneserów sztuki. Gromadzone przez kolejne pokolenia książąt z rodu Liechtenstein dzieła pozwolą zapoznać się z nieco zapomnianym okresem rozwoju sztuk plastycznych w krajach niemieckojęzycznych znajdujących się pod panowaniem i wpływem dworu cesarskiego w Wiedniu.

Okres pokoju, jaki nastąpił po Kongresie Wiedeńskim kończącym w Europie wojny napoleońskie, wpłynął korzystnie na rozkwit malarstwa i innych dziedzin sztuki. Dwór cesarski, a także związana z nim arystokracja oraz bogate mieszczaństwo, chętnie zlecało artystom wykonanie obrazów i przedmiotów upiększających wnętrza ich pałaców i domów. Zaczęły powstawać dzieła, w których bez względu na tematykę, próbowano odtworzyć specyficzny nastój idealnego świata zachowującego równowagę pomiędzy Bogiem, naturą i człowiekiem. Na ogół rezygnowano z tak charakterystycznych dla poprzednich epok motywów mitologicznych. „Bohaterami” kompozycji malarskich zostali zwykli ludzie ukazani przy wykonywaniu codziennych czynności, w otoczeniu rodziny i przyjaciół, w zacisznych domowych wnętrzach lub na tle przepojonych światłem pejzaży. Ten rodzaj malarstwa zaczęto wkrótce nazywać określeniem biedermeier – od nazwy nurtu w kulturze, który rozwinął się w owym czasie szczególnie w środowiskach mieszczańskich krajów Europy Środkowej, zaznaczając się wyjątkowym stylem w sztukach dekoracyjnych i wyposażeniu wnętrz.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

„Miłość i Miłosierdzie” Michała Kondrata utrzymuje się na wysokiej pozycji wśród najpopularniejszych filmów sprzedawanych w wersji płytowej. Fabularyzowany dokument o dziejach kultu Bożego Miłosierdzia według objawień świętej siostry Faustyny Kowalskiej zbiera kolejne dowody uznania widzów.

 
 

Niemożliwe jest przeniknięcie wszystkich zamiarów i postanowień Bożych. Każdy czas jest dobrym aby Bóg w nim działał, lecz każdy czas może być trudny, aby to działanie było naprawdę skuteczne – mówi w rozmowie z tygodnikiem „Idziemy” ks. prof. Waldemar Chrostowski.

 

Porównania aborcji do holocaustu może użyć każdy człowiek, który ceni po prostu życie człowieka i który chce zaprotestować przeciwko śmierci niewinnego człowieka, niezależnie od tego, jakiej jest narodowości, rasy, religii i ile ma miesięcy, dni czy lat. Dlatego porównanie tych cierpień i porównanie tych śmierci jest bardzo uzasadnione – podkreślał ks. prof. dr hab. Paweł Bortkiewicz w felietonie z cyklu „Myśląc Ojczyzna” na antenie Telewizji Trwam i Radia Maryja.

 

„Prezydent Francji Emmanuel Macron w wypowiedzi po Radzie Europejskiej tłumaczył znaczenie konkluzji Rady i nikomu nie groził”, napisał w komunikacie ambasador Francji w Polsce Frederic Billet odnosząc się do piątkowej wypowiedzi prezydenta po Radzie Europejskiej.

 

Jesteśmy gotowi, by wraz z sąsiadami, w tym z Rumunią, zbudować nową Europę Środkową, taką, w której nie tylko jesteśmy dostawcami dla Europy Zachodniej, ale też jednym z odnoszących największe sukcesy na świecie i najbardziej konkurencyjnych obszarów – oświadczył w sobotę premier Węgier Viktor Orban, który wziął udział w uroczystościach upamiętniających wybuch rewolucji przeciw dyktaturze Nicolae Ceausescu w Rumunii w 1989 r.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.