DZIŚ JEST:   26   CZERWCA   2019 r.

Św. Zygmunta Gorazdowskiego,
Św. Jana i Pawła, męczenników
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 35  >   TEMAT NUMERU: TEOLOGIA WYZWOLENIA. REANIMACJA?

Mateusz Ziomber

Rewolucja w Kościele


W teologii wyzwolenia jak w soczewce skupiają się problemy doktryny społecznej i teologii Kościoła XX wieku. Jest ona nie tylko nurtem myślowym i ruchem społeczno-politycznym, ale także praktyką – ten właśnie aspekt, silnie związany z realiami krajów Ameryki Łacińskiej lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych zeszłego stulecia, zajmuje szczególnie ważne miejsce w pracach teologów wyzwolenia. Wspólną cechą programu nakreślonego przez dominikanina Gustavo Gutiérreza, franciszkanina Leonarda Boffa oraz jezuitów Juana Luisa Segundo i Jon Sobrino pozostaje wezwanie do nowej lektury Objawienia, której towarzyszyć ma nowy model teologii, duszpasterstwa i zaangażowania wierzących, prowadzący ku radykalnej zmianie stosunków społecznych.

Mateusz Ziomber

Choć twórcy teologii wyzwolenia nawiązują do wybranych tradycji katolickiej teologii politycznej – dorobku chrześcijańskiej lewicy pierwszej połowy XX wieku – kluczowe znaczenie dla jego rozwoju posiadał klimat umysłowy lat powojennych. Na formację umysłową reprezentantów tego kierunku, zwłaszcza Gustavo Gutiérreza, wpłynęli między innymi jezuita Henri de Lubac SJ oraz dominikanie: Yves Congar oraz Marie‑Dominique Chenu. Prezentowane przez nich koncepcje nadały zasadniczy ton teologii posoborowej.

Zasadniczym punktem doktrynalnego odniesienia dla teologów wyzwolenia stała się konstytucja duszpasterska Gaudium et Spes – o Kościele w świecie współczesnym. Jednak najistotniejszym źródłem inspiracji pozostawała dla nich myśl marksistowska z jej koncepcją walki klas i dążeniem do zniesienia antagonizmów społecznych poprzez przemiany społeczne w duchu egalitarnym. Wynikało to po części z samego statusu, jakim w tych dekadach cieszył się marksizm, niemal powszechnie oceniany – także w krajach Zachodu – jako jedyna uprawomocniona podstawa krytyki społecznej i reformizmu.

Fakt ten, jak również wydawane przez Kongregację Doktryny Wiary krytyczne oceny marksistowskich założeń niektórych prac teologów wyzwolenia powodował, że cały nurt coraz powszechniej rozumiany był jako próba „ochrzczenia Marksa”. Podobną ocenę prezentowała zresztą amerykańska administracja za czasów Ronalda Reagana, interpretując ruch teologii wyzwolenia jako jeszcze jeden z aspektów zimnowojennej rywalizacji pomiędzy Imperium Zła a wolnym światem. Entuzjazmu wobec programu nakreślonego przez Gustavo Gutiérreza et consortes nie ukrywał za to Fidel Castro.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1940 – w ZSRS zniesiono radziecki kalendarz rewolucyjny wprowadzony 1 października 1929 r. (potem zmieniany). Według niego rok dzielił się na 12 miesięcy. Każdy miesiąc liczył 30 dni. Pozostałe dni (5 lub 6) nie wchodziły w skład żadnego miesiąca ani tygodnia, posiadały za to własne nazwy: dzień Lenina, dni pracy, dni przemysłowe, dzień przestępny.

 
 

Pomimo porozumienia ze Stolicą Apostolską komunistyczne władze w Chinach dławią życie lokalnych wspólnot Kościoła – zarówno katakumbowych, jak i oficjalnych. Wskazuje na to ks. Bernardo Cervellera dyrektor AsiaNews, agencji informacyjnej Papieskiego Instytutu Misji Zagranicznych.

 

Uniwersytet Techniczny w holenderskim Eindhoven nie będzie zatrudniać mężczyzn – informuje „Rzeczpospolita”. Jak przekonują władze uczelni, idzie o gest na rzecz walki o równouprawnienie w świecie nauki.

 

Grono niemieckich kapłanów zrzeszonych w kręgu Communio veritatis z Paderborn opublikowało w uroczystość Narodzenia św. Jana Chrzciciela szczególnej wagi oświadczenie. Kapłani piszą w nim o niezmiennej prawdzie nauczania i praktyki Kościoła w sprawie rozwodników w nowych związkach.

 

„Jako bojownik o przeformatowanie praw człowieka Adam Bodnar gotów jest do kolejnych redefinicji praw podstawowych zabezpieczających ład społeczny. Pełniony urząd zaangażował w podważanie konstytucyjnie potwierdzonej tożsamości praw podstawowych na rzecz promocji kontrowersyjnych ideologii rozsadzających konstytucyjną aksjologię” – pisze na łamach „Rzeczpospolitej” mec. Jerzy Kwaśniewski, prezes Instytutu na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2019 by
STOWARZYSZENIA KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
M. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.