DZIŚ JEST:   18   CZERWCA   2018 r.

Św. Elżbieta z Schönau
Św. Amand, biskup Bordeaux
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 19  >   TEMAT NUMERU: SARMACJA - ZAGUBIONE DZIEDZICTWO

Grzegorz Kucharczyk

Rzeczpospolita nie umiera nigdy


Sarmatyzm jako wizja ustroju państwa, czy szerzej: jako kultura polityczna Rzeczypospolitej, najczęściej kojarzy się z konserwatywnym z gruntu umiłowaniem ­ustroju „złotej wolności”, zapisanej w artykułach henrykowskich, a od roku 1652 ujętej w praktyce liberum veto.

Od drugiej połowy XVII wieku pojęcie Rzeczypospolitej będzie się dla Sarmatów ograniczać tylko do sejmu, a konkretnie do izby poselskiej. A przecież w słynnej, kładącej podstawy pod ustrój Rzeczypospolitej, sejmowej konstytucji Nihil novi z roku 1505 pisano o trzech stanach sejmujących: izbie poselskiej, senacie i królu (stanowiącym jednoosobowy stan).

Dojrzały sarmatyzm drugiej połowy XVII wieku zrywa z uwidocznioną w postanowieniach sejmu radomskiego roku 1505 koncepcją rządu mieszanego (regimen mixtum). Przewaga należy i powinna należeć – głoszą wybitni przedstawiciele sarmackiej myśli politycznej – do elementu demokratycznego: ludu szlacheckiego. W istocie więc, trwając przy konserwatywnym przywiązaniu do dawnych instytucji Rzeczypospolitej, twórcy sarmackiej myśli i kultury politycznej bronili jeśli nie nowinek (co zarzucał im później ks. Stanisław Konarski) to znaczącego przesunięcia w pojmowaniu rzeczywistości państwowej.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1792 – w bitwie pod Zieleńcami wojsko polskie dowodzone przez gen. Józefa Poniatowskiego pokonało siły rosyjskie gen. Herkulesa Morkowa. Podczas operacji opóźniania marszu armii rosyjskiej w głąb Polski, gen. Poniatowskiemu udało się uzyskać przewagę miejscową i uderzyć na nieprzyjaciela. Liczący ok. 11 tys. korpus rosyjski został zmuszony do wycofania się przez 15,5 tys. żołnierzy polskich.

 
 

W opinii Komisji Etyki Reklamy nie ma niczego złego w tym, że w reklamie słynnego producenta biżuterii wystąpili… dwaj całujący się mężczyźni. Z protestem wystąpił jedynie Andrzej Garapich, przedstawiciel TVP w Komisji.

 

17 czerwca, ulicami Krakowa, przeszedł Marsz dla Życia i Rodziny. Już po raz szósty mieszkańcy Krakowa zademonstrowali swoje przywiązanie do rodzinnych wartości! ZOBACZ FILM!

 

ZOBACZ ZDJĘCIA!

 

DOWIEDZ SIĘ JAK LEWACY ZAATAKOWALI OBROŃCÓW ŻYCIA I RODZINY!

 

Na stronie internetowej krakowskiej „Gazety Wyborczej”, w komentarzach do informacji o kilkutysięcznym Marszu dla Życia i Rodziny w Krakowie, wylał się jad. Uczestnicy tego wydarzenia są tam niemiłosiernie opluwani.

 

W jednym z francuskich supermarketów doszło w niedzielę do brutalnego ataku. Kobieta z nożem w ręce raniła dwie osoby. Chwaliła przy tym Allaha.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2017 by
INSTYTUT EDUKACJI SPOŁECZNEJ I RELIGIJNEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Fundacji Instytutu Edukacji Społecznej i Religijnej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.