DZIŚ JEST:   24   MARCA   2019 r.

III Niedziela Wielkiego Postu
Św. Katarzyny Szwedzkiej
Bł. Szymona Łukacza, męczennika
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 66  >   KOŚCIÓŁ

Synodalność ma trwać!

Synodalność ma trwać!

Czekamy na posynodalną adhortację papieża Franciszka. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie – jak poprzednio – w znacznej mierze oparta na dokumencie końcowym synodu, czy też będzie z nim… tożsama. Synod na temat młodzieży był bowiem wyjątkowym zgromadzeniem biskupów, również z powodu tego, co może znaleźć się w nowym papieskim dokumencie.

 

Na trzy tygodnie przed rozpoczęciem tak zwanego „synodu młodych” ogłoszono konstytucję apostolską Episcopalis communio. Na jej łamach Ojciec Święty zapowiedział, że Kościół czeka nowa droga – droga synodalności. Co za tym idzie? Otóż dokumenty przyjęte przez synod, ciało parademokratyczne, mogą stać się teraz, niejako z automatu, aktami zwyczajnego nauczania, a więc Magisterium Kościoła. Informacja ta ucieszyła zwolenników demokratyzacji Kościoła, ale przeraziła wszystkich pamiętających dzieje powstania dokumentu kończącego synod o rodzinie – głosowano wtedy przecież nad swoistą „legalizacją rozwodów” oraz uznaniem pierwiastków dobra w „rodzinach jednopłciowych”!

 

LGBT nie, homo – tak

 

Podczas synodu na temat młodzieży rozmawiano również o homoseksualistach. Tym razem jednak używając przyjaznego względem nich akronimu LGBT – czego sami zażądali. Sformułowanie katolicy LGBT (przypomnijmy, że chodzi o lesbijki, „gejów”, biseksualistów i transseksualistów) pojawiło się również po raz pierwszy w dziejach pism kościelnych w oficjalnym dokumencie roboczym synodu. Przygotowujący synod sekretariat nie widział w tym absolutnie nic zdrożnego.

Powiedzieć, że dokument roboczy wywoływał z tego powodu kontrowersje, to nic nie powiedzieć. Ba, znalazła się nawet grupa biskupów żądająca… odwołania biskupiego zgromadzenia, sugerując, że nie wolno rozmawiać o sprawach młodych ludzi (w dodatku używając sformułowania LGBT) w dobie wielkich skandali homoseksualnych wstrząsających Kościołem. Mowa oczywiście o haniebnych czynach duchownych z USA, a także ujawnionych przez arcybiskupa Carla Marię Vigano sposobach ukrywania tych okropnych grzechów przez niektórych duchownych z Watykanu.

Najchętniej głos w „sprawie LGBT” zabierali biskupi z Afryki. Hierarchowie z Czarnego Lądu wprost zapowiadali, że nie zagłosują za taką wersją dokumentu, w której pojawi się wspomniany akronim. Tłumaczyli to na różne sposoby – jedni nie kryli oburzenia ocieplaniem relacji ze środowiskiem dewiantów, inni zaś powtarzali, że gdyby w ich kraju zapytać, co to znaczy LGBT, nikt nie umiałby odpowiedzieć! Biskupi Zachodu już tacy nieprzejednani nie byli – oto wikariusz generalny przy kardynale Marksie, ksiądz Peter Beer oznajmił, że archidiecezja monachijska zatrudnia wielu homoseksualnych księży i innych pracowników pełniących wspaniałą służbę dla Jezusa. Z kolei grupa robocza synodu kierowana przez amerykańskiego kardynała Blaise’a Cupicha postulowała uznanie przez Kościół innych form rodziny, a jeszcze inni uczestnicy synodu pragnęli dowartościowania odmiennych niż standardowe form przeżywania seksualności.

 

O czym właściwie traktował synod?

 

Oprócz tego na synodzie bardzo wiele mówiono o migracji, ekologii, działalności charytatywnej, ekonomii, ochronie klimatu, szczęśliwym życiu, pomocy ubogim, roli kobiet w społeczeństwie i o młodości. Co z Panem Jezusem i z nauczaniem o Nim wszystkich narodów? Co z Dziesięciorgiem Przykazań? Co z szacunkiem do Najświętszego Sakramentu? Co z prawdami wiary, grzechami głównymi, cnotami kardynalnymi, uczynkami miłosierdzia wobec duszy? O nich – warto zdać sobie z tego sprawę – nie mówiono nic lub prawie nic. Co więcej, gdy podczas jednej z konferencji prasowych jeden z dziennikarzy zapytał, czy młodym przypomina się naukę moralną Kościoła, wśród hierarchów zapanowała kłopotliwa cisza, której towarzyszyło bezradne rozglądanie się dookoła i przewracanie oczami.

 

Biskupi chętnie za to opowiadali dziennikarzom, że podczas synodu to oni uczą się od młodych. Będąc w Rzymie, słyszeliśmy to z ust hierarchów dziesiątki razy. Część komentatorów zauważała, że to wyraźny koniec podziału na Ecclesia docens i Ecclesia discens, czyli Kościół nauczający i Kościół nauczany, ale mało kto zwracał uwagę na takie trudne łacińskie słowa, tym bardziej, że po raz pierwszy na synodzie nie zorganizowano łacińskiej grupy językowej…

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 

 

1794 – na krakowskim Rynku odczytano akt powstania, po czym Tadeusz Kościuszko złożył przysięgę, obejmując władzę nad insurekcją, która od jego nazwiska otrzymała nazwę kościuszkowskiej. Wydarzenie to uznaje się za początek powstania, choć już od 12 marca na Kraków maszerowała brygada jazdy pod komendą gen. Antoniego Madalińskiego.

 

 
 

Lewackie pismo „Krytyka Polityczna” nie może żyć bez państwowych dotacji. Najwidoczniej trudno znaleźć odbiorców prezentowanych w nim treści, którzy sami chcieliby go po prostu kupić.

 

W wielu miastach Europy odbyły się w sobotę protesty przeciwko dyrektywie ograniczającej wolność w internecie czyli tzw. ACTA2. Dyrektywa jest obecnie na ukończeniu. Dopracowują ją przedstawiciele państw członkowskich UE.

 

Amerykańska Polonia organizuje protest przeciwko ustawie S.447, która ma stanowić wsparcie dla środowisk żydowskich w sprawie roszczeń majątkowych wobec Polski.

 

Ponad 250 rodziców oraz dzieci po raz kolejny protestowało w piątek, w brytyjskim Birmingham przeciwko lekcjom wychowania seksualnego, w którym jest mowa również o związkach osób tej samej płci.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.