Amerykańska firma Eat Just dostała zgodę agencji regulującej rynek żywności w Singapurze na sprzedaż mięsa wyprodukowanego w laboratorium. Choć ceny produktu nie podano, sprzedawany w formie nuggetsów sztuczny drób dostępny ma być jako przysmak premium.
Wesprzyj nas już teraz!
Singapur chciałby do 2030 roku zabezpieczyć własną produkcję żywności na poziomie 30 proc. zapotrzebowania rynku. Dziś ten kraj musi importować 90 proc. żywności, co w przypadku zaburzenia łańcucha dostaw stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.
Proces hodowli zaczyna się od biopsji. Po pobraniu żywych komórek izoluje się je i przenosi do bioreaktora. Potem „karmi” mieszanką białek, aminokwasów, minerałów, cukrów, soli i wszystkich innych substancji odżywczych, które tworzą np. komórki mięśniowe danego zwierzęcia.
Po osiągnięciu odpowiedniej gęstości, pobiera się tkankę do dalszej obróbki. Eat Just zapewnia, że po przejściu 20 cykli produkcyjnych w 1200-litrowych bioreaktorach udało się im opanować proces produkcji mięsa o podobnej gęstości i jakości. Jak przekonuje firma, ich produkt przewyższa tradycyjne mięso zarówno pod względem etycznym jak i zdrowotnym.
„Myślę, że otrzymanie pozwolenia jest jednym z przełomowych momentów w przemyśle spożywczym w ostatnich kilku dekadach. Mamy otwarte drzwi i tylko od nas zależy, czy wykorzystamy tę okazję. Mam nadzieję, że w ciągu najbliższych kilku lat doprowadzimy do powstania świata, w którym większość mięsa nie będzie wymagała zabijania ani jednego zwierzęcia, ani ścięcia ani jednego drzewa” – powiedział Josh Tetrick z Eat Just.
Zdaniem przedstawiciela firmy, hodowany laboratoryjnie kurczak nie różnił się pod względem ilości składników spożywczych od konwencjonalnego mięsa. Mięso z laboratorium to na razie nowość, ale zapotrzebowania na podobne produkty nadal rośnie. Analitycy Barclays oceniają, że wartość rynku alternatyw dla mięsa w najbliższej dekadzie może wzrosnąć do 140 mld dolarów, czyli 10 proc. wartości obecnego globalnej produkcji mięsa.
Źródło: theguardian.com / telewizjarepublika.pl
PR