DZIŚ JEST:   29   LUTY   2020 r.

Św. Roman, opat
 
 
 
 

Seminarium i ankieta przed synodem. O Bogu wiele się nie mówi

Seminarium i ankieta przed synodem. O Bogu wiele się nie mówi

Dwudziestu ludzi w wieku poniżej 35 roku życia wraz z siedemdziesięcioma teologami, księżmi i naukowcami dyskutuje w Watykanie – podczas seminarium przygotowawczego przed Synodem Biskupów w 2018 r. – o „sprawach młodych ludzi, wierze i rozeznaniu ich powołania”. Wiele mówią o współżyciu płciowym, tożsamości i technologii. Niewiele o Chrystusie.


Wykłady i dyskusje, które rozpoczęły się 11 września miały zakończyć się w piątek. Papież Franciszek zaapelował, by przyszłoroczny  Synod uwzględnił głos młodych ludzi. A ci zasugerowali, by duchowni mówili dużo o  seksie i seksualności – donosi portal cruxnow.com.


Uczestnicząca w spotkaniu filozof i seksuolog Therese Hargot zaznaczyła, że „pragnie, by wypełniono lukę”, jaka istnieje między tym, o czym młodzi ludzie chcieli by rozmawiać, a tym o czym mówią sami biskupi.

Kardynał Lorenzo Baldisseri, sekretarz generalny Synodu Biskupów, stwierdził, zaś że chce usłyszeć od młodych i ekspertów, jakie są wyzwania przed którymi stają młodzi ludzie w Kościele i w społeczeństwie.

Biuro kardynała zaplanowało kilkanaście długich, formalnych dyskusji na tematy takie jak „poszukiwanie tożsamości”, „zaangażowanie polityczne,” „planowanie przyszłości,” „technologia i transcendencja”.


Hargot, która prowadzi seks-edukację w katolickich szkołach w Paryżu, powiedziała zebranym, iż jest „zaskakujące, że zajmujemy się polityką, ekonomią itd., a nie mówimy o seksualności i uczuciach, które są bardzo ważnymi tematami dla młodych ludzi”. - Młodzi ludzie chcą rozmawiać o seksie i miłości – konstatowała Paryżanka w rozmowie z Catholic News Service. - Kochają teologię ciała. Nie wiem, dlaczego nikt tu nie mówi o miłości. To niesamowite – dodała.


Ashleigh Green, australijska delegatka stwierdziła, że podróżując po Australii w celu przygotowania się do synodu, zauważyła, iż „wielu młodych ludzi nie może w Kościele rozmawiać o sprawach, które mają dla nich znaczenie”. - Ważne jest, aby zainicjować i rozmawiać o seksie, seksualności i „orientacji seksualnej”. To jest kluczowe dla rozeznania powołania – komentowała.


Severine Deneulin, profesor nadzwyczajna zajmująca się kwestiami szeroko pojętego rozwoju międzynarodowego na University of Bath w Anglii mówiła rozczarowana, że właściwie „trudno jest orzec, czego oczekuje Watykan po seminarium”. - Czy chce słuchać młodych ludzi? Czy to znaczy, że chcą zmienić coś? Czy są gotowi zmienić kryteria dotyczące kapłaństwa kobiet?– pytała.


Dodała, że dlatego zdecydowała się na świecką karierę, bo w środowisku akademickim jest akceptowana za to, kim jest, za swoje talenty, a w Kościele by nie była. - Jeśli martwimy się o przywództwo w Kościele, dlaczego ignorujemy połowę Kościoła, czyli kobiety? Dlaczego o tym nie mówimy? – dociekała.


Natalia Szalata, młoda Ukrainka, która jest wolontariuszką i prowadzi program wspierania sierot oraz dzieci ulicy podczas dyskusji o młodzieży i polityce powiedziała zebranym: - Dla mojego pokolenia jest niezwykle ważne, aby nauczyć się skuteczności i być wysłuchanym. Gdy przywódcy polityczni nie spełniają swoich oczekiwań, młodzi ludzie są gotowi podjąć skrajne działania, w tym popełnić samobójstwo. To rosnący problem na Ukrainie ogarniętej wojną na wschodnich obszarach.


Szalata, ukraińska katoliczka, która związała się z księdzem apelowała do zgromadzonych, by Kościół: „wyszedł i usłyszał to wołanie o pomoc”.


Kard. Baldisseri otwierając seminarium 11 września wyjaśnił, że spotkanie jest jedną z prób „ujęcia lub sfotografowania sytuacji młodych ludzi, identyfikacji podstawowych cech, które są dziś wspólne dla młodzieży, a także zwrócenia uwagi na mnogość, określoną różnicami geograficznymi i kulturowymi”. Papież Franciszek, jak przypomniał hierarcha, chce, aby w październiku 2018 synod nie tylko dotyczył młodych ludzi, ale by to oni mieli głos.


W związku z tym jego biuro wysłało kwestionariusz z 53 pytaniami skierowany do młodzieży w wieku od 16 do 29 lat. W ciągu trzech miesięcy od jego udostepnienia ankietę wypełniło ponad 110 tys. osób.  


Odsetek odpowiedzi – powiedział – demonstruje wielkie pragnienie młodych ludzi, aby móc się wypowiedzieć. Na pytania zamieszczone online na stronie watykańskiej youth.synod2018.va można odpowiadać po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, portugalsku i włosku ale nie na przykład po polsku.


Kwestionariusz ma pomóc lepiej zrozumieć postawy i obawy młodych ludzi. Tyle, że prawie wszystkie odpowiedzi są sugerowane i koncentrują się na sprawach pracy, polityki, internetu oraz wolontariatu. Nie jest on skierowany wyłącznie do katolików, lecz do każdego młodego człowieka, niezależnie od wyznawanej religii, w tym także do ateistów.


Sekretariat Generalny Synodu uruchomił stronę internetową w dniu 14 czerwca. Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu, a także sugestie biskupów, episkopatów i innych organów kościelnych „będą stanowić podstawę do opracowania instrumentum laboris”, czyli dokumentu roboczego przed synodem.


Lista 53 pytań najczęściej wielokrotnego wyboru jest podzielona na siedem sekcji: ogólne informacje osobiste; postawy i opinie o sobie i świecie; wpływy i związki; wybory życiowe; religię, wiarę i Kościół; korzystanie z internetu; i dwa końcowe, otwarte pytania. Pytania pisemne zapraszają do opisania „pozytywnego przykładu, w jaki sposób Kościół katolicki może towarzyszyć młodym ludziom w ich wyborach” i do napisania czegoś od siebie, o co nie spytano w kwestionariuszu.


Na początku znalazły się pytania dotyczące określenia stanu danej osoby, czy mieszka sama, pozostaje w związku małżeńskim itp. Następnie zaczynają się pytania dotyczące wizerunku, jak postrzegają siebie młodzi ludzie, ich stosunek do obowiązków, zdolności  skutecznego rozwiązywania problemów, myślenia krytycznego, podejmowania decyzji, motywacji do działania, zdolności empatii, trzymania się swoich idei bez wywierania nacisku, stosunku do osób starszych, zdolność do reagowania na ludzi, którzy mają inną mentalność niż oni itp.

Pytania dotyczą zdolności do zarządzania konfliktem, do pracy w grupie, umiejętności dobrej relacji z innymi, umiejętności przywódczych, zdolności do realizacji i osiągnięcia celów, marzeń, możliwości dostosowania się do zmiany sytuacji.


W ankiecie znalazły się też takie pytania jak: czy większość ludzi zasługuje na moje zaufanie, jak postrzegam przyszłość i co jest dla mnie ważne w celu osiągnięcia osobistego spełnienia. Odpowiedzi są jedynie sugerowane np. posiadanie stałej pracy, rodziny, dzieci, wykonywanie pracy, którą się lubi,  robienie kariery, bycie sławnym.


Są także pytania dotyczące zaufania do rządu, partii politycznych, samorządów, szkoły, uniwersytetu, na dalszym miejscu do Kościoła katolickiego, związków zawodowych, policji, biznesu, banków, szpitali. Na te pytanie trzeba odpowiedzieć i określić stopień zaufania, by móc przejść do dalszej części ankiety.

Są także pytania dot. wpływu i angażowania się młodych w społeczeństwie, a jedna z sugerowanych odpowiedzi brzmi: lepiej zostawić tę pracę bardziej doświadczonym ludziom. Dalej są pytania dot. autorytetów dla młodych. Sugerowane odpowiedzi: szkoła, rodzina, przyjaciele, media (telewizja, internet, sieć społecznościowa), stowarzyszenia i grupy młodzieżowe (sport, szkoła, Kościół), formacje religijne. Jest pytanie dot. hobby i tego, jakie osoby pomagają młodym ludziom w podejmowaniu decyzji. Sugerowane odpowiedzi: nauczyciel / profesor, doradca, ojciec, psycholog, coaach, kontakty w sieci społecznościowej, przyjaciel, na dalszym miejscu mama, siostra / brat lub inny krewny, kapłan / osoba konsekrowana, narzeczony / małżonek.


W ankiecie znajdują się liczne pytania dot. pracy, kariery zawodowej i nauki oraz wolontariatu i działalności politycznej. Są też pytania o to, jaki jest najlepszy wiek na opuszczenie domu, posiadanie dziecka i czy w ogóle młodzi chcą mieć dzieci.


Jest wreszcie szereg pytań dot. aktywności w internecie, zaangażowania w zbieranie podpisów pod petycjami, demonstracje uliczne, marsze. Twórcy kwestionariusza chcą się także dowiedzieć, czy młodzi są gotowi do opuszczenia miejsca urodzenia i udania się do innego miasta lub kraju.


Młodzi na koniec mają zasugerować, w jaki sposób Kościół mógłby im „pozytywnie towarzyszyć” w ich wyborach życiowych.


Ankieta zawiera stosunkowo niewiele pytań dot. samej wiary i Kościoła. Co prawda pojawia się pytanie o Jezusa, o to kim jest dla młodych (tu znów są sugerowane odpowiedzi spośród których należy wybrać) i na jakiej aktywności powinien skupić się Kościół. Sugeruje się zaangażowanie w charytatywną działalność, ruchy liturgiczne, dialog z innymi religiami, zaangażowanie na rzecz pokoju, ochrony środowiska, w dalszej kolejności w ochronę życia, katechizację, itp.


Jednak wiara, Kościół i rodzina nie są kwestiami szczególnego zainteresowania twórców ankiety, a sugerowane odpowiedzi pomijają najbardziej odpowiednie. Na przykład w odpowiedzi na pytanie „dlaczego nie masz dzieci?”, młody człowiek może wybierać spośród takich przyczyn, jak: wiek, stan zdrowia i warunki życia, a nie dlatego, że nie jest żonaty lub wybrał powołanie religijne.


Podobną ankietę przeprowadzono przed Synodem o Rodzinie. Jednak tamten kwestionariusz - skierowany do biskupów, teologów i świeckich - został przekazany katolikom poprzez biskupów i ich parafie.


Czytając ankietę ma się wrażenie, jakby przygotował ją Jeffrey Sachs i kierowana przez niego oenzetowska agenda SDSN (Sieć Rozwiązań na rzecz Zrównoważonego Rozwoju). Przypomnijmy, że w październiku 2016 r. SDSN wraz z watykańskimi instytucjami i samym papieżem zorganizowała wielkie międzynarodowe sympozjum poświęcone sposobom zaangażowania młodych w wolontariat na rzecz realizacji celów Agendy 2030.




Agnieszka Stelmach




DATA: 2017-09-15 13:09
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

@Iskierka/na wesoło -No no iskierka po bandzie ale nie bez racji. I można by się szczerze uśmiechnąć, gdyby nie fakt że to się wszystko dzieje na prawdę. Pozdrawiam.
ponad 2 lata temu / Nina
 
Powyższy artykuł uświadomił mi , że planowany synod jest dowodem na dyskryminowanie ludzi starszych, którzy wypełnili swoje obowiązki stanu mają wreszcie czas i też chcą być szczęśliwi, wolni i kochani. Przecież w rewolucji kulturowej lat 60-tych brali udział wszyscy, którzy CHCIELI być szczęśliwi bez względu na wiek. Wielu starszych parafian, CHCE wreszcie bez skrępowania mówić w parafiach (wspólnocie) "o współżyciu płciowym" , sexie , prokreacji - gdyż tak naprawdę często nie mają szczegółowej wiedzy jak zrodzili swoje dzieci (hormony wymusiły), chce poznawać metody uszczęśliwiania innych, CHCE kochać bez granic po obrzeża. A może zmienić partnera , skoro są takie możliwości? CHCE mieć kogoś bliskiego - najlepiej , wrażliwego pasterza , który zrozumie ich potrzeby i będzie im towarzyszył.
ponad 2 lata temu / Iskierka / na wesoło
 
Kościół Katolicki to nie jest klub dyskusyjny...
ponad 2 lata temu / DNA
 
kobiety kapłanki z mężczyznami kapłanami wymieszani gwarantuje szybki upadek duchowieństwa . Kobiety zaczną mówić o seksualności to kapłani z pewnością na Bogu skupić się nie będą , a w zamian może dochodzić do strasznych rzeczy .
ponad 2 lata temu / reksio
 
Gdy Bóg jest na pierwszym miejscu to wszystko jest na właściwym miejscu.
ponad 2 lata temu / Katolik
 
"Za kogo uważają Mnie ludzie?A Wy za kogo Mnie uważacie?"Pamiętacie koniec tej historii? Pan Bóg jak zechce to pokieruje odpowiadającymi.Tylko my nie znamy Jego planu i może być różnie.
ponad 2 lata temu / ulla
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.