DZIŚ JEST:   20   STYCZNIA   2019 r.

II Niedziela zwykła
Św. Sebastiana, męczennika
Św. Fabiana, papieża, męczennika
 
 
 
 

Szkaplerz czerwony – znak Męki Pańskiej

Szkaplerz czerwony – znak Męki Pańskiej
Matthias Stom (fl. 1615–1649) [Public domain], via Wikimedia Commons

„Ci, którzy nosić go będą, otrzymają w każdy piątek zupełne win swych odpuszczenie oraz wielkie pomnożenie wiary, nadziei i miłości” – powiedział Pan Jezus w objawieniu skierowanym wobec Apolonii Andriveau. Chrystus, trzymając w ręce szkaplerz czerwony, zachęcił do praktykowania tradycyjnych form pobożności.

 

Ludwika Apolonia Andriveau urodziła się w 1810 r. w majętnej rodzinie. Po śmierci matki rodzina umieściła ją w klasztorze sióstr elżbietanek, gdzie zyskała opinię najzdolniejszej uczennicy. Władze zgromadzenia miały nadzieję na wstąpienie do ich wspólnoty młodej Ludwiki. Jednak w wieku dwudziestu trzech lat postanowiła rozpocząć formację zakonną w Zgromadzeniu Sióstr Miłosierdzia (popularnie nazywanych szarytkami), założonym przez św. Wincentego à Paulo w 1633 r. Została skierowana do pracy z dziećmi. Z powodu złego stanu zdrowia przełożeni przenieśli siostrę Apolonię do posługi w zakrystii. Największą jednak radość sprawiało jej opiekowanie się chorymi i ubogimi, w których widziała cierpiącego Chrystusa. Zmarła w 1895 r. opatrzona świętymi sakramentami.


Od 26 lipca do 14 września 1846 siostra  Apolonia otrzymała łaskę objawień prywatnych, z których zwierzyła się swojemu stałemu spowiednikowi. Kapłan ten nakazał zakonnicy spisanie wszystkich wizji. Siostra Apolonia zapisała między innymi: „Gdy modliłam się wieczorem w kaplicy, zauważyłam Chrystusa Pana odzianego w długą szatę koloru purpury oraz błękitny płaszcz. Ale nie była to już twarz znużona bólami zadanymi w pretorium, jaką widziałam kilka dni przedtem w czasie Mszy św. Było to uosobienie piękna.


Pan Jezus trzymał w prawej ręce szkaplerz szkarłatny. Na jednej stronie szkaplerza był przedstawiony Zbawiciel ukrzyżowany, u stóp krzyża narzędzia Jego bolesnej Męki. Dostrzegłam również słowa: Święta Męko Pana naszego Jezusa Chrystusa zbaw nas. Na drugiej stronie szkaplerza widniało Najświętsze Serce Jezusa i Maryi, a pomiędzy nimi był krzyż, wokoło napis: Najświętsze Serce Jezusa i Maryi strzeżcie nas”.


Pan Jezus zapowiedział również, że wszystkim, którzy będą ze czcią nosili czerwony szkaplerz, co piątek będzie zsyłał odpuszczenie win oraz pomnożenie cnót. Siostra Apolonia w swoich relacjach z objawień wyrażała nadzieję, że Kościół chętnie udzieli pozwolenia na rozpropagowywanie tego dewocjonalium oraz zwiąże z nim wiele odpustów. Zwierzała się również, że często bardzo intensywnie myśli o Męce Pańskiej. Przyznała, że „odkąd widziałam Pana Jezusa na Krzyżu, myśleć mogę jedynie o Jego Męce. Prawie zawsze słyszę wraz z Nim wrzaski Jego okrutnych katów w pretorium”.


Objawienia siostry Apolonii miały również charakter nieco polityczny.  Czytając jej relację z objawień, widać jak na dłoni troskę szarytki o swoją ojczyznę – Francję – która tkwiła w rewolucyjnym zamęcie. Siostra przytaczała słowa Pana Jezusa, który mówił: „Francja nie zginie, zbawię ją przez mój Krzyż, do którego mnie miłość przybiła”. Jednak wizjonerka uzależniła nawrócenie „najstarszej córy Kościoła” od propagowania w niej kultu Męki Pańskiej i praktyki noszenia czerwonego szkaplerza. Siostra Apolonia zachęcała również do szczególnego przeżywania każdego piątku, jako dnia Męki i Śmierci Pana Jezusa. Relacjonowała, że Boski Mistrz niezwykle cierpi z powodu oziębłości katolików, którzy w piątek nie zachowują nakazanego postu i wstrzemięźliwości od zabaw. Przekazała również, że Pan Jezus prosi o to, by księża misjonarze zwrócili się do Stolicy Apostolskiej z prośbą o możliwość odprawiania w każdy piątek Mszy wotywnej o Męce Pańskiej. Chrystus zapowiedział, że odpowiedź Rzymu będzie pozytywna. Tak też się stało.


Władzę poświęcenia i nałożenia Szkaplerza Męki Pańskiej mają jedynie kapłani ze Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego à Paulo. Pobożnie noszący szkaplerz mogą uzyskać odpusty, które zatwierdził w 1847 r. papież bł. Pius IX. Odpust zupełny można uzyskać w dzień nałożenia szkaplerza, w każdy piątek (warunkiem dodatkowym jest rozważanie Męki Pańskiej) oraz w godzinę śmierci. Z kolei odpust cząstkowy można uzyskać w każdy dzień tygodnia za co najmniej półgodzinne rozważanie Męki Pańskiej oraz za ucałowanie „ze skruszonym sercem” szkaplerza i odmówienie modlitwy: „Te ergo quaesumus, tuis famulus subveni, quos pretioso sanguine redemisti” („Przeto Cię błagamy, ratuj sługi Twoje, któreś Krwią Twoją najdroższą odkupił”).


Szkaplerz czerwony można uzyskać pod adresem:

Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia Św. Wincentego à Paulo

ul. Warszawska 8

31-155 Kraków

tel.: 12 422 99 74

 


Kajetan Rajski


DATA: 2013-10-03 15:44
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Może się mylę (jeśli tak - przepraszam i proszę o korektę), ale: 1) nie ma formy "dewocjonalium", bo to plurale tantum (jak "perfumy", "drzwi" &c.), które zresztą pochodzi od łac. "devotionlis", czyli forma pojedyncza to "devotionale", a nie "devotionalium"; 2) odpusty bł. Piusa IX są już chyba nieważne; 3) nie chodziło przypadkiem o odpust w piątek, a nie odpuszczenie win? Bo to by znaczyło, że mając szkaplerz, nie trzeba się spowiadać; 4) skąd passus o zabawach w piątek? Z tego co mi wiadomo, ich zakaz wymyślili parę lat temu polscy biskupi.
ponad 5 lat temu / A.R.
 
@MR Ci, ktorzy zniesli obowiazek postu w piatek, nie wierza w tzw. poboznosc ludowa - pewnie uwazaja, ze przynosi ona ujme Kosciolowi. Niektorzy nie chca udzielac Komunii Swietej na kleczaco, jakby byla jakas obraza - moze dobrego smaku? Liczni duchowni nie wierza w objawienia prywatne swietych Kosciola. Wierza za to w postep, latwo strawny i wesoly przekaz ewangeliczny i ogolnie - Kosciol w sluzbie ludzi, a nie Pana Boga.
ponad 5 lat temu / DM
 
A to ciekawe!Czy mógłbym uzyskać więcej szczegółów na temat zniesienia odpustów przez Pawła VI oraz o zniesieniu postu w piątki?Jakiś zacofany niemal średniowieczny się poczułem.
ponad 5 lat temu / Hugon de Payns
 
Pan Rajski nie doczytał, że Paweł VI zniósł wszystkie odpusty? A sprawdził, czy odpusty na ten szkaplerz przywrócono lub unormowano?
ponad 5 lat temu / Michał
 
---Boski Mistrz niezwykle cierpi z powodu oziębłości katolików, którzy w piątek nie zachowują nakazanego postu i wstrzemięźliwości od zabaw.---A ci którzy znieśli obowiązek postu w piątek, czyż nie powiększyli tych cierpień?
ponad 5 lat temu / MR
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.