4 września 2017

Rzecznik Episkopatu: nawet najbardziej renomowane szkoły nie zastąpią rodziców

(Fot. melbia/sxc)

„Nawet najlepszej i renomowanej szkole bardzo trudno jest wypełnić w procesie wychowawczym brak kontaktu i dialogu ucznia z najbliższymi. Choć nowoczesne formy przekazu i komunikowania są ważne i pożyteczne w edukacji, to nie mogą one zastępować bezpośredniej rozmowy”, podkreśla ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik Konferencji Episkopatu Polski w pierwszym dniu nowego roku szkolnego.

 

Ks. Rytel-Andrianik zwraca uwagę na zagrożenia płynące z przerzucania całkowitej odpowiedzialności za wychowanie dzieci i młodzieży na nauczycieli i pedagogów. „Ich rola jest oczywiście niezwykle istotna i poważana, ale bardzo trudno jest im zastąpić dobrą relację ucznia z rodzicami i dziadkami. To na nich przede wszystkim spoczywa obowiązek kształtowania młodych ludzi, o czym wspominał między innymi papież Franciszek podczas Światowych Dni Młodzieży w Polsce” – wskazał.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Rzecznik KEP przytacza dane z badań socjologicznych, z których wynika, że przeciętny ojciec rozmawia z dzieckiem około 15 min. tygodniowo. „To niepokojąca sytuacja, bo przecież oczywistym jest, że dzieci bardzo negatywnie odczuwają brak kontaktu i zainteresowania ze strony najbliższych. Nie zastąpi tego komunikacja z rówieśnikami w mediach społecznościowych. Obecny tryb życia często utrudnia rodzicom dialog z dziećmi – na przykład podczas wspólnych posiłków – w takim wymiarze czasu, jaki chcieliby im poświęcić” – podkreślił ks. Rytel-Andrianik.

 

Przypomniał również, że biskupi polscy w liście z okazji VII Tygodnia Wychowania, który rozpocznie się 10 września, zaznaczają, że w centrum procesu wychowania stoi człowiek, który powinien być postrzegany nie jako przedmiot formowania, ale jako uczestnika dialogu, który kształtuje obie strony – wychowawcę i wychowanka. „Biskupi zauważają, że rodzice, którzy cieszą się zaufaniem dzieci, są pierwszymi powiernikami nawet ich najtrudniejszych spraw, a to jest najlepszym zabezpieczeniem przed złymi postawami” – dodał rzecznik KEP.

 

Ks. Rytel-Andrianik wskazał, że ważną rolę w procesie wychowawczym odgrywają lekcje religii. „Z badań naukowych wynika, że uczniowie, którzy na te lekcje uczęszczają znacznie rzadziej sięgają po alkohol i inne używki. Poziom lekcji religii cały czas wzrasta, wielu katechetów stosuje nowoczesne metody dydaktyczne, wykorzystując między innymi media społecznościowe i inne możliwości, które daje internet” – podkreślił.

 

 

źródło: episkopat.pl

TK

 

 

Zobacz także:

 

Jak żyć po katolicku w XXI wieku. Małżeństwo

 

Jak żyć po katolicku w XXI wieku. Małżeństwo

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 127 964 zł cel: 300 000 zł
43%
wybierz kwotę:
Wspieram