DZIŚ JEST:   01   KWIETNIA   2020 r.

Św. Hugona, biskupa
 
 
 
 

Surogacja dla homoseksualistów? Izraelski Sąd Najwyższy podjął decyzję

Surogacja dla homoseksualistów? Izraelski Sąd Najwyższy podjął decyzję

W Izraelu Sąd Najwyższy zezwolił na surogację. Nowe regulacje dotyczyć będą  tzw. macierzyństwa zastępczego dla osób tej samej płci oraz samotnych mężczyzn, chcących mieć dzieci. 

 

Do 2018 r. prawo zezwalało na surogację w przypadku heteroseksualnych par małżeńskich. Nieco później dostęp do „macierzyństwa zastępczego” uzyskały również pary lesbijskie i samotne kobiety.

„Wygraliśmy! To emocjonujący dzień. Izrael zrobił w końcu krok w kierunku krajów rozwiniętych na świecie w zakresie praw dla osób LGBT” – napisała w oświadczeniu Julien Bahloul, rzecznik Stowarzyszenia Gejów z Izraela.

 

Bahloul zaskarżyła ustawę z 2018 r., która nie zezwalała na surogację dla homoseksualistów. „Cieszymy się, że Sąd Najwyższy podjął tę odważną i sprawiedliwą decyzję” – dodała.

Sędziowie w czwartkowym orzeczeniu dali parlamentowi 12 miesięcy na „położenie kresu dyskryminacji par osób tej samej płci i samotnych mężczyzn”.

 

Decyzja zapadła na kilka dni przed wyborami powszechnymi w Izraelu, kraju uznawanym za pioniera w dziedzinie homopraw.

 

Partie sprzymierzone z premierem Benjaminem Netanjahu, w szczególności ugrupowania ortodoksyjne, są zdecydowanie przeciwne dopuszczaniu surogacji dla samcołożników.

 

Główny rywal Netanjahu, Benny Gantz, szef Partii Niebiesko-Biali powiedział, że tylko rząd pod jego kierownictwem może przedstawić prawo zgodne z orzeczeniem Sądu Najwyższego.

 

Izrael był pierwszym krajem w Azji uznającym homoseksualizm i związki osób tej samej płci. Chociaż małżeństwa osób tej samej płci nie są zawierane w tym kraju, to jednak Izrael uznaje pseudo-małżeństwa osób tej samej płci zawierane zagranicą.

 

W 1992 r. izraelscy prawodawcy zakazali dyskryminacji ze względu na „orientację seksualną”. Po decyzji sądu w 2008 r. pary jednopłciowe mogą adoptować dzieci. Samcołożnicy mogą również służyć w armii.

 

Tel Awiw zaś często nazywany jest jednym z najbardziej przyjaznych miast dla homoseksualistów na świecie, słynącym z corocznej tzw. parady równości.

 

Państwo Izrael, które odziedziczyło Buggery Act z 1533 r. jako część kodeksu prawnego brytyjskiego mandatu, w latach 60. zmieniło prawo. Regulacje brytyjskie wykorzystywano jako „okoliczności obciążające” w przypadku innych przestępstw seksualnych i było kilka przypadków żołnierzy sądzonych za akty homoseksualne przed sądami wojskowymi. Prokurator generalny postanowił na początku lat 60. XX wieku, a izraelski Sąd Najwyższy orzekł w 1963 r., że prawo nie powinno być stosowane do działań między osobami dorosłymi wyrażającymi zgodę na współżycie.

 

Zakaz dobrowolnych aktów seksualnych osób tej samej płci został formalnie uchylony przez Kneset w 1988 r. Wiek zgody na akty homoseksualne i heteroseksualne wynosi 16 lat.

 

W latach 1994–2007 izraelskim parom osób tej samej płci przyznano liczne przywileje, w tym zezwolono na adopcję dzieci. W ostatnich latach zezwolono parom płci przeciwnej na podpisanie umowy w sprawie macierzyństwa zastępczego z matką zastępczą. W lipcu 2018 r. Kneset uchwalił projekt ustawy o przyznaniu prawa do macierzyństwa zastępczego samotnym kobietom, ale odrzucił poprawkę, która obejmowałaby pary osób tej samej płci. Premier Benjamin Netanjahu poparł ją, jednak później zagłosował przeciwko z powodu oporu grup orotodoksyjnych. Następnie około 100 tys. osób zaprotestowało w Tel Awiwie przy poparciu korporacji, w tym Apple Inc., Microsoft, Israir Airlines i wielu innych, by zezwolić na surogację dla homoseksualistów. Badanie opinii publicznej przeprowadzone w lipcu 2018 r. wykazało, że 57 proc. Izraelczyków opowiada się za macierzyństwem zastępczym dla osób tej samej płci.

 

W czwartek izraelski Sąd Najwyższy orzekł, że pary tej samej płci powinny uzyskać dostęp do macierzyństwa zastępczego, twierdząc, że obecne regulacje naruszają  „prawo do równości”.

Surogacja, czy też tzw. macierzyństwo zastępcze wykorzystuje technologię in vitro i tzw. matkę zastępczą, która godzi się za odpłatnością lub z „pobudek altruistycznych” na ciążę i urodzenie dziecka danej parze czy osobie.

 

„Matka zastępcza” w wyniku zapłodnienia pozaustrojowego (in vitro) zachodzi w ciążę i rodzi dziecko z zamiarem oddania go innej osobie lub parze.

 

Niektórzy akademicy przedstawiają surogację jako doskonałą procedurę dla wszystkich stron, zwłaszcza zaś dla kobiet z anomaliami, uniemożliwiającymi zajście w ciążę, które chcą być matkami i dla par homoseksualnych oraz samotnych lesbijek czy sodomitów pragnących spełnić się jako ojcowie.  

 

Głównym ryzykiem związanym z macierzyństwem zastępczym jest powikłanie położnicze oraz ciąża mnoga.  Oprócz ryzyka fizycznego, surogacja może być przyczyną traumy emocjonalnej. Jak stwierdza badanie Fostera (1987), ​​wiele matek zastępczych boryka się z problemami emocjonalnymi po oddaniu dziecka.

 

Surogacja wywoływała już w przeszłości sporo etycznych debat. Prawnicy i bioetyce zastanawiają się nad statusem macierzyństwa zaangażowanych kobiet: Jaki może być związek między matką genetyczną, „matką ciążową” i „matką społeczną”? Czy możliwe jest społecznie lub prawnie przyjęcie wielorakiego macierzyństwa? Czy dziecko urodzone w drodze macierzyństwa zastępczego powinno mieć prawo do poznania tożsamości jakiejkolwiek/wszystkich osób zaangażowanych w poczęcie i poród? – to tylko niektóre z podnoszonych dylematów wśród prawników i etyków.

 

Paragraf 2376 Katechizmu Kościoła Katolickiego stwierdza, że: „Techniki, które powodują oddzielenie rodzicielstwa wskutek interwencji osoby spoza małżeństwa (oddawanie spermy lub jaja, macierzyństwo zastępcze), są głęboko niegodziwe. Techniki te (sztuczna inseminacja i sztuczne zapłodnienie heterologiczne) naruszają prawo dziecka do urodzenia się z ojca i matki, których zna i którzy połączeni są węzłem małżeńskim. Techniki te pozostają w sprzeczności z wyłącznym prawem małżonków do "stania się ojcem i matką wyłącznie dzięki sobie”.

 

Kościół zakazuje stosowanie praktyk in vitro i wszelkich innych, które powodują „oddzielenie aktu płciowego od aktu prokreacyjnego. Akt zapoczątkowujący istnienie dziecka przestaje być aktem, w którym dwie osoby oddają się sobie nawzajem. "Oddaje (on) życie i tożsamość embrionów w ręce lekarzy i biologów, wprowadza panowanie techniki nad pochodzeniem i przeznaczeniem osoby ludzkiej. Tego rodzaju panowanie samo w sobie sprzeciwia się godności i równości, które winny być uznawane zarówno w rodzicach, jak i w dzieciach" (paragraf 2377).

 

Jednocześnie Kościół przypomina (paragraf 2378), że „dziecko nie jest czymś należnym, ale jest darem." „Dziecko nie może być uważane za przedmiot własności, za coś, do czego prowadziłoby uznanie rzekomego "prawa do dziecka". W tej dziedzinie jedynie dziecko posiada prawdziwe prawa: prawo, by "być owocem właściwego aktu miłości małżeńskiej rodziców i jako osoba od chwili swego poczęcia mająca również prawo do szacunku".

 

Małżonkowie, którzy nie mogą mieć dzieci winni „złączyć się z krzyżem Pana, źródłem wszelkiej duchowej płodności. Mogą oni dać dowód swej wielkoduszności, adoptując opuszczone dzieci lub pełniąc ważne posługi na rzecz bliźniego”.

 

„Komercyjne macierzyństwo zastępcze” jest dozwolone w Indiach od 2002 r. Od tego czasu kraj ten stał się nowym centrum surogacji na świecie.

 

W Europie surogacja nie jest oficjalnie dozwolona w: Austrii, Bułgarii, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, na Malcie, w Norwegii, Portugalii, Hiszpanii i Szwecji. „Altruistyczne”, ale nie komercyjne macierzyństwo zastępcze jest dozwolone w: Belgii, Grecji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Niektóre kraje europejskie, takie jak Polska i Czechy, nie mają obecnie żadnych przepisów regulujących tę kwestię. Surogacja jest legalna w Gruzji, Izraelu, na Ukrainie, w Rosji, Indiach i Kalifornii w USA. W wielu stanach USA jest dozwolone tzw. altruistyczne macierzyństwo zastępcze. Pozwala na nie także Australia, Kanada i Nowa Zelandia. W większości krajów Bliskiego Wschodu władze religijne nie zezwalają na macierzyństwo zastępcze.

 

Surogacja była wcześniej nielegalna w Bułgarii, jednak rząd postanowił ją usankcjonować.

 

 

Źródło: jpost.com/katechizm.opoka.org.pl/thejakartapost.com/ncbi.nlm.nih.gov/en.wikipedia.org

AS


DATA: 2020-02-28 15:33
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
3
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

ciekawe wiadomości- dobrze jest porównać jakieś zjawiska w kilku krajach - pozdrawiam autora
1 miesiąc temu / nina
 
wina po stronie surogatek ,bo godzą się na to dla kasy ,to gorszy proceder od prostytucji bo cierpi trzecia osoba -dziecko
1 miesiąc temu / ewa
 
Można było pójść drogą Niniwy, a tak wielu koniecznie chce iść drogą Sodomy.. Trzeba się za nich i za nas modlić, bo same działania ludzkie bez Bożej pomocy już nie wystarczą..
1 miesiąc temu / Kefas
 
Dzieci zostały już uprzedmiotowione, ich prawa nie mają racji bytu, bo świat do reszty zidiociał i został wynaturzony przez permisywnych progresistów. Dzieci staja się zabawkami i gumowymi lalkami dla dorosłych, ale niestety niedorozwiniętych pseudorodziców.
1 miesiąc temu / odszkodowania
 
Biedne dzieci. Moim zdaniem to ich dramat. Prowadzący zresztą m. in. do rozkładu społeczeństwa. Trzeba się za nich modlić, nawet jeśli niektórzy są nienawistnikami wobec Polaków.
1 miesiąc temu / Jaroslaw
 
Prawo dziecka do naturalnej rodziny się nie liczy. Dziecko traktowane jest jak piesek kanapowy, do zaspokojenia potrzeb zdemoralizowanych osób.
1 miesiąc temu / Czesław
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.