DZIŚ JEST:   23   WRZEŚNIA   2020 r.

Św. Ojca Pio z Pietrelciny
Św. Tekli, męczennicy
 
 
 
 

Siedem ważnych argumentów za odrzuceniem konwencji stambulskiej

Siedem ważnych argumentów za odrzuceniem konwencji stambulskiej
źródło: pixabay.com

W Polsce rozgorzała dyskusja dotycząca ratyfikacji konwencji stambulskiej Rady Europy. Przyjęty przez Polskę w 2015 roku dokument wbrew pozorom nie tyle chroni kobiety, co wprowadza na nasz grunt prawny obcą i niebezpieczną ideologię gender. Poniżej przedstawiamy 7 argumentów za odrzuceniem tej konwencji.

 

Wykorzenianie tradycji

Artykuł 12. ustęp 1. konwencji wskazuje, że oto „strony podejmą działania niezbędne by promować zmianę społecznych i kulturowych wzorców zachowań kobiet i mężczyzn w celu wykorzenienia uprzedzeń, zwyczajów, tradycji oraz innych praktyk opartych na idei niższości kobiet lub na stereotypowych rolach kobiet mężczyzn”.

 

To ujęcie niezwykle szerokie. O jakie uprzedzenia bowiem chodzi? O jakie zwyczaje i jakie praktyki? O jakie stereotypowe role kobiet i mężczyzn? Przy odpowiedniej interpretacji tego paragrafu za takowe można uznać na przykład dopuszczanie do kapłaństwa wyłącznie mężczyzn! Albo koncentrację matki na wychowaniu dzieci a ojca na pracy zawodowej.

 

Czy odpowiednie gremia zarządzą wykorzenienie takowych przypadków?

 

Religia uznana za źródło przemocy

Artykuł 12 ust. 5. konwencji, w którym czytamy, że „Strony czuwają, by kultura, zwyczaje, religia, tradycja lub tzw. honor nie były uznawane za usprawiedliwiające akty przemocy objęte zakresem niniejszej konwencji”.

 

Ten fragment sugeruje, jakoby religia stanowiła szczególne źródło zagrożenia przemocą wobec kobiet. Tymczasem o ile jest to prawdą w kwestii islamu, o tyle już nie w przypadku właściwie rozumianego chrześcijaństwa. Jak bowiem mówił święty Paweł „Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie”.

 

Propaganda w szkołach

Art. 14 ust. 1. brzmi natomiast: „Strony podejmą, gdy to właściwie, działania niezbędne by wprowadzić do programów nauczania na wszystkich etapach edukacji, dostosowane do etapu rozwoju uczniów treści dotyczące równości kobiet i mężczyzn, niestereotypowych ról społeczno-kulturowych, wzajemnego szacunku, rozwiązywania konfliktów w relacjach międzyludzkich bez uciekania się do przemocy, przemocy wobec kobiet ze względu na płeć oraz gwarancji nienaruszalności osoby”.

 

Edukacja o niestereotypowych rolach może oznaczać podważanie tradycyjnych ról rodzinnych w duchu ideologii gender. Powstaje też pytanie – co z prawami rodziców? Co jeśli nie wyrażą oni zgody na kontrowersyjną edukację?

 

Ponowna krytyka religii

W artykule 42. konwencji czytamy: „Strony przyjmą regulacje prawne lub inne rozwiązania niezbędne by w postępowaniu karnym wszczętym w związku z popełnieniem któregokolwiek z aktów przemocy objętych zakresem niniejszej konwencji, kultura, zwyczaj, religia, tradycja lub tak zwany „honor” nie stanowiły uzasadnienia popełnienia takiego aktu. Obejmuje to, zwłaszcza, twierdzenia, że ofiara naruszyła kulturowe, religijne, społeczne lub tradycyjne normy lub zwyczaje stanowiące kryteria właściwego zachowania”.

 

Tutaj mamy ponowne wrzucenie wszystkich religii do jednego worka – potencjalnych źródeł przemocy.

 

Nasycenie ideologią gender

Konwencja (w tłumaczeniu) wielokrotnie (w polskim tłumaczeniu na stronie Rady Europy 11 razy; w oryginalnej wersji językowej według Ordo Iuris aż 25 razy) używa określenia płeć społeczno-kulturowa. Definiuje ją jako „skonstruowane role, zachowania, działania i atrybuty, które dane społeczeństwo uznaje za odpowiednie dla kobiet lub mężczyzn”. Mamy tu do czynienia z rozdzielaniem płci biologicznej od płci społecznej (gender). Tymczasem role społeczne stanowią często przedłużenie płci biologicznej! Fakt, że kobiety częściej zajmują się małymi dziećmi, a mężczyźni częściej wykonują prace fizyczne czy narażają swe życie w wojsku, wynika w znacznym stopniu z uwarunkowań biologicznych.

 

Taki podział ról sprzyja lepszemu wykorzystaniu naturalnych uwarunkowań (od których istnieją wyjątki – na przykład w szczególnych przypadkach kobieta może stać się dobrym żołnierzem). Choć w niektórych społeczeństwach doszło do przesadnych podziałów i rzeczywistej dyskryminacji, jednak nie usprawiedliwia to skrajnych dążeń zwolenników doktryny gender.

 

Wystarczy polskie prawo i tradycja

Fałszem jest twierdzenie, jakoby konwencja stanowiła konieczny warunek ratowania kobiet przed przemocą.

 

Pod względem przemocy wobec kobiet Zaktualizowany Wskaźnik Równości Płci 2017 roku pokazał, że przemoc wobec kobiet jest w Polsce najmniejszym problemem w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej. Należy więc dalej stosować i doskonalić sprawdzone mechanizmy w Polsce, a nie przeszczepiać na grunt polskiego prawa dokumenty narzucające doktrynę gender.

 

Złe tłumaczenie i chaos prawny

Jak zauważył instytut Ordo Iuris, wersja obecna w Dzienniku Ustaw zawiera błędy w tłumaczeniu. W polskim tłumaczeniu termin gender oddano jako „płeć społeczno-kulturowa” (co według Ordo Iuris nie do końca koresponduje z jego prawdziwym znaczeniem, ponieważ gender jest pojęciem niezależnym od płci).

 

Co więcej, wbrew oryginalnemu tekstowi, w wersji opublikowanej w Dzienniku Ustaw wersji, pojawia się on zaledwie 2 razy.  Oznacza to, że w pozostałych przypadkach przetłumaczono „gender” jako płeć, co może błędnie sugerować, że termin ten odnosi się do płci biologicznej.

 

Tymczasem w podstawowej wersji językowej Konwencji, termin gender (fr. genre) pojawia się aż 25 razy w różnych kontekstach (m.in. równości genderowej, polityce uwrażliwionej na gender, genderowej perspektywie, przemocy ze względu na gender).

 

Marcin Jendrzejczak

Źródła: rm.coe.int / pch24.pl / Ordo Iuris

 

Czytaj także:




DATA: 2020-07-29 08:43
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
11
 
 
 
Skomentuj artykuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

"Artykuł 12 ust. 5. konwencji, w którym czytamy, że ?Strony czuwają, by kultura, zwyczaje, religia, tradycja lub tzw. honor nie były uznawane za usprawiedliwiające akty przemocy objęte zakresem niniejszej konwencji?. Ten fragment sugeruje, jakoby religia stanowiła szczególne źródło zagrożenia przemocą wobec kobiet." Niby gdzie to sugeruje? Na odwrót, religia nie może być usprawiedliwieniem dla przemocy.
13 godzin temu / JAQ
 
racja to samo ze słowem "rodzina"w Polsce rozumienie rodziny jest inne niż na świecie z powodu języka ,w słowie jest zawarte "rodzi" w innych językach tego nie ma -Family -parents-bearing ,w innych tez rodzenie a rodzina brzmi inaczej ,familiar -znajomy oswojony poufały ,ludzie którzy się lubią i wspierają,więzy krwi nie są obowiązkowe ,Stąd to niezrozumienie
1 miesiąc temu / do Alan
 
W języku polskim słowa kobieta i mężczyzna są tożsame z płcią, w angielskim jest od zawsze wyraźnie rozdzielona płeć biologiczna od roli społecznej, stąd całe to zamieszanie.
1 miesiąc temu / Alan
 
@Izydor Oracz Nie ma potrzeby tracenia czasu na jakas nowa konstytucje. Wystarczy przywrocic te z kw. 1935 r.
1 miesiąc temu / Faszysta
 
Moim zdaniem, PT konwencja została skonstruowana na miarę społeczności Europy zachodniej. W kraju, w którym dominują muzułmanie, zapisy konwencji mają sens. Problem w tym, że oni są niereformowalni i mają za nic obowiązujące prawo kraju zamieszkania, więc żaden oficjalny dokument nie zmieni ich chorej mentalności. Osobna sprawa to zamiar upieczenia dwóch pieczeni na jednym ogniu, czyli wplątaniem ideologii gender do treści konwencji. Zamiar przewrotny i chociażby z tego powodu konwencja zasługuje jedynie na odrzucenie w całości.
1 miesiąc temu / Paris
 
Absurdalne zapisy idące pod prąd cywilizacji zachodniej. Niech lewactwo skonstruuje podobny akt prawny i wprowadzi go w życie wyłącznie w krajach arabskich. Zobaczymy, czy się na to odważą i jakie będą tego efekty, a od kultury europejskiej trzeba trzymać ich z daleka.
1 miesiąc temu / W-Sawa
 


 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.