Deobandyści i wahabici umacniają pozycję w Europie. Największym zainteresowaniem islamistów cieszą się Bałkany i muzułmańska ludność Kosowa. Pracę rozpoczęło także nowe Centrum Studiów Islamskich w tym kraju.
Peace TV, fundamentalistyczna islamska stacja telewizyjna kierowana przez kontrowersyjnego Zakira Naika, rozpoczęła na terenie Kosowa emisję 12 godzinnego programu. Teren tez zamieszkiwany jest w ok. 90 proc. przez muzułmanów, znanych dotąd z pewnego poszanowania dla religijnego pluralizmu. Tymczasem stacja Naika prezentuje radykalny przekaz i popularyzuje wahhabizm. Na jej antenie dochodziło już do zdecydowanych ataków na sufizm, szyitów, „liberalnych” sunnitów a także chrześcijan, żydów i hindusów. Islamic Research Foundation, do której należy stacja, pracuje aktualnie nad ekspansją na terenie Macedonii, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry i Serbii. Siedziba IRF oraz Peace TV mieści się w Dubaju, organizacja korzysta ze wsparcia lokalnych władz. Program stacji jest emitowany w blisko 150 krajach świata, w tym także w język urdu.
Wesprzyj nas już teraz!
Stacja telewizyjna reklamuje w Kosowie Centrum Studiów Islamskich, które wydaje się mieć na razie jedynie wirtualny charakter. Oferuje za to „studia” akademickie i fatwy, opinie uznanych muzułmańskich duchownych rozwiązujących kontrowersje doktrynalne i prawne. Sam Zakir Naik otrzymał już zakaz wjazdu na teren Zjednoczonego Królestwa, w 2010 roku jego wniosek o wizę odrzuciły także władze Kanady.
W 2011 roku Peace TV wraz z Centrum Studiów Islamskich przygotowała specjalną kampanię promocyjną dla projektu budowy olbrzymiego meczetu wahabitów w Prisztinie. Ekstremiści zażądali takiego obiektu (obok 22 już istniejących meczetów) jako odpowiedź na budowę katolickiej katedry pw. bł. Matki Teresy z Kalkuty.
Rozwinięciem działalności w Kosowie jest zainteresowana także muzułmałmańska organizacja charytatywna „Rahma”. Organizacja ta, z siedzibą na terenie Wielkiej Brytanii, operowała do tej pory w Bolton i Leicester. Inspirowana jest przez ruch deobandystów, skupiających się wokół szkoły muzułmańskiej Darul Uloom w Deoband (na północy Indii). Ten nurt religijny leżał u podstaw ruchu pakistańskich i afgańskich talibów. „Rahma” znana jest też ze wsparcia dla ekstremisty Kastriota Duki (alias Xhemajl Duka). Po wydaleniu z Kosowa do Albanii Duka założył własny meczet i ochronkę dla sierot, równocześnie jego działalność wywołała gwałtowany sprzeciw albańskich muzułmanów. Pod petycją wzywającą do zamknięcia jego centrum podpisało się 6 tysięcy współwyznawców. Argumentowali, że Duka nie tylko popularyzuja wahabizm ale przymusza (zwłaszcza kobiety) do przestrzegania jego nakazów religijno-obyczajowych.
Jak ujawnili Artan Haraqija oraz Visar Duriqi Kosovo z Center for Investigative Reporting, Kastriot Duka kierował utworzonymi przed siebię strukturami już po wydaleniu z Kosowa, korzystając przy tym z finansowego wsparcia deobandystów z Wielkiej Brytanii.
Równocześnie, społeczność muzułmańska w Kosowie jest poddawana coraz wyraźniejszym wpływom fundamentalistów tureckich, irańskich i arabskich. „Możliwość poddania Kosowa fundamentalistycznym muzułmanom zasługuje na dokładne badania oraz zaangażowaną pomoc na rzecz umiarkowanych wierzacych” – konkluduje Irfan Al-Alawi dla Gatestone Institute.
Źródło: gatestoneinstitute.org
mat