DZIŚ JEST:   20   STYCZNIA   2019 r.

II Niedziela zwykła
Św. Sebastiana, męczennika
Św. Fabiana, papieża, męczennika
 
 
 
 

Rzesze pielgrzymów z całego świata przybywają do sanktuarium ofiar króla-sodomity

Rzesze pielgrzymów z całego świata przybywają do sanktuarium ofiar króla-sodomity
Święty Karol Lwanga

Tysiące ludzi z całego świata pielgrzymuje do Bazyliki Męczenników i sanktuarium w ugandyjskim Namugongo. Katolicy czczą tam pamięć 22 świętych. Stracili oni życie z powodu odmowy uczestniczenia w sodomickich praktykach ugandyjskiego władcy pomiędzy 1885 a 1887 rokiem.

 


Do Ugandy idą pieszo pątnicy z różnych afrykańskich krajów. Przybywają licznie Europejczycy, Australijczycy i Amerykanie. Jedna z kobiet, Anna Aciro przeszła całą odległość od Aru, wioski w Kongo, aż do sanktuarium. Agencji CNS mówiła: – Przyszłam, ponieważ identyfikuję się z męczennikami, którzy zginęli w Namugongo. Ja też chcę się modlić do Boga, aby mi pomógł w moich problemach. Ostatni raz otrzymałam to, o co prosiłam, modląc się tutaj.


Episkopat ugandyjski podał, że poza mieszkańcami kraju, do sanktuarium przybyli pielgrzymi ze Stanów Zjednoczonych, Nigerii, Meksyku, Malawi, Włoch, Zambii, Australii, Singapuru, Republiki Południowej Afryki, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Kanady. Do 30 maja Namungongo nawiedziło ponad 60 tysięcy pielgrzymów. Codziennie jest tam odprawianych wiele Mszy świętych z udziałem wielotysięcznych tłumów.


Ojciec John Kato z Kenii, członek komitetu organizującego tegoroczną pielgrzymkę tłumaczył, że ludzie mają głęboką wiarę i miłość do męczenników, ponieważ wykazali się oni odwagą w obliczu przemocy z rąk miejscowego władcy.


Już tysiące pielgrzymów przybyło do Namugongo, a wielu innych przybywa. Niektórzy przyszli z Tanzanii, DRC (Kongo), Południowego Sudanu, Ruandy, Burundi. Inni przybyli spoza Afryki – tłumaczył hierarcha.

Katolicki portal cruxnow.com nie podał, że święci, których wspomnienie przypada 3 czerwca, to ofiary homoseksualnego króla. Napisano, że ich śmierć była efektem walk politycznych w ówczesnym czasie. Jaka jest jednak prawdziwa historia 22 męczenników?

 

Krwawy władca-sodomita

Pierwsi misjonarze chrześcijańscy na tereny dzisiejszej Ugandy przybyli stosunkowo późno, bo dopiero pod koniec XIX wieku, za panowania króla Mutesa, który traktował ich neutralnie.


Po śmierci władcy na tron wstąpił jego osiemnastoletni syn Mwanga II. Wtedy też stosunek do misjonarzy uległ gwałtownej zmianie. Religia chrześcijańska, przyjmowana z entuzjazmem przez mieszkańców, wymagała od nich zerwania z bałwochwalstwem, wielożeństwem i barbarzyńskimi praktykami. Kiedy zaczęli kategorycznie odmawiać kontaktów homoseksualnych z królem – w których to władca się lubował – uznał ich za „buntowników” i „zdrajców”.


Zaledwie w ciągu roku od wstąpienia na tron (czyli w 1885 roku) król skazał na karę śmierci trzech pierwszych protestanckich wyznawców Chrystusa. 15 listopada 1885 roku został ścięty w Nakivubo katolicki doradca władcy, Józef Mukasa Balikuddembe, stając się tym samym pierwszym katolickim męczennikiem Ugandy. W okresie od grudnia 1885 roku do maja 1886 król zamordował kilkudziesięciu innych wyznawców Chrystusa z powodu rzekomego nieposłuszeństwa. Mwanga domagał się od konwertytów wyrzeczenia wiary i bezwzględnego podporządkowania swoim rozkazom, także tym dotyczącym kontaktów seksualnych. Neofici powszechnie zaczęli wybierać śmierć. Wierni ginęli wskutek poćwiartowania ciał, kastracji, spalenia i ścięcia albo rzucani byli na pożarcie dzikiej zwierzynie.


Prześladowania bynajmniej nie powstrzymały rozwoju chrześcijaństwa. Męczeństwo tych pierwszych wierzących stało się zarzewiem wiary. Od tego czasu stale przybywało nowych wyznawców.

 

„Niemożliwe jest nie wyznać tego, w co z całego serca się wierzy”

Jednym z nich był św. Karol Lwanga, który pełnił na dworze Mwangi II funkcję przełożonego czterystu dworzan królewskich i elitarnych oficerów. Do głębi poruszony wiadomością o postawie umierającego Józefa Mukasy Balikuddembe, nawrócił się. Józef miał powiedzieć swojemu katowi: Mwanga potępił mnie bez powodu, ale powiedz mu, że wybaczam mu z całego serca. Lwanga poprosił o chrzest i został przyjęty do Kościoła. Natychmiast też zaczął przekazywać naukę Chrystusa także innym dworzanom, którzy coraz powszechniej zaczęli odmawiać kontaktów homoseksualnych swojemu władcy. Znaczna część nawróciła się. I to wywołało wściekłość króla.


Pewnego dnia Mwanga oburzony odmową sodomickiego współżycia ze strony jednego z dworzan, nakazał zamknąć drzwi pałacu i stanąć z boku wszystkim paziom, którzy modlili się. Jako pierwszy wystąpił z szeregu Karol Lwanga, a następnie 22 inne osoby. Lwanga mówił: – Niemożliwe jest nie wyznać tego, w co z całego serca się wierzy. Król zażądał, by wyrzekli się chrześcijaństwa. Gdy tego nie uczynili, wszystkich skazał na śmierć przez spalenie na stosie.


Dwudziestopięcioletni Karol został pierwszy wrzucony do ognia. Chrzest przyjął zaledwie kilka miesięcy wcześniej. Tuż przed śmiercią zawołał w stronę braci w wierze: – Za parę chwil spotkamy się w raju! Do oprawcy powiedział zaś: – Wierzysz, że dręczysz mnie ogniem, podczas gdy to, co robisz, jest obmywaniem moich nóg źródlaną wodą. Pomyśl raczej o sobie: żeby Bóg, którego obrażasz, nie wrzucił cię w ogień piekielny. Kiedy ogień doszedł do serca, tuż przed śmiercią Karol westchnął: – Boże mój, Boże mój. I skonał. Razem z nim spłonęło żywcem 13 innych chrześcijan. Stało się to w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego, 3 czerwca 1886 roku.


Zginęli: Poncjan Ngondwe – patron żołnierzy, Mugagga – patron włókienników, Matthias Mulumba – patron urzędników, Łukasz Banabakintu – patron rybaków i żeglarzy, Jan Maria Muzeyi – opiekun chorych i cierpiących, Gyavira – patron posłańców i listonoszy, Denis (Dionizy) Ssebuggwawo – patron nauczycieli, Atanazy Bazzekuketta – patron kupców i biznesmenów, Anatol Kiriggwajjo – patron krawców, Adolf Mukasa Ludigo – patron rolników, Noe Mawaggali – patron garncarzy i rzemieślników, MbagaTuzinde – patron ludzi niezachwianej wiary, Kizito – patron młodzieży, Jakub Buzabaliawo, Gonzaga Gonza, Andrzej Kaggwa – patron muzyków, Ambroży Kibuka, Achilles Kiwanuka – patron urzędników i Bruno Serunkuma Kiriwawanvu – patron gospodarzy. Męczennicy zostali kanonizowani w 1964 roku przez papieża Pawła VI. Wszyscy ci święci zasługują na osobną uwagę. Zadziwia ich mądrość i dojrzałość.

 

Kościół katolicki beatyfikował katolickich męczenników w 1920 roku. Kanonizował ich papież Paweł VI w 1964 r. Bazylika w Namugongo została wzniesiona na miejscu, gdzie spalono Karola Lwangę i jego towarzyszy. Uganda, a w szczególności sanktuarium, to jedyne miejsce w Afryce i prawdopodobnie jedno z niewielu na świecie, które odwiedziło aż trzech papieży.


Podczas Mszy świętej z udziałem Jana Pawła II w lutym 1993 roku, w ugandyjskim sanktuarium uczestniczyło aż pól miliona osób. Franciszek odwiedził Namugongo w listopadzie 2015 roku.

Obecnie nad bezpieczeństwem pielgrzymów czuwa ponad 11 tysięcy policjantów.

 


Źródło: cruxnow.com., piotrskarga.pl.

Agnieszka Stelmach




DATA: 2017-06-03 12:03
 
 
Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
1
 
 
 
Skomentuj arytukuł
Nick *:
Twoja opinia *:
wyślij opinie
Regulamin forum portalu PCh24.pl.
Kliknij aby przeczytać

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 

Komentarze

Właśnie takich świętych możemy przyzywać w czasie obecnym na polskiej ziemi przeciw zdziczeniu homoseksualnemu.
ponad 1 rok temu / Yamamoto
 
Tysiące chrześcijan w różnych miejscach świata cierpi szykany, poniżenia, nierzadko bicie i tortury. Codziennie gdzieś na świecie kilkoro z nich, a czasem i dziesiątki są mordowane. Pamiętajmy o nich w swoich modlitwach tym bardziej, że tak bardzo o to proszą. Część z nich kiedyś zostanie ogłoszona świętymi, część z nich umrze po cichu i świętymi uczyni ich nasz Pan bez wiedzy świata. Musimy się modlić o siłę dla nich i wytrwałość na miarę męczenników z Ugandy. Szczególnie teraz gdy oni żyjąc jeszcze proszą nas o modlitwę za nich my nie możemy milczeć, nie pamiętać, nie widzieć, nie myśleć. Ignorować błagania być może naszych przyszłych świętych. Czy sumienie pozwoli nam w przyszłości prosić ich o jakiekolwiek wstawiennictwo?
ponad 1 rok temu / Módlmy się
 
"Katolicki portal cruxnow.com nie podał, że święci, których wspomnienie przypada 3 czerwca, to ofiary homoseksualnego króla. Napisano, że ich śmierć była efektem walk politycznych w ówczesnym czasie. " Ci z cruxnow na nawet białe męczeństwo nie są jak widać gotowi. Pewnie boją się, że napisanie, iż męczeństwo było wynikiem odmowy czynów homoseksualnych zostanie uznane za mowę nienawiści i homofobię.
ponad 1 rok temu / 9876
 

 
Top Komentowane
 
1
1
1
1
1
 

Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 
 
Święta Rita
Ojciec Pio
Święty Maksymilian
Fatima - orędzie tragedii czy nadziei
Różaniec - ratunek dla świata
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.