DZIŚ JEST:   22   STYCZNIA   2021 r.

Dzień Dziadka
Św. Wincentego Pallottiego
Św. Wincentego, męczennika
 
 
 
 


Polonia Christiana nr 35  >   TEMAT NUMERU: TEOLOGIA WYZWOLENIA. REANIMACJA?

Mateusz Ziomber

Rewolucja w Kościele


W teologii wyzwolenia jak w soczewce skupiają się problemy doktryny społecznej i teologii Kościoła XX wieku. Jest ona nie tylko nurtem myślowym i ruchem społeczno-politycznym, ale także praktyką – ten właśnie aspekt, silnie związany z realiami krajów Ameryki Łacińskiej lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych zeszłego stulecia, zajmuje szczególnie ważne miejsce w pracach teologów wyzwolenia. Wspólną cechą programu nakreślonego przez dominikanina Gustavo Gutiérreza, franciszkanina Leonarda Boffa oraz jezuitów Juana Luisa Segundo i Jon Sobrino pozostaje wezwanie do nowej lektury Objawienia, której towarzyszyć ma nowy model teologii, duszpasterstwa i zaangażowania wierzących, prowadzący ku radykalnej zmianie stosunków społecznych.

Mateusz Ziomber

Choć twórcy teologii wyzwolenia nawiązują do wybranych tradycji katolickiej teologii politycznej – dorobku chrześcijańskiej lewicy pierwszej połowy XX wieku – kluczowe znaczenie dla jego rozwoju posiadał klimat umysłowy lat powojennych. Na formację umysłową reprezentantów tego kierunku, zwłaszcza Gustavo Gutiérreza, wpłynęli między innymi jezuita Henri de Lubac SJ oraz dominikanie: Yves Congar oraz Marie‑Dominique Chenu. Prezentowane przez nich koncepcje nadały zasadniczy ton teologii posoborowej.

Zasadniczym punktem doktrynalnego odniesienia dla teologów wyzwolenia stała się konstytucja duszpasterska Gaudium et Spes – o Kościele w świecie współczesnym. Jednak najistotniejszym źródłem inspiracji pozostawała dla nich myśl marksistowska z jej koncepcją walki klas i dążeniem do zniesienia antagonizmów społecznych poprzez przemiany społeczne w duchu egalitarnym. Wynikało to po części z samego statusu, jakim w tych dekadach cieszył się marksizm, niemal powszechnie oceniany – także w krajach Zachodu – jako jedyna uprawomocniona podstawa krytyki społecznej i reformizmu.

Fakt ten, jak również wydawane przez Kongregację Doktryny Wiary krytyczne oceny marksistowskich założeń niektórych prac teologów wyzwolenia powodował, że cały nurt coraz powszechniej rozumiany był jako próba „ochrzczenia Marksa”. Podobną ocenę prezentowała zresztą amerykańska administracja za czasów Ronalda Reagana, interpretując ruch teologii wyzwolenia jako jeszcze jeden z aspektów zimnowojennej rywalizacji pomiędzy Imperium Zła a wolnym światem. Entuzjazmu wobec programu nakreślonego przez Gustavo Gutiérreza et consortes nie ukrywał za to Fidel Castro.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 

Podziel się:  
 
 
 
drukuj
 
 
 
DOBRY TEKST
0
 
 
 

 

1863 – wybuchło Powstanie Styczniowe. W tym dniu Komitet Centralny ogłosił się Tymczasowym Rządem Narodowym, wezwał wszystkich obywateli do walki oraz zapowiedział uwłaszczenie chłopów. Niestety, zawiodła strona militarna powstania.

 
 

Jak poinformował wiceszef resortu sprawiedliwości Marcin Warchoł, nadanie paszportu dyplomatycznego naszemu rodakowi przetrzymywanemu przez brytyjską „służbę zdrowia” i „wymiar sprawiedliwości” w Plymouth to kwestia godzin.

 

Sejm powołał w czwartek Piotra Wawrzyka na stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich. To jednak nie koniec procedury. Teraz kandydaturę wiceszefa MSZ musi zaakceptować Senat.

 

„Kościół Niepokalanego Poczęcia N.M.P przy ul. Kopernika pozostanie miejscem sprawowania kultu, jednocześnie będąc też miejscem organizowania koncertów muzyki klasycznej, podobnie jak to ma miejsce w innych krakowskich kościołach” – wynika z ustaleń pomiędzy władzami Krakowa oraz krakowską kurią.

 

Francuskie ministerstwo zdrowia przedstawiło dane dotyczące powikłań poszczepiennych u osób, którym zaaplikowano szczepionkę przeciwko COVID-19. Pięć osób zmarło, a u ponad 130 stwierdzono poważne przypadki skutków ubocznych.


Nie ma go na naszym portalu?
Napisz! Krótkie komentarze lub felietony - opublikujemy je na Pch24.pl
 
 
 

Copyright 2020 by
STOWARZYSZENIE KULTURY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ
IM. KS. PIOTRA SKARGI

 

Żaden utwór zamieszczony w Portalu pch24.pl (www.pch24.pl) nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie, bez zgody Stowarzyszenia Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi z siedzibą w Krakowie (Wydawca). Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody Wydawcy jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Prośbę o zgodę należy kierować do Redakcji Portalu na adres [email protected] Zgoda udzielana jest w formie pisemnej lub elektronicznej.

Rozpowszechnianie utworów, po uzyskaniu zgody, możliwe jest tylko pod warunkiem podania bezpośrednio pod publikowanym utworem informacji o źródle pochodzenia (PCh24.pl) oraz odnośnika do strony źródłowej (link z atrybutem rel=”follow”). Zgoda nie obejmuje ilustracji do tekstów. Niniejsza klauzula nie dotyczy użytkowników Portalu, linkujących utwory zamieszczone w Portalu w mediach społecznościowych.