DZIŚ JEST:   22   KWIETNIA   2019 r.

Poniedziałek Wielkanocny
Św. Sotera, papieża
Św. Kajusza, papieża
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 19  >   TEMAT NUMERU: SARMACJA - ZAGUBIONE DZIEDZICTWO

Grzegorz Kucharczyk

Rzeczpospolita nie umiera nigdy


Sarmatyzm jako wizja ustroju państwa, czy szerzej: jako kultura polityczna Rzeczypospolitej, najczęściej kojarzy się z konserwatywnym z gruntu umiłowaniem ­ustroju „złotej wolności”, zapisanej w artykułach henrykowskich, a od roku 1652 ujętej w praktyce liberum veto.

Od drugiej połowy XVII wieku pojęcie Rzeczypospolitej będzie się dla Sarmatów ograniczać tylko do sejmu, a konkretnie do izby poselskiej. A przecież w słynnej, kładącej podstawy pod ustrój Rzeczypospolitej, sejmowej konstytucji Nihil novi z roku 1505 pisano o trzech stanach sejmujących: izbie poselskiej, senacie i królu (stanowiącym jednoosobowy stan).

Dojrzały sarmatyzm drugiej połowy XVII wieku zrywa z uwidocznioną w postanowieniach sejmu radomskiego roku 1505 koncepcją rządu mieszanego (regimen mixtum). Przewaga należy i powinna należeć – głoszą wybitni przedstawiciele sarmackiej myśli politycznej – do elementu demokratycznego: ludu szlacheckiego. W istocie więc, trwając przy konserwatywnym przywiązaniu do dawnych instytucji Rzeczypospolitej, twórcy sarmackiej myśli i kultury politycznej bronili jeśli nie nowinek (co zarzucał im później ks. Stanisław Konarski) to znaczącego przesunięcia w pojmowaniu rzeczywistości państwowej.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

Po tragicznym pożarze katedry Notre-Dame w Paryżu, głos zabierają kolejni duchowni i opiekunowie paryskich kościołów, którzy alarmują o niedostatecznej pomocy ze strony władz miasta i braku dostatecznej opieki nad zabytkowymi świątyniami.

 
 

W Kolombo doszło do kolejnego wybuchu. Podczas rozbrajania eksplodowała zaparkowana w pobliżu kościoła św. Antoniego ciężarówka-pułapka z materiałami wybuchowymi w środku. Nikomu nic się nie stało.

 

„Radykalna lokalna islamska organizacja o nazwie National Thowheeth Jama’ath (NTJ) jest odpowiedzialna za niedzielną serię ataków na kościoły i hotele na Sri Lance” – poinformował w poniedziałek minister zdrowia tego kraju Rajitha Senaratne.

 

963 osoby zostały aresztowane w stolicy Wielkiej Brytanii w związku z przedłużającymi się protestami na rzecz wzmocnienia wysiłków w walce ze zmianami klimatycznymi. Protestujący domagając się od rządu bardziej stanowczych działań, sparaliżowali centrum miasta. Czterdziestu osobom postawiono zarzuty.

 

Chińscy katolicy protestują przeciwko „nagłym zniknięciom” księży oraz domagają się powrotu do świątyń, w których służyli od lat. Zacieśnia się pętla jaką pekińskie władze zaciskają wokół katolików należących do tzw. „Kościoła podziemnego”.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.